Het J-bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
MR. LEE

Re: Het J-bas topic.

Bericht door MR. LEE » 14 sep 2018, 20:54

....ik loop alvast wat vooruit ( ben namelijk een beetje ongeduldig :facepalm: ) ,...en heb alvast maar een originele "white pearl"-slagplaat van Fender besteld :D
"ohhh , speel je uhhh ...basgitaar ? ,...maar da's toch makkelijk ?,...d'r zitten toch maar vier snaren op ? " :facepalm:

Mach1

Bericht door Mach1 » 15 sep 2018, 11:34

Heerlijk die voorpret!
Gear:

Bassman + Precision

AmericanIdiot

Bericht door AmericanIdiot » 17 sep 2018, 22:04

MR. LEE schreef:
13 sep 2018, 20:59
Had gekund ,....maar ik wil niet 1880 euries gaan uitgeven om direct daarna de boel te vertimmeren en met loze zichtbare gaatjes achter in de headstock te blijven zitten omdat het volgende type tuners mogelijk andere montage afmetingen hebben.

( ook dan vervalt garantie )
Ik geef je gelijk, het is best slecht dat Fender op zo'n dure bas niet gewoon een string-retainer monteert. Dat doen ze wel op hun 5 snaren, waarom dan niet op de 4 snaar?

Overigens heb ik zowel op mijn Hotwire als Marleaux Jazz zelf enkele mods moeten doorvoeren, waaronder een string-retainer. En dan te bedenken dat die bassen nieuw over de 2k gaan, dat is best bedroevend. Ik heb ze beide gebruikt gekocht, dan is het niet zo erg maar voor zo'n nieuw exemplaar vind ik het ondermaats.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Trace Elliot V-Type Preamp Crown XTi1000 MarkBass F1

basloze fret

Bericht door basloze fret » 18 sep 2018, 00:48

Strabel schreef:
14 sep 2018, 00:15
Mooie bas ook die Elite.
Dat "haakje" (STEALTH BASS CHROME STRING GUIDE)zoals jij dat noemt heb ik ook zelf geinstalleerd op mijn Fender jazz standard USA .
Kost+/- €15,- dus €20,- totaal met verzending.
Ik stoor mij ook aan dat soort "tekort komingen",en waarom dat niet standaard geinstalleerd?
Waar koop je zoiets? Ik heb ook last van een rammelende A snaar. De oplossing bij de Elite is perfect.

Strabel

Bericht door Strabel » 18 sep 2018, 01:09

Feeling the groove is everything.

basloze fret

Bericht door basloze fret » 18 sep 2018, 08:47

Maar past het op alle bassen? Ook niet Fenders?
En moet je hiervoor boren of past het om de stemknop?

Strabel

Bericht door Strabel » 18 sep 2018, 10:04

Het is wel specifiek Fender maar er zijn natuurlijk merken die dezelfde maat tuners gebruiken. :)

Basvarken

Bericht door Basvarken » 18 sep 2018, 10:20

Is dat echt nodig? Tjonge wat een armoede! :facepalm: :mrgreen:
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
http://www.thegibsonbassbook.com

Sanders
moderator

Bericht door Sanders » 18 sep 2018, 10:43

basloze fret schreef:
18 sep 2018, 08:47
Het past op alle bassen met een "moderne" tuner en een asbreedte van 14mm, dus die in de kop vastgezet wordt met een moer die over de as gaat. Bij stemsleutels met "push in" bushings gaat het niet passen. Je moet er niet voor boren, het wordt geklemd tussen de headstock & de moer.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.

