Wie heeft een Ibanez en welke?
Correct me if I'm wrong, maar hier lijken toch een paar dingen niet te kloppen (Ibanez Roadster, rs924):
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... 77308.html" onclick="window.open(this.href);return false;
als eerste de finish, ik denk niet dat de RS924 beschikbaar was in Naturel?
Misschien een one-off, of geen probleem als het netjes is gedaan. Maar toch, door het ontbreken van de sunburst, lijkt de body niet helemaal te kloppen.
Ook moeilijk om te zien op de foto maar de elementen lijken niet origineel, deze zouden crèmekleurig moeten zijn, met verstelbare polepieces.
En als laatste, de tuners, wel japans, je ziet ze vaak op Matsu's, maar alle roadsters die ik tot nu toe gezien heb, hebben hartvormige tuners. Ow ja, en er mankeren wat knopjes
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... 77308.html" onclick="window.open(this.href);return false;
als eerste de finish, ik denk niet dat de RS924 beschikbaar was in Naturel?
Misschien een one-off, of geen probleem als het netjes is gedaan. Maar toch, door het ontbreken van de sunburst, lijkt de body niet helemaal te kloppen.
Ook moeilijk om te zien op de foto maar de elementen lijken niet origineel, deze zouden crèmekleurig moeten zijn, met verstelbare polepieces.
En als laatste, de tuners, wel japans, je ziet ze vaak op Matsu's, maar alle roadsters die ik tot nu toe gezien heb, hebben hartvormige tuners. Ow ja, en er mankeren wat knopjes
En op de neckplate is nog vaag het logo van Quadra-Lock te zien, en ik weet niet of dat ook op deze modellen zat.
Wel op de latere modellen met de 4-in-lijn headstock.
Wel op de latere modellen met de 4-in-lijn headstock.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Inderdaad! Het was me nog niet opgevallen omdat ik op een andere Roadster dat idd ook had, maar op mijn RS924 zit een "gewone" neckplate. Dat kan wel kloppen, want voorgenoemende Roadster was er ook één uit '79.
Nu ik er op let, RS924's hebben normaal gezien 3 schroeven in het trussrod afdekplaatje, deze heeft er 2, dit kan ook een indicatie zijn dat dit een "vroeg" model is. Bij de musicians is dat namelijk ook zo, de MC900 had 2 schroeven, de latere modellen 3 schroeven.
Vreemd ding!
Nu ik er op let, RS924's hebben normaal gezien 3 schroeven in het trussrod afdekplaatje, deze heeft er 2, dit kan ook een indicatie zijn dat dit een "vroeg" model is. Bij de musicians is dat namelijk ook zo, de MC900 had 2 schroeven, de latere modellen 3 schroeven.
Vreemd ding!
Van de Roadster series is alleen de RS900 (met 4 tuners op een rij) ooit in naturel gemaakt. De serie met de 2-2 tuners is (volgens de catalogi) nooit af fabriek in naturel uitgevoerd. Dat model verscheen het eerst in 1979 en had een trussrod cover met 3 schroeven. Pas in 1981 had de RS924 een trussrod cover met 2 schroeven, terwijl de fretless modellen een trussrod cover met 3 schroeven behielden . Gek genoeg staan in de catalogus van 1982 de Roadsters weer met een trussrod cover met 3 schroeven afgebeeld. In de speciale bas catalogus van 1983 komt het Roadster model in deze vorm al niet meer voor.
De neckplate is zeker niet origineel; die waren bij deze bassen altijd chroom met ingeklopt logo of alleen serienummer. Inderdaad zijn deze Roadster modellen altijd uitgerust geweest met witte element kapjes, dus is ook daaraan gerommeld bij de te koop staande bas. De tuners zijn ook niet origineel. Hals en brug lijken mij dus wel origineel, evenals de body, zij het dat die ooit eens naturel is geschuurd.
De neckplate is zeker niet origineel; die waren bij deze bassen altijd chroom met ingeklopt logo of alleen serienummer. Inderdaad zijn deze Roadster modellen altijd uitgerust geweest met witte element kapjes, dus is ook daaraan gerommeld bij de te koop staande bas. De tuners zijn ook niet origineel. Hals en brug lijken mij dus wel origineel, evenals de body, zij het dat die ooit eens naturel is geschuurd.
- grotesmurf
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:08
Zekers wel. De fretless is in het verleden zeer intensief gebruikt, stemmechanieken niet origineel en vrij slordig geplaatst. Hij werd eigenlijk pas bespeelbaar nadat een goede gitaarbouwer de toets opnieuw gevlakt heeft. Dat is uitstekend gedaan en daarna heeft hij zijn reputatie als beestachtig goede fretless helemaal waargemaakt. Lekker houtige warme klank, fijne feel. Een bas met echte mojo, geen nep relic onzin. De gefrette Musician bleek in een ver verleden eigendom te zijn geweest van forumlid Case. Zijn avatar is een fotootje van een heel klein plaatje ("ik speel de bas") van de koffer waarin ik hem kocht. Toen ik hem dat plaatje stuurde wist hij zeker dat het zijn oude bas was.
Beste Matt, ook toevallig: heb "jouw" Westone verkocht voor 200 en voor dezelfde prijs een Cort B4 teruggekocht die van de persoon waarmee ik hem al eens geruild had... Zoals je misschien wel weet is dit beestje in dezelfde fabriek als de Ibbie SR's gebouwd en dus ook uitgerust met die "Bartolini licenced" MK1 elementen en preamp. Ik had vroeger ook al twee keer een SR500 en ben nu méér dan blij om terug een bas uit die stal te bezitten. Het voornaamste verschil is het hout en de hals (Cort is wat breder) en het feit dat de switch bij de Cort de EQ aan of uit zet (dus géén actief/passief-stand, het batterijtje blijft nodig!) waar de SR de mid-frequentie laat kiezen.Matt_Heis schreef:Ik heb een paar weken geleden een SR600 gekocht en ik ben echt helemaal verkocht
Enorm strakke sound, dunne hals en makkelijk laag af te stellen.
Het enige minpuntje wat ik zou kunnen bedenken is dat de bartolini's al snel teveel laag geven.
En dat voor 200 euro
Al bij al ben ik ook héél tevreden met deze MK1-setup, alhoewel deze dikwijls bekeken wordt als "budget" en zelfs "fake"-Bartolini... Als je er de fora op nakijkt zijn de elementen wel goed (volgens sommigen ook héél goed passief te gebruiken en door enkelen zelfs teruggeplaatst na "echte" Barts geprobeerd te hebben... (!)) maar is de preamp iets minder. Ik heb daar in elk geval geen last van en vind alles heel bruikbaar en relatief veelzijdig. MK1's zijn trouwens geen "volledige" humbuckers maar zijn gebouwd volgens Precision-model, dus één element per twee snaren maar dan wel wsslijk parallel en niet in serie geschakeld. Bij deze gitaar is het héél belangrijk om de pups goed af te stellen qua hoogte, zeker wat betreft de balans tss de snaren (door de "inwendige P-elementen) en maakt het ook héél veel uit waar je de snaren aanslaat. Ik heb tussen de elementen een duimsteun geplaatst om de keuze te hebben en daar ligt volgens mij ook de sweet-spot... Het brugelement heeft genoeg "stem" (of knor) voor vintage-funk (Bernard Edwards-sound), het halselement richt zich meer naar wat men op een P zou spelen en de tussenstand geeft natuurlijk die heerlijk moderne studio/slap-klank waar Bartolini voor gekend is...
Nog veel plezier ermee!