Dilemma stringspacing
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 08 jun 2006, 16:46
Dilemma stringspacing
Hoi!
Ik heb een probleem wat ik aan jullie wil voorleggen.
Het volgende: Eind vorig jaar meende ik dat ik mijn Fender Jazz maar eens moest verkopen om er weer eens wat anders voor terug te kopen.
Prima gelukt en tevreden, een prachtige Fender American Standard gekocht. Honey blonde, zwarte slagplaat op gezet, maple toets.
Helemaal top!
Na een tijdje begint het dan toch weer te kriebelen en had ik het idee dat ik de Yamaha BB604 wel eens kon inruilen voor een bas met een typisch aktief geluid. En ook had ik de wens om nog eens een 5-snaar te gaan bespelen. Ik heb in een winkel op het punt gestaan een SR1005 te kopen. Ik kwam voor een BTB555, maar de stringspacing op deze 5 snaar beviel mij niet. Tot ik die SR1005 pakte. Ik dacht eigenlijk dat het een goedkopere serie was, ik had mij duidelijk nog niet echt verdiept.
Tja, dat speelde toch eigenlijk wel heel lekker.
Ik moest echter met inruil van de Yamaha BB604 zoveel bijleggen dat ik de koop niet door liet gaan op het laatste moment.
Korte tijd later een Cort Artisan B5 gescoord op internet.
Het geluid bevalt prima en om snel gewend te raken heb ik de Fender een hele tijd niet meer aangereikt.
Na een discussie over hoe zonde het was om die Fender te laten staan ben ik begonnen wat nieuwe nummers voor mijn bandje op de Fender te repeteren.
Toen schrok ik eigenlijk van het grote verschil in string spacing.
Daar waar de Cort eigenlijk best wel soepel speelt, met een breed scala aan geluiden, blijkt de Fender nu opeens een bas waarbij heel hard gewerkt moet worden. Terwijl het geluid duidelijk minder breed is dan bij de aktieve Bartolini's.
Dus eigenlijk heb ik nu zoiets dat die Fender helemaal niet meer zo interessant voor mij is en dat ik veel liever het ding met de Cort inruil voor een weer wat betere 5-snaar. Bijv. toch die SR1005 van Ibanez.
De mensen van mijn band en de semi-prof. bassist waar wij onze ruimte van huren, hij speelt zelf op een Marcus Miller, is van mening dat ik die Fender Jazz nooit moet wegdoen.
Ik zou kunnen overwegen om een Deluxe versie te kopen, maar eigenlijk voel ik mij alleen maar ongelukkig bij een Fender omdat ik gewoon de kwaliteiten heb om het beste er uit te halen. Bovendien verwacht ik dat die aktieve elementen veel minder aktief klinken dan bijv. de Bartolini elementen.
Laat mij maar lekker op een Ibanezje spelen, waarbij ik die SR1005 best interessant vind. Het enige wat daarbij dan zou kunnen spelen is het feit dat een dergelijke bas bij inruil op termijn veel minder gaat opleveren dan een Fender.
Wat vinden jullie?
Fender eruit, Cort eruit, Ibanez SR1005 erin?
Fender houden, Cort houden, niet zeuren?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik heb een probleem wat ik aan jullie wil voorleggen.
Het volgende: Eind vorig jaar meende ik dat ik mijn Fender Jazz maar eens moest verkopen om er weer eens wat anders voor terug te kopen.
Prima gelukt en tevreden, een prachtige Fender American Standard gekocht. Honey blonde, zwarte slagplaat op gezet, maple toets.
Helemaal top!
Na een tijdje begint het dan toch weer te kriebelen en had ik het idee dat ik de Yamaha BB604 wel eens kon inruilen voor een bas met een typisch aktief geluid. En ook had ik de wens om nog eens een 5-snaar te gaan bespelen. Ik heb in een winkel op het punt gestaan een SR1005 te kopen. Ik kwam voor een BTB555, maar de stringspacing op deze 5 snaar beviel mij niet. Tot ik die SR1005 pakte. Ik dacht eigenlijk dat het een goedkopere serie was, ik had mij duidelijk nog niet echt verdiept.
