Lakland-fan-topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik heb een jaar op de dj passief gespeeld en nu sinds een maand de DJ-RETRO erop. Geluid word dikker, strakker meer definitie naar mijn mening. Ik heb zowiezo een hekel aan de VVT op een jazz en vindt een blend knop veel fijner werken.

Sommige dingen aan de retro zijn wel onlogisch. De bas is een boost only de switch voor beide pups is een beetje onnodig en in passieve stand kun je alleen beide pups of de achterste selecteren.

Mijn lakland heeft de lakland pups en je probleem met de potmeters herken ik ook niet.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Ik had ook de issues met de slecht werkende VV potmeters. Een vd redenen om voor de DJ-Retro te gaan

Verder dikke +1 voor alles wat aap hierboven schrijft.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Treb schreef:
basloze fret schreef: De laatste 10% van de knop werkt maar effectief.
Dat zie ik wel vaker, is denk ik niet voorbehouden aan Lakland.

De tone knop werkt wèl goed, vind ik.
Klopt maar meestal zie je dat alleen bij goedkope budget bassen. Bij de Lakland had ik dat beter verwacht.
Toonknop werkt wel zeer goed inderdaad.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Bericht door Treb »

aap schreef:Sommige dingen aan de retro zijn wel onlogisch. De bas is een boost only de switch voor beide pups is een beetje onnodig en in passieve stand kun je alleen beide pups of de achterste selecteren.
De bas die alleen boost only is zie ik niet als bezwaar. Ik heb een Aguilar DB924 die treble en bass boost only is. Nooit een probleem mee gehad. Als ik eens wat minder treble wil draai ik de tone knop op de bas iets terug. Het idee van de switch in active stand is volgens mij dat je met één handeling van beide pickups naar een vooraf ingestelde blend kan gaan. Lijkt mij wel handig.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8209
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

basloze fret schreef:Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de verschillen tussen de DJ met en zonder J retro. Veranderd het karakter van het geluid ook? of is het alleen wat hoog en laag dat je erbij kan draaien?

Heb je met de J retro ook ander potmeters? Deze zijn namelijk op de standaard DJ erg slecht. Slechts aan en uit bij de elementen. De laatste 10% van de knop werkt maar effectief.
Ik vind het geluid niet veel veranderen maar dat kan wel. Vooral als je de mid-sweep gebruikt. Eens kijken wat dat in het bandgeluid doet. Laag en hoog bijdraaien zal ik niet snel doen; dat is dik voor elkaar en verandert niet veel als je hem neutraal houdt, wel iets meer definitie.

De potmeters zijn (waarschijnlijk) totaal anders want die reageren heel lineair, ook volume.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8209
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

2 Vraagjes voor de kenners:

-Klopt het dat de bas origineel met een witte slagplaat kwam en deze dus later erop is gezet?
-Mijne is van 2005. Zitten er dan Lindy Fralins pickups in?
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

Witte slagplaat was inderdaad standaard, en de pickups zouden Aero's moeten zijn. Erg fijn!
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8209
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Dank! Zeker erg fijn; wat klinkt de bas op de D en G snaar toch lekker dik! Ook hoog op de hals zingt hij als een malle, iets wat ik bij veel Jazzbassen (en andere bassen) mis!

Binnenkort maar eens Elixirs erop zetten, dan kan ik helemaal goed vergelijken. Merk wel dat de sustain beter/constanter wordt als ik de snaren niet door de body laat lopen. Herkenbaar?
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

String through body etc doet mij allemaal niks; ik hoor geen enkel verschil. Het zal wel aan mij liggen :D
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8209
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Als ik de E-snaar los aansla krijgt hij bij string through body na een paar seconden een extra boost en als hij door de brug gaat blijft hij constant en wordt het volume langzaam minder.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Bericht door Treb »

De Retro preamps zijn niet "flat" als je 'm op actief zet. Er zit dan al enige curve in de EQ. "A very gentle built in contour gives immediate colour without detracting from the basic sound of any bass."
Potmeters in Retro zijn een gesloten type van Alps. Zulke goede kwaliteit zal je niet snel in een basgitaar vinden. Dat ze anders reageren komt denk ik doordat de Retro electronisch heel anders in elkaar zit dan standaard VVT.

Witte slagplaat is standaard voor de Koreaan. Later is wit vervangen door wit perloid. Geldt ook voor de DJ's in Lake Placid Blue. Huidge reeks DJ's heeft trouwens geen handtekening meer op de kop staan. Wat ik wel eens wil zien is zo'n DJ in Charcoal Silver Metallic met een bruin tortoise slagplaat.

De DJ's hadden vroeger Aero's (Type 1) de Joe Osborns hadden Fralins. Tegenwoordig hebben ze beide eigenfabrikaat elementen. De hudige elementen worden over het algemeen erg goed gevonden.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Treb schreef: De DJ's hadden vroeger Aero's (Type 1) de Joe Osborns hadden Fralins. Tegenwoordig hebben ze beide eigenfabrikaat elementen. De hudige elementen worden over het algemeen erg goed gevonden.
Hoe kan ik zien welke elementen in mijn DJ liggen?
Ik had het trouwens over de slechte potmeters in de standaard DJ, niet die met J-retro....
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

De Aero's (en wellicht ook de Fralins, weet ik niet zeker) hebben ieder twee draden. Bij drie draden heb je te maken met de lakland elementen.
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Bericht door Treb »

De Lakland vintage pu's hebben gewoon twee draden. De Aero's zijn aan de onderkant voorzien van Aero logo: Afbeelding

meer info: https://www.laklandowners.com/forum/show ... J4-Pickups" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Mijn lakland dj met lakland pups hebben 3 draden per pup.
Plaats reactie