Waarom nou een vijf of een zessnarige basgitaar ????

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Jean Paul
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 feb 2007, 13:17

Waarom nou een vijf of een zessnarige basgitaar ????

Bericht door Jean Paul »

Oke,
waarom gaat iemand nou voor een vijf of een zessnarige basgitaar,
in mijn beleving hebben een extra B en/of een extra E geen echte grote toegevoegde waarde.

Ik heb natuurlijk beide bespeeld om tot deze conclusie te komen.
Ik mis niets,

Opvallend is dat veel bassisten prof of amm. hun vijf of zes snaar toch weer verkopen/inruilen om naar de oerbas terug te gaan met E,A,D,G.

De meeste proffs spelen op een 4-snaar, deze zijn ver uit in de meerderheid, sommige bassisten van kaliber
prefereren een 6-snaar John Ro Myung (Dream Theater) Yamaha.

Ook op de grote 2e hands-sites worden relatief veel 5 en 6 snaar bassen te koop aangeboden, vaak met de story, "het is toch niets voor mij" toch maar liever de 4- snaar.

Ik weet dat een hoop bassisten mijn mening niet zullen delen, maar dat ga ik zeker horen.............

:lol:
Op straat is het kouder dan buiten.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Soms kun je een groove makkelijker neerleggen wanneer je een groter bereik hebt.

Ik heb zelf meerdere 5 snaren en zelf een 7 snaar gehad, maar heb nu alleen nog maar 4 snarige. Misschien dat ik ooit nog eens een goede 