Tja, dat speelde toch eigenlijk wel heel lekker.
Ik moest echter met inruil van de Yamaha BB604 zoveel bijleggen dat ik de koop niet door liet gaan op het laatste moment.
Korte tijd later een Cort Artisan B5 gescoord op internet.
Het geluid bevalt prima en om snel gewend te raken heb ik de Fender een hele tijd niet meer aangereikt.
Na een discussie over hoe zonde het was om die Fender te laten staan ben ik begonnen wat nieuwe nummers voor mijn bandje op de Fender te repeteren.
Toen schrok ik eigenlijk van het grote verschil in string spacing.
Daar waar de Cort eigenlijk best wel soepel speelt, met een breed scala aan geluiden, blijkt de Fender nu opeens een bas waarbij heel hard gewerkt moet worden. Terwijl het geluid duidelijk minder breed is dan bij de aktieve Bartolini's.
Dus eigenlijk heb ik nu zoiets dat die Fender helemaal niet meer zo interessant voor mij is en dat ik veel liever het ding met de Cort inruil voor een weer wat betere 5-snaar. Bijv. toch die SR1005 van Ibanez.
De mensen van mijn band en de semi-prof. bassist waar wij onze ruimte van huren, hij speelt zelf op een Marcus Miller, is van mening dat ik die Fender Jazz nooit moet wegdoen.
Ik zou kunnen overwegen om een Deluxe versie te kopen, maar eigenlijk voel ik mij alleen maar ongelukkig bij een Fender omdat ik gewoon de kwaliteiten heb om het beste er uit te halen. Bovendien verwacht ik dat die aktieve elementen veel minder aktief klinken dan bijv. de Bartolini elementen.
Laat mij maar lekker op een Ibanezje spelen, waarbij ik die SR1005 best interessant vind. Het enige wat daarbij dan zou kunnen spelen is het feit dat een dergelijke bas bij inruil op termijn veel minder gaat opleveren dan een Fender.
Wat vinden jullie?
Fender eruit, Cort eruit, Ibanez SR1005 erin?
Fender houden, Cort houden, niet zeuren?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Fender Jazz USA
SWR Workingman 12 USA
Boss GEB7
Korg Pandora PX4D
Boss BR864 Multitracker
Boss JS5 Jamstation Backingapparaat
Boss DR770 Drumcomputer
Squier Strat
SWR Workingman 12 USA
Boss GEB7
Korg Pandora PX4D
Boss BR864 Multitracker
Boss JS5 Jamstation Backingapparaat
Boss DR770 Drumcomputer
Squier Strat
- bass.player
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 08 jun 2006, 16:46
Oke, mijn gevoel zegt inderdaad ook dat ik moet kopen waar ik mij het lekkerst bij voel en wat het best speelt en klinkt.
De Cort is prima, maar als de Fender mij in de weg staat kan ik hem verkopen om er weer een iets betere 5-snaar voor terug te kopen.
Laat zeggen dat ik rond de 1250 uitkom, dan zijn er in dat segment eigenlijk niet zo heel veel bassen heb ik het idee die stroken met mijn idee daarover: Kleine stringspacing met actieve electronica (soaps).
Ik kom een beetje uit op de IBANEZ SR1005EFM Prestige, wat mij een prima bas lijkt. Ik ben alleen bang dat ik er op lange termijn spijt van krijg.
Dus wellicht dat er mensen rondhangen met soortgelijke ervaringen.
De Cort is prima, maar als de Fender mij in de weg staat kan ik hem verkopen om er weer een iets betere 5-snaar voor terug te kopen.
