Hoe te beginnen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Roel
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2004, 14:42

Hoe te beginnen

Bericht door Roel »

iiii
Laatst gewijzigd door Roel op 19 nov 2007, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Welkom op het forum!

Die vraag is inderdaad al veel gesteld. Een terugkerende tip is: neem les.

Er zijn geen specifieke beginners-songs. Probeer iets te spelen dat net iets moeilijker is dan je tot nu toe kunt spelen.

En verder: oefenen-oefenen-uitrusten(!)-oefenen...
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Robbie
Java Guru
Berichten: 2213
Lid geworden op: 15 okt 2004, 11:50

Bericht door Robbie »

Ik ontdek dat het leerzaam is om bekende nummers mee te spelen. Ook het spelen in een band is leerzaam, ik heb van de zomer (als solo-figuur) eens een paar dagen met een groepje gespeeld en ook al was dat bij elkaar maar een paar uurtjes, je leert er toch veel van.

Succes!
Gebruikersavatar
Irma
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2004, 22:22

Bericht door Irma »

Les nemen is inderdaad niet verkeerd.

Ik ben zelf begonnen met Doe Maar. Volgens mij was het 'sinds een dag of 2'. Niet al te ingewikkeld, snel resultaat, met vaak duidelijke baslijnen.
Succes!
Joyceke
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2004, 16:25

Bericht door Joyceke »

jah lessen nemen is iid het beste wat je kunt doen.. zoek een goede leraar op en je kunt zo een heleboel mee spelen...
een band is ook nooit verkeerd....je krijgt er veel ervaring door...en gaat dan zelf ook meer uitproberen..suc6! :)
..::Live as if you will die tomorrow, Plan as if you will live forever!::..
stingfan
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2003, 16:12

Bericht door stingfan »

Heel simpel: altijd lessen! Je ziet te veel bassisten met een slechte houding of techniek, en probeer dat later maar eens af te leren. Leg verder de lat hoog voor jezelf, maar neem ook weer niet te grote stappen tegelijk, want dat werkt erg demotiverend. In een bandje gaan spelen werkt ook goed, maar blijf ten allen tijde heel kritisch naar jezelf luisteren. Ik neem bv alles wat ik speel als ik oefen op een md-tje op.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

The Beatles doet het volgens mij altijd goed.
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

Beatles is idd, ondanks dat het een beetje kneuzig kan zijn, erg goed om te oefenen. Vooral omdat er veel meer dingen in de muziek gebeuren dan dat je verwacht. Wat mij enorm geholpen heeft is gewoon een aantal voornamelijk beroemde bands opsnorren en baslijnen uitpluizen:

- Beatles
- Earth Wind and Fire
- Wham
- Jackson 5
- Queen
- Toto !!!!
- U2
- Chilli Peppers
- The Doors
- The Who
- James Brown
- Quincy Jones (Zelf niet echt beroemd, wel een van de beste songwriters ooit)
- Europe


Zoiets....ik ben er ook nog niet mee klaar, maar als je alles van deze gasten strak en waar nodig groovend kan spelen ben je volgens mij een heel end op weg...

T
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Meespelen met CD's is ook goed. Leer je een beetje meespelen enzo.

Ik speel wel eens samen met een gitarist en die kan zo niet 1 ritme spelen. Die speelt iets fout en speelt dan in een ander ritme door waardoor we dan niet meer gelijk lopen. Super irritant. Als je vaak met CD's meespeelt dan doe je dat waarschijnlijk niet.

Beter is natuurlijk met een band. Maar dan heb je eerst een band nodig..
Plaats reactie