Stingray voor punkrock: Maple of palissander?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
eric_wilson_is_fat
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 dec 2004, 22:29

Stingray voor punkrock: Maple of palissander?

Bericht door eric_wilson_is_fat »

Ik overweeg over een tijdje een Musicman Stingray tweedehands te kopen als mijn punkrockband goed gaat lopen. Dit wordt dan de eerste echte superbas in mijn arsenaal gemiddelde bassen.

Nu zit ik te twijfelenen tussen een maple toets of een pallisander toets. Ik wil er dus punkrock mee gaan spelen maar ook "gewone" rock zoals de meeste coverbands spelen. Nu heb ik eerder al op het forum gelezen dat een pallisander toets zwaarer en dieper klinkt en een maple toets wat meer attackig. Op het eerste gezicht denk ik zelf aan een maple neck omdat data voor mijn stijl DENK IK het beste is. Ook ben ik een paaar keer bij een show van Millencolin geweest en Nikola (zang/bass) heet ook een stingray en dan met palissander toets en dat vond ik persoonlijk zelf veel te zwaar en "boomy" klinken... maar dat kan wellicht ook aan de instelling van de pre-amp en de amp liggen..

Wat denken jullie..? Misschien wat meningen van stingray eigenaren met zowel pallissander als maple neck?
I tell ya 8)
The Fonz
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 apr 2006, 15:47

Bericht door The Fonz »

ik heb nog niet zolang mijn eerste Maple-hals bas (een ATK300), en buiten het feit dat ik het veel mooier vind, heeft het inderdaad veel meer attack lijkt me.
Ik gebruik deze bas ook voor punk en hardcore. Schitterende sound daarvoor. En aangezien de ATK gezien wordt als een soort stingray-kloon, denk ik dat je met maple wel goed zit.
Bram80
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 mar 2005, 10:58

Bericht door Bram80 »

Ik zou ook voor maple gaan, wat zeker niet betekent dat je het met een palissander toets niet gaat redden. Indien je zou overwegen om ook wat meer 'allround' te gaan met je bas, en bijvoorbeeld een occasioneel blueske neer te zetten, lijkt palissander me het overwegen waard.
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Ik denk niet dat er zoveel verschil inzit dat ge met de EQ van de amp niet eruit kunt draaien. Dus kies op looks!
sickpunk

Bericht door sickpunk »

The Fonz schreef:ik heb nog niet zolang mijn eerste Maple-hals bas (een ATK300), en buiten het feit dat ik het veel mooier vind, heeft het inderdaad veel meer attack lijkt me.
Ik gebruik deze bas ook voor punk en hardcore. Schitterende sound daarvoor. En aangezien de ATK gezien wordt als een soort stingray-kloon, denk ik dat je met maple wel goed zit.
aan de andere kant heb je niets om mee te vergelijken, dus maybe dat ie met een palisander toets wel net zo klinkt...

denk dat de topic starter(als je die luxe hebt) beter een half uurtje met beide versies kan gaan zitten, anders kan je toch niet vergelijken... en millencollin is inderdaad zoals jezelf al aangaf niet een super goede vergelijking, omdat je zijn amp settings niet kent, maybe dat ie er juist wel veel bass in draait... dus mijn mening: als je de luxe hebt, probeer et beide uit en beslis dan... heb je die luxe niet, ga dan voor maple, veel mooier ;)(maar dit is allemaal mijn mening)
dejohan

Bericht door dejohan »

The Fourth Horsemen schreef:Ik denk niet dat er zoveel verschil inzit dat ge met de EQ van de amp niet eruit kunt draaien. Dus kies op looks!
Heb een maple en een pallisander Precision. Maakt haast niks uit qua geluid, er is een verschil hoor maar dat ge je in een punkband nooit horen. Wel qua bespeeldbaarheid: maple 'glijdt' veel meer.
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Er is verschil tss een maple en pallisander toets maar het totaal geluid van je bas wordt vooral beinvloed door het gebruikte hout van de gehele bas (body en hals inclus) en natuurlijk de elektronica.
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
Dees
Berichten: 360
Lid geworden op: 07 mei 2005, 16:37

Bericht door Dees »

Maakt eigenlijk niet veel uit. Op het Ernie Ball forum is er vroeger nog een discussie geweest hieromtrent, en naar aanleiding daarvan heeft iemand met 2 sterlings (enkel fretboard verschilde) op dezelfde amp met dezelfde instellingen dezelfde riff gespeeld. Bijna iedereen zei "ik hoor een licht verschil, en waarschijnlijk is het dat, maar het zou evengoed het ander kunnen zijn."
Gebruikersavatar
Jaycobi Bass
Berichten: 360
Lid geworden op: 30 mei 2005, 17:24

Bericht door Jaycobi Bass »

Ik vraag me af hoever het verschil in houtsoort hoorbaar is... zeg nu zelf, heeft een van jullie nou echt wel eens verschil gehoord bij een bas met maple toets en een bas met rosewood toets?

Ik zou puur voor de looks gaan, persoonlijk vind ik maple 10x vetter dan rosewood :D
Putting the 'ass' in Bass since '91
rich13 schreef:Return to Fender
Adress unknown
no such volume
no such tone
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Toch wel ja.
Ik vind palisander veel zachter klinken tegenover maple.
Maple vind ik om te slappen beestig, maar om zachtere dingen te spelen speel ik liever op een palisander toets.
Voor punkrock zou ik dus voor mape gaan :wink:
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Er zit zeker veel verschil in geluid, maple klinbkt helderder en palisander warmer. Ook in een Punk band hoor je dit verschil, in tegenstelling tot wat deJohan zegt. Voor Rock of Punk zou ik zeker voor maple gaan.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ach, met wat fonkelnieuwe snaren, plectrum en wat extra treble kom je met elke houtsoort combinatie ongetwijfeld een heel eind. Bij maple zie je het wel beter als het wat smeriger wordt, dus als punkrocker zou ik voor maple gaan denk ik.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
Gothbin
Berichten: 418
Lid geworden op: 22 dec 2006, 09:59

Bericht door Gothbin »

Maple - geen twijfel over mogelijk. Ik laat op dit moment een hals bouwen voor mijn P-bass - en ja wordt birdseyemaple - veel mooier om te zien en lekker pittige attack.
Keep it low! :dance:
Gebruikersavatar
nls666
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:28

Bericht door nls666 »

Ik had een StingRay met Rosewood (palisander) toets, maar ik vond uiteindelijk Maple veel lekkerder/smoother spelen...
Verschil in geluid is er wel, maar is moelijk te horen en puur persoonlijk. Heeft te maken met manier van spelen, snaren etc. Maple is wellicht meer Mid en Rosewood meer Treble/Bass... heb ik mij laten vertellen :? Zie ook: https://www.ernieball.com/faq_content.ph ... =mm_basses voor meer info

Ik vind het wel iets anders klinken, mijn voorkeur ligt in ieder geval bij Maple, zeker bij een StingRay...
Go with the LOW
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Jaycobi Bass schreef:Ik vraag me af hoever het verschil in houtsoort hoorbaar is... zeg nu zelf, heeft een van jullie nou echt wel eens verschil gehoord bij een bas met maple toets en een bas met rosewood toets?

Ik zou puur voor de looks gaan, persoonlijk vind ik maple 10x vetter dan rosewood :D
+ 1001

Ik zou de proef niet willen doen.
Ik heb zelfs al eens een Ash body jaydee naast een Mahnonie body Jaydee gehoord.
En met mijn gehoor noch dat van de aanwezigen was dacht ik niets mis.
De verschillen waren werkelijk te verwaarlozen.
Electronica en elementpositie is van crusiaal belang.
Ook de toets is niet echt iets wat ik kies voor zijn klankkleur.
Maar eerder de looks en de duurzaamheid.
Plaats reactie