Laat zeggen dat ik rond de 1250 uitkom, dan zijn er in dat segment eigenlijk niet zo heel veel bassen heb ik het idee die stroken met mijn idee daarover: Kleine stringspacing met actieve electronica (soaps).
Ik kom een beetje uit op de IBANEZ SR1005EFM Prestige, wat mij een prima bas lijkt. Ik ben alleen bang dat ik er op lange termijn spijt van krijg.
Dus wellicht dat er mensen rondhangen met soortgelijke ervaringen.
Fender Jazz USA
SWR Workingman 12 USA
Boss GEB7
Korg Pandora PX4D
Boss BR864 Multitracker
Boss JS5 Jamstation Backingapparaat
Boss DR770 Drumcomputer
Squier Strat
SWR Workingman 12 USA
Boss GEB7
Korg Pandora PX4D
Boss BR864 Multitracker
Boss JS5 Jamstation Backingapparaat
Boss DR770 Drumcomputer
Squier Strat
- FC Spoiler
- Freak space cadet
- Berichten: 4433
- Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12
Inderdaad! Iedereen zn eigen ding! Ik speel al vanaf het begin op een Ibanez BTB en heb nu dus zo'n 5-snaar daarvan met dezelfde stringspacing als die 555 waar je het in de bovenste post over hebt. Ik zweer daarbij, omdat ik er aan gewend ben.
Gisteren speelde ik op een Fender P en die vond ik ook niet super spelen. Die Fenders zijn inderdaad erg mooie bassen en ze klinken ook super als je ermee overweg kunt. Dan is het inderdaad jammer om weg te doen, maja..
in·stru·ment (het ~, ~en)
1 min of meer samengesteld of fijn gereedschap of toestel voor een of ander handwerk, bedrijf of voor wetenschappelijk onderzoek
2 hulpmiddel => middel
3 muziekinstrument
Een instrument (lees: een bas) moet toch uiteindelijk een middel zijn en niet het doel! Toch?
Gisteren speelde ik op een Fender P en die vond ik ook niet super spelen. Die Fenders zijn inderdaad erg mooie bassen en ze klinken ook super als je ermee overweg kunt. Dan is het inderdaad jammer om weg te doen, maja..
in·stru·ment (het ~, ~en)
1 min of meer samengesteld of fijn gereedschap of toestel voor een of ander handwerk, bedrijf of voor wetenschappelijk onderzoek
2 hulpmiddel => middel
3 muziekinstrument
Een instrument (lees: een bas) moet toch uiteindelijk een middel zijn en niet het doel! Toch?
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd ...
Alles er uit en een status kopen hahahahaFC Spoiler schreef:AlembicJan the Bassman schreef: Laat zeggen dat ik rond de 1250 uitkom, dan zijn er in dat segment eigenlijk niet zo heel veel bassen heb ik het idee die stroken met mijn idee daarover: Kleine stringspacing met actieve electronica (soaps).
Nee joh, tis moeilijk.
Ik begrijp dat je met een dilemma zit...ik ken het.
Je hebt geen rust in de plank(en) waarop je bast.
Het voldoet wel maar je wilt gewoon meer, maar weet alleen nog niet echt wat.
Je budget geeft hierin de limiet weer waar jij je in kunt bewegen...waardoor de ibanez proeft als een compromis binnen dat budget.
Let wel, het zijn goede bassen maar voor mijn gevoel karakterloos en hebben weinig feel, ik vind ze een beetje onpersoonlijk en without balls zoals yamaha...hoe zeg je dat...
Ibanez en yamaha zijn de ideale schoonzoons onder de bassen.
(da's dus persoonlijk en geen aanval )
Ik zou de fender houden, die brengt over 1 jaar nog even veel op dan nu.
Spaar door in die tijd en zorg dat je een budget hebt die je meer ruimte geeft want je bent duidelijk het type dat perfectie zoekt in zijn instrument, een bijna 100% tevredenheid en rust zoekt in zijn baske....de "klik"
Althans...je lijkt me iemand als ik....