Strabel

Bericht door Strabel » 18 sep 2018, 10:49

Basvarken schreef:
18 sep 2018, 10:20
Haha,nou ik persoonlijk vind het eigenlijk meer een esthetisch "ding" maar voor de string "tension" zou het een heel klein beetje uit "kunnen" maken.
Ik denk als Fender zowiezoo de headstock wat schuiner had gezet,deze kleine "onvolkomenheid" er niet geweest was. :(

JohnBoy

Bericht door JohnBoy » 18 sep 2018, 11:10

Strabel schreef:
18 sep 2018, 10:49
Basvarken schreef:
18 sep 2018, 10:20
Haha,nou ik persoonlijk vind het eigenlijk meer een esthetisch "ding" maar voor de string "tension" zou het een heel klein beetje uit "kunnen" maken.
Ik denk als Fender zowiezoo de headstock wat schuiner had gezet,deze kleine "onvolkomenheid" er niet geweest was. :(
Het is dus niet nodig als je genoeg snaarlengte om de tuner heen windt. Je moet er alleen wel even aan denken, ook als je bij Fender werkt en de setups doet... :facepalm:
Voor de snaarspanning maakt het niet uit bij bassnaren, vermoed ik (zit geen beweging in bij het spelen).
Een Fender headstock schuin zetten, dat ziet er dan weer niet uit. Iets "dieper" maar wel parallel t.o.v. de toets is dan wel weer goed te doen.
Er moet ergens een WCstortbakkenforum.nl bestaan.

basloze fret

Bericht door basloze fret » 18 sep 2018, 12:42

Sanders schreef:
18 sep 2018, 10:43
basloze fret schreef:
18 sep 2018, 08:47
Het past op alle bassen met een "moderne" tuner en een asbreedte van 14mm, dus die in de kop vastgezet wordt met een moer die over de as gaat. Bij stemsleutels met "push in" bushings gaat het niet passen. Je moet er niet voor boren, het wordt geklemd tussen de headstock & de moer.
ok bedankt! met asbreedte bedoel je de onderste ring van de tuner, dus waar bij voor het eerst contact maakt met de voorkant van de headstock?

Strabel

Bericht door Strabel » 18 sep 2018, 17:10

JohnBoy schreef:
18 sep 2018, 11:10

Het is dus niet nodig als je genoeg snaarlengte om de tuner heen windt. Je moet er alleen wel even aan denken, ook als je bij Fender werkt en de setups doet... :facepalm:
Voor de snaarspanning maakt het niet uit bij bassnaren, vermoed ik (zit geen beweging in bij het spelen).
Een Fender headstock schuin zetten, dat ziet er dan weer niet uit. Iets "dieper" maar wel parallel t.o.v. de toets is dan wel weer goed te doen.
Nou, zelfs met meer snaarlengte krijg ik de hoek niet gelijk tov de andere snaren.
De meeste dure merken (Fodera,Ken smith.....) hebben een schuine headstok zodat je geen string retainers meer
nodig hebt,estetisch verhaal en scheelt ook een klein beetje in gewicht. :D

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 19 sep 2018, 07:15

Mach1 schreef:
15 sep 2018, 11:34
Heerlijk die voorpret!
Er is inmiddels alweer een streepje van die "voorpret" af .
Op de sites van die super-stores worden die slagplaten aangeduid voor montage op Amerikaanse 4 sn. J-bassen.
( zo ook bij Thomann. )
Helaas ,....het slagplaatje van de 4 sn. Elite J-bass heeft 9 montage-gaatjes ! :|
Het bestelde (genuine) Fender-slagplaatje voor de gewone J-bass heeft er 10 en past NIET ! , en gaat weer retour Thomann.
Vervangings-slagplaatjes voor Elite J-bassen bestaan dus helaas helemaal niet . :(

Dit wordt dus straks maar een kwestie van "zelf vervaardigen" .
"ohhh , speel je uhhh ...basgitaar ? ,...maar da's toch makkelijk ?,...d'r zitten toch maar vier snaren op ? " :facepalm:

LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ » 19 sep 2018, 07:26

Naar welke kleur ben je op zoek? Originele Fender-onderdelen moeten vrij makkelijk verkrijgbaar zijn. Ze zijn er volgens mij in zwart, pearloid en tortoise?

Plaats reactie