Waarom nou een vijf of een zessnarige basgitaar ????

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik speel nu een jaar of 2,5 - 3 op een 5-snaar. Toen ik het wilde gaan proberen heb ik eerst gezocht naar iets "goedkoops"om te kijken of het beviel. Tijdens het zoeken op Marktplaats e.d. en er achter aan bellen merkte ik inderdaad dat er veel mensen een 5-snaar kochten en er toch weer van af stapten omdat ze niet konden wennen. Ik heb van iemand een merkloze overgenomen, geprobeerd en mij beviel het wel. En inmiddels al ruim 15, jaar mijn Ibanezje......... Ik wil niet meer anders!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Bericht door Slashhead »

Ik speel nu zo'n vier jaar 6-snaar. Ik zou niet meer zonder kunnen/willen. De hoge-C gebruik ik meestal als ik een hoge terts wil hebben naast de grondtoon. Dit is op een 6-snaar wel errug gemakkelijk zonder behoorlijk te moeten schuiven. Voor de rest vind ik het leuk om het te gebruiken voor solo's en loopjes en dan kun je inderdaad andere dingen doen dan op een 4/5 snaar.
rolandfranken
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 feb 2007, 20:07

Re: Waarom nou een vijf of een zessnarige basgitaar ????

Bericht door rolandfranken »

Jean Paul schreef:Oke,
waarom gaat iemand nou voor een vijf of een zessnarige basgitaar,
in mijn beleving hebben een extra B en/of een extra E geen echte grote toegevoegde waarde.
Goed, ik deel je mening dus niet! :D Speel vrijwel alleen 5-snarig.

Maar goed, voordat je meldt dat iets geen "echte grote toegevoegde waarde heeft", verdiep je even in de materie zodat je ook weet waar je over praat... :wink:

Een 6-snaar heeft geen extra hoge E, maar hoge C. Standaard blijven het allemaal kwarten omhoog en dus kom je na G op C uit.

Misschien dat je er nu anders over denkt? :wink:
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

5 snaar, om even tussen de noten door een lage b te knallen ipv van een e. Ik vind het heerlijk om een klein accentje neer te kunnen leggen.
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

5 of 4, het maakt mij niet zoveel uit. Ik kan op beide overweg. Het is bij mij niet zo dat de B in de weg zit als ik 4 snarige partijen op m'n spector speel. De stap van 4 naar 5 had ik zo gemaakt. Toen ik na een half jaar weer eens op m'n cort speelde, vond ik die stap, (een stap terug dus) ietsje lastiger, maar niet onoverkomelijk.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Geen moeite met switchen. Alleen ik speel nu bijna alleen maar op mn 5-snaar, onmdat dat met de band beter uitkomt en onze gitarist t meeste op 7 snaren speelt........

Wel zielig voor mn 4-snaar, mn trouwe Ariaatje, dus die trek ik nog wel van de muur om er lekker thuis op te spelen..... Zij mag ook mee naar de meeting op 10 november.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
No Class
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 dec 2005, 18:41

Bericht door No Class »

Ik wil mn 6 snaren echt niet kwijt
Dream Theater Bass Highlights
https://www.youtube.com/watch?v=Tsu9r9bKU8c
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik deel de mening van Slashhead, No Class, Slashhead en Madmac. Niets aan toe te voegen. :D
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Een en ander hangt sterk af van de muziek de je maakt. En hoe de gitaar in de band gestemd is. Als de gitaar in een lage C staat kan ik me voorstellen dat een 5e snaar op de bas handig is.
Maar als de stemming "normaal" is, dan vind ik dat het meestal een te groot verschil oplevert tussen de frequenties die de gitaar bestrijkt en die lage B op de bas. Er zit als het ware een "gat" tussen de bas en de gitaar. Het komt op mij dan niet meer over als één geheel.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Jean Paul
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 feb 2007, 13:17

Bericht door Jean Paul »

BassAgent schreef:Ik gebruik de B-snaar regelmatig, al is het niet voor die B maar voor bijvoorbeeld de D, die toch wel érg lekker is en om te zorgen dat je niet de hele tijd om hoeft te stemmen als de gitaristen drop D spelen.

Ik speel allebei, ik prefereer geen van beiden, het heeft allebei absoluut voordelen.

En profs zouden niet op een 5-snaar of zelfs 6-snaar spelen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik bedoel maar.
Ik denk dat je mijn verhaal goed moet lezen, ik haal zelfs John Ro Myung aan als super bassist, en wat dacht je van Stuart Hamm, maar zoals ik al aandgaf het percentage is gering in de 5 en 6 snarige bassisten.

Maar er is natuurlijk helemaal niets mis mee, met meer snarige bassen ik was benieuwd naar
de reacties van leden van dit forum en deze zijn heel divers :wink:
Op straat is het kouder dan buiten.
Gebruikersavatar
Jean Paul
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 feb 2007, 13:17

Re: Waarom nou een vijf of een zessnarige basgitaar ????

Bericht door Jean Paul »

rolandfranken schreef:
Jean Paul schreef:Oke,
waarom gaat iemand nou voor een vijf of een zessnarige basgitaar,
in mijn beleving hebben een extra B en/of een extra E geen echte grote toegevoegde waarde.
Goed, ik deel je mening dus niet! :D Speel vrijwel alleen 5-snarig.

Maar goed, voordat je meldt dat iets geen "echte grote toegevoegde waarde heeft", verdiep je even in de materie zodat je ook weet waar je over praat... :wink:

Een 6-snaar heeft geen extra hoge E, maar hoge C. Standaard blijven het allemaal kwarten omhoog en dus kom je na G op C uit.

Misschien dat je er nu anders over denkt? :wink:
nee ik denk er beslist niet anders over, het is ook maar een puur persoonlijke mening, misschien ben ik wel een gewone blues bassist die van eenvoud houd....en met een vier snaar prima uit de voeten kan.

Ik was benieuw naar de reacties en ik moet zeggen ze bevallen me wel,
Leuk om te lezen waarom iemand juist wel voor een 5 of 6 snaar gaat. :wink:
Laatst gewijzigd door Jean Paul op 29 okt 2007, 15:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Op straat is het kouder dan buiten.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Maar Roland heeft wel gelijk. Je hebt je duidelijk niet verdiept in het materiaal en snapt niet waarom die dingen in eerste instantie gemaakt werden.
Ga dat maar eens doen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Oeh wel een beetje streng hoor....
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Jean Paul schreef:... het percentage is gering in de 5 en 6 snarige bassisten.
Omdat de geschiedenis van de viersnaar minimaal twee decennia eerder begonnen is dan die van de vijf- laat staan zessnaar. En juist in de jaren vijftig en zestig is de popmuziek gigantisch geëvolueerd. De invloed daarvan werkt tot de dag van vandaag door.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik merk wel tijdens festivals (vooral metal) dat het aantal zessnarige basspelers groeiende is en ik heb de indruk dat die groei voorlopig niet eindigt.
Plaats reactie