Laatst gewijzigd door johnbob op 25 jul 2007, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Fender Jazz waarop je hard moet werken daar heb ik nog nooit van gehoord!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang je nu met dit idee rondloopt, eens in de drie maanden loop ik rond met de gedachte om mijn Ibanez te verkopen en achteraf ben ik elke keer weer blij dat ik het niet gedaan heb.
Ik zou zeggen, laat het eventjes rusten en kijk over een week of 2 à 3 nog eens hoe je er tegenover staat. Tenzij je nu al tijden met dit idee zit natuurlijk
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang je nu met dit idee rondloopt, eens in de drie maanden loop ik rond met de gedachte om mijn Ibanez te verkopen en achteraf ben ik elke keer weer blij dat ik het niet gedaan heb.
Ik zou zeggen, laat het eventjes rusten en kijk over een week of 2 à 3 nog eens hoe je er tegenover staat. Tenzij je nu al tijden met dit idee zit natuurlijk
De 5 snaar STingray heeft een spacing van 18mm. Dat is dus 1,5mm méér dan de SR1005 die een spacing heeft van 16,5mm. Persoonlijk kan ik je vertellen dat je echt geen spijt van die SR1005 gaat krijgen als je nu al erg enthousiast bent. Het zijn topbassen. Ik heb zelf de SR3006 en ben er zeer tevreden over (alhoewel ik het omgekeerde probleem heb met die spacing). Wat betreft de inruilwaarde...dat heb je altijd als je een nieuwe bas koopt. Maar ga je je daarover echt druk maken? Als je alleen maar wilt uitproberen en al je bassen om de 2 jaar weer wilt inwisselen zonder verlies te maken, dan moet je niet naar nieuwe bassen gaan kijken. Wil je gewoon een goeie bas voor de komende jaren, pak dan die SR1005. Probeer desnoods de SR505. Iets ander geluid, maar ook een goeie bas. Feedback heeft er vast één staan. Die is de helft van de prijs van die prestige.
Jaaah, maar er zit een groooot verschil tussen de Ibanez Prestige en de gewone Ibanez! Zeker als die 1005 er nog eentje is uit Japan. (en niet uit Korea waar ze tegenwoordig worden gemaakt) Let er goed op dat de goede prestiges de 'echte' bartolini-elementen hebben en veel gewone Ibanessen slechts over een goedkopere variant daarvan beschikken.
Ter vergelijking, mijn BTB400 klinkt toch een stuk minder dan de BTB1005 die ik ook heb. Ik vond de BTB1005 (uit Japan) ook beter klinken dan de nieuwere BTB1205 (uit Korea).
Bottomline, uitproberen dus!
En wat die inruil van een Ibanez betreft, tsjah, Ibanessen zijn 2ehands idd niet erg populair, maar ik merk al wel dat de Japanners meer waard beginnen te worden in vergelijking met de Koreanen. (kijk naar de ATK)
Ter vergelijking, mijn BTB400 klinkt toch een stuk minder dan de BTB1005 die ik ook heb. Ik vond de BTB1005 (uit Japan) ook beter klinken dan de nieuwere BTB1205 (uit Korea).
Bottomline, uitproberen dus!
En wat die inruil van een Ibanez betreft, tsjah, Ibanessen zijn 2ehands idd niet erg populair, maar ik merk al wel dat de Japanners meer waard beginnen te worden in vergelijking met de Koreanen. (kijk naar de ATK)
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd ...
Omdat dat professioneler oogt? Lekker professioneel ben je dan als je niet voor jezelf kunt kiezen waar je graag op speeltDennis schreef:Ik speel op een ibanez SR1100 en zou hem echt niet kwijt willen. Een vriend van mij zegt dat ik een fender moet kopen omdat dat professioneler oogt, maar ik ben heel tevreden met mijn sound. Misschien nog een 5de snaar erbij...
De SR1100 is een prima instrument, zou hem gewoon lekker houden