Rare bassen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Rare bassen

Bericht door Hagen »

Charlie schreef: 18 jan 2019, 21:57 Grappig & creatief . :D
:offtopic:
Bestaand concept en geen bassen
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rare bassen

Bericht door Pedullist »

Een panfluit is ook een rare bas, alsook een bestaand concept
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Rare bassen

Bericht door Hagen »

Zo weet ik er nog wel een paar .. Kletskoek is ook een rare bas.
En een panfluit is een panfluit.
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Rare bassen

Bericht door Charlie »

Hagen schreef: 19 jan 2019, 00:01
Charlie schreef: 18 jan 2019, 21:57 Bestaand concept & geen bas . :(
:offtopic:
Bestaand concept en geen bassen
Check! :no:
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rare bassen

Bericht door Pedullist »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rare bassen

Bericht door Pedullist »

Ik weet niet of er al een discussietopic is over nieuwe uitvindingen, dus daarom hier een rare brug...wat vinden we ervan? Hebben we een mening? Een mening die zou kunnen ontaarden in toetsenbordvuurwerk?

Afbeelding

WALL TOWNSHIP, NJ – AP International is pleased to announce the release of the new Ray Ross™ Bass Bridge, a retrofitting bridge that represents a revolutionary approach to the standard stringed instrument bridge design. Rather than utilizing a traditional saddle to provide a string break, the Ray Ross™ features a tone pin that keeps the string completely straight from the bridge to the nut; this concept removes the “kink” from the string, providing increased vibrational energy through the strings and into the body of the instrument. This feature allows maximum transference to the instrument so you can get the most of the bass itself, not solely the color of the bridge. Comprised of solid brass, the residual tone you do get from the bridge is articulate, resonant, and full-bodied.

On a standard bridge, downward force applied to the instrument from the string is restricted due to the saddles providing relief between the string and body. The Ray Ross™ negates this concept and applies nearly 100% of the string tension downward allowing the string to resonate freely, giving the cleanest possible path from your fingertips to your ears.

Height adjustments are done via a lateral action adjustment wheel that raises and lowers the tone pin and retains full connection from the string to the bridge plate. An intonation lateral adjustment wheel allows for painless macro and micro adjustments while also preventing the saddle from moving over time.

The Ray Ross™ Bass Bridge gives ultimate mounting flexibility with seven screw holes to choose from including the spacing of Fender’s 5-hole design, making it a perfect retrofit for the multitude of Jazz and P-Bass style instruments on the market. A 2 ¼ inch (57 millimeter) string spacing matches many standard bridges.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rare bassen

Bericht door rensbass »

Overdreven moeilijk, lelijk, teveel onderdelen en de intonatie lijkt raar op de foto (wat weer passend is in dit topic)
Zoiets?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Rare bassen

Bericht door Green Goblin »

Wat hier boven staat, plus, steeds de snaren demonteren als je een zadel hoger of lager wilt stellen, lekker handig. Zou ik hem ook monteren op een bas waarbij je de hals moet demonteren om de trussrod te kunnen verstellen....
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Rare bassen

Bericht door SpcMnk »

Snaren door een gat moeten trekken, waarbij je de windingen beschadigd, is een ontwerp fout. Als je de snaren er dan ook nog uit moet halen om de hoogte te stellen dan zijn de ontwerp uitgangspunten niet in lijn met mijn wensen... en daarnaast is hij foei lelijk.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rare bassen

Bericht door Pedullist »

Dit is het prototype, het nieuwe model kreeg ik niet gelinkt maar ziet er beter uit.

Maare, bij heel veel ontwerpen trek je snaren door een gat. Mijn voorkeur gaat uit naar Hipshot bovenladers (zien op mijn Fenders).
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Rare bassen

Bericht door SpcMnk »

https://www-guitarplayer-com.cdn.amppro ... p_js_v=0.1

Ah die. Ziet er beter uit. En dat moertje ala de trusrod bout van musicman, best een goed idee.

En inderdaad, de meeste bruggen gaan mank met dat door het gat haal gedoe. Hipshot heeft ook mijn voorkeur.
Wat ik bij deze ook niet begrijp is hoe je de bal bij allemaal precies zo in lijn krijgt zonder tordatie in een snaar te krijgen..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rare bassen

Bericht door Pedullist »

Het zou me ook niet verbazen als dit afgekeken is van prototype 4948 van H. Noble van Atlansia (wel vaker gekopieerd in zijn leven). Die houdt ook wel van dit soort dingen.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Rare bassen

Bericht door Green Goblin »

Ok, zo te zien was mijn eerste conclusie dat de snaren er af moeten onjuist. Hm, dan zouden de voordelen wel eens groter kunnen zijn dan de nadelen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Rare bassen

Bericht door JohnBoy »

Voordeel is ook dat je meer snaarlengte overhoudt.
Is met wat knutselwerk ook wel een bovenlader van te maken.
Spokewheels zijn wel de bom natuurlijk!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Rare bassen

Bericht door CaptainSlow »

Allemaal waar.

Maar wat zou t doen voor de klank?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Plaats reactie