4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door SpcMnk »

Ik vraag mij af wie hier zowel een 4, 5 en 6 snarige uitvoering heeft van dezelde bas. En zo ja, waarom. En bij nee, waarom niet?

Waarom ik het vraag... ik heb een bas waar ik alles in kan vinden wat ik zoek, behalve het speel gevoel van een bas met een ander aantal snaren... aan de ene kant vind ik het onzin om twee dezelfde bassen te hebben met een ander aantal snaren, aan de andere kant wil ik hetzelfde geluid hebben op een 4 en een 6 snaar.. en mischien ook wel een 5er... want, een 6 snarige bas speel ik anders op dan op een 4 of 5 snarige..

Your thoughts?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door Pedullist »

Ik zou nooit met enkel 6 snaar bassen kunnen spelen, daarvoor slap ik te graag en heb ik het extra bereik te weinig nodig. Ik vind sowieso de spacing wat te nauw, maar ik vind 19mm spacing op een 6 ook weer niet te doen. Slappen gaat nog prima op een 5 (met 19mm spacing), en nog meer prima op een 4. Als alles weg zou moeten zou ik een 5 overhouden (gefret, als ik er twee mag houden: ook een fretloze). Wisselen is nooit een punt. Soms als ik een gitaar beetpak na veel bas spelen, voelt het al priegelig, maar tussen bassen nooit echt. Ik weet nog wel dat ik bij het maken van het Dean As A Teen Town filmpje ik na het inspelen van het slapstuk op de MM (34") switchte naar de oer Pedulla (35") en dát was wel pittig.

Op een 6 speel ik andere dingen, en wat ik soms doe is: op de 6 spelen om een partij uit te zoeken, en dán switchen naar 4 of 5. Ik kom dan altijd op andere dingen dan rechtstreeks op de 4. Omdat de G snaar niet de snaar is die je voelt met je linkerhand aan de aanhechting van je vingers, gebruik ik de G op een andere manier op een 6. Dus zelfs al speel ik niks op de extra snaren, er gebeurt toch iets anders.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door deevit »

Ik heb een Yamaha TRB5p en een 6p. Maar verschillende elementen op verschillende plaatsen en ook nog eens andere elektronica. Qua feel vind ik ze behoorlijk verschillen, maar dat zit in meerder dingen; de vijf is (ook in verhouding) veel lichter en fretloos. Moeilijk te vergelijken die twee bassen, maar je bent welkom om zelf te horen en voelen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door basloze fret »

Zelf zie ik de toegevoegde waarde niet van een 5 als je al een 6 hebt. Ik vind 6 sowieso fijner dan 5.

In een 4 zoek ik weer wat anders dan een 6, dus ik zou zelf nooit een 4 en 6 van dezelfde bas kopen.
ex bassplayer
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2016, 04:07

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door ex bassplayer »

basloze fret schreef: 16 feb 2019, 17:29 Zelf zie ik de toegevoegde waarde niet van een 5 als je al een 6 hebt. Ik vind 6 sowieso fijner dan 5.

In een 4 zoek ik weer wat anders dan een 6, dus ik zou zelf nooit een 4 en 6 van dezelfde bas kopen.
Bij mij net zo, vind 6 prettiger dan 5. Een 4 snaar is daarentegen weer totaal anders, voor mij is het of 4 of 6 waarbij ik voor mijn werk de 6-snaar pak. Vind het prettig dat de bassen kwa feel en toon van elkaar verschillen. Meer van het zelfde is dan niet wat ik zoek.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door Pedullist »

Ik speel al meer dan 20 jaar hoofdzakelijk 5 snarig. Vind het 4 niet echt enorm verschillend.

Verder zoek ik altijd bassen die flink verschillen. Andere pickup configuratie, toonregeling, 4/5/6 snarig...
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13374
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door LeftyJ »

Ik heb nooit een 6-snaar gehad, maar wel een 4 en 5 van dezelfde bas (Ibanez ATK uit de oude Japanse serie, een 300 en een 305). Qua constructie, elektronica en gebruikte materialen waren ze 100% identiek, maar in de klank hoor je toch ingrijpende verschillen. De 305 klinkt beduidend strakker, en in het hoog zelfs bijna kil vergeleken met de 300. De 300 is warmer, levendiger en veel losser. Ik denk omdat de hals van de 5-snaar een stuk stijver is, omdat er simpelweg meer hout is. De basisklank was wel ongeveer hetzelfde, maar de verschillen waren erg goed hoorbaar.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door Unlord »

Ik heb wel 4 en 6 snaren van de Ibanez SR serie gehad. Nooit ook nog een 5 erbij. Van Musicman dan weer een 4 en 5 snaar Stingray. Meestal blijft uiteindelijk de bas met de meeste snaren over, mits ie goed is natuurlijk. Nu heb ik een 6 snaar SR en een 5 snaar Stingray. Van beide heb ik geen 4 snaar meer. Ik heb een Yamaha 4 snaar met P elementen die eigenlijk de enige viersnaar is die ik nodig heb.

Mocht ik ooit echt moeten reduceren tot maximaal 3 bassen ofzo, dan hou ik wel een 4, een 5 en een 6, maar van verschillende merken en types.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door Pedullist »

Ik vind het heerlijk om te beuken op een 4. Beuken doe ik niet snel op een 6.
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door Kaasbaas »

4,5,6, snaar heeft sowieso als verschil dat er een dikkere hals op zit. Dat heeft gelijk invloed op t geluid, sustain etc.
Sommige bassen (ligt soms ook aan de elementen) lenen zich daarom niet om een B snaar te dragen. Een P bas, met een scherpe/felle karakteristieke P ronk krijg je nooit een strakke B op. Die B zal sloppie klinken. Het kan wel, zoals bij een Fender Deluxe Precision Bass, klinkt tof, maar dan heb je niet meer die P ronk, dan heb je wat anders. Ik vermoed, maar dat weet ik niet zeker, dat een B snaar ook niet zal werken op een Rickenbacker.

Voor mij persoonlijk werkt t ook de andere kant op. Ik zou niet weten waarom ik een 4 snarige Bongo, Warwick, Dingwall of Ibanez BTB zou willen. Die dikke low end heb je 4 snarig niks aan (tenzij je 4 snarig B stemming gebruikt natuurlijk). Dan kun je beter een comfortabele jazz bas pakken.

Bij een Jazz of Stingray bas maakt t echter een stuk minder uit. Dat geluid leent zich goed voor 4 snaar en 5 snaar.

Dit is allemaal persoonlijke mening en gevoel wat ik erbij heb. Dus t is allemaal bullshit. Punt is, ik zou zelf niet zo snel een zelfde bas halen met een snaar meer of minder omdat ik waarschijnlijk andere wensen in geluid heb maar ik kan dus wel uitzonderingen bedenken zoals Jazz en Stingray.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Allardo
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2019, 23:52

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door Allardo »

Beste 4 - 5 - 6 snarige basgitaristen.
Ooit speelde ik basgitaar in bandjes. Bezit nog steeds een akoestische bas. Mijn 3 elektrische bassen raakte ik door de jaren kwijt agv goedmoedigheid en uitlenen 'in te goed van vertrouwen'.
Ik speel alweer 30 jaar uitsluitend akoestisch nylon. :oops:
Deze onzinnige mededeling om enig verbondenheid met jullie te bewerkstelligen :D

Mijn vraag: In een artikel in Wikipedia NL over de 'Wrecking Crew (studiomuzikanten)' dat ik reviseer kwam ik een zin tegen: "Gitarist Tommy Tedesco werkte in december 1960 mee bij de opnamen van The Great Impostor van The Piltdown Men, waar hij een op zessnarige bas speelde." Ik twijfel of deze bewering waar is (zoals er meer onjuistheden in genoemd artikel staat, desalniettemin: lezenswaardig!)

De 4 snarige bassgitaar was relatieve jong in die jaren. Zelf hoorde ik nooit eerder dat rond die tijd op een 6 (of zelfs een 5) snarige bassgitaar werd gespeeld. Op internet kom ik niet veel tegen.
De Engelstalige (Amerikaanse...) Wiki vertelt: In 1975, bassist Anthony Jackson commissioned luthier Carl Thompson to build a six-string bass tuned (low to high) B0, E1, A1, D2, G2, C3, adding a low B string and a high C string. These five- and six-string "extended-range basses" would become popular with session bassists, reducing the need for re-tuning to alternate detuned configurations like "drop D", and also allowing the bassist to play more notes from the same fretting position with fewer shifts up and down the fingerboard, a crucial benefit for a session player sightreading basslines at a recording session. https://en.wikipedia.org/wiki/Bass_guitar

Is er iemand van jullie die mij vertellen wanneer de eerste 6 snarige bassgitaar kwam/werd bespeeld?
Of is het beter een apart topic aan te maken?
Voor elk antwoord: mijn dank!

Vriendelijke groet,
Allardo
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door Pedullist »

Ik denk dat Tommy op een Fender VI speelde.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door badastronaut »

Volgens Anthony Jackson zelf was hij de eerste die een "échte" 6 snaar (contra bass guitar) bespeelde. Staat ergens een interview op YouTube dat hier over gaat. 1975/76 geloof ik. Maar of het waar is geen idee.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door basloze fret »

Voor zover ik weet klopt dat laatste. Al vind ik die naam contrabass guitar altijd vreemd. 6 snarige bas klinkt beter voor mij.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door badastronaut »

Ja vind ik ook, maar ja, zo noemt hij het zelf wel altijd.
Plaats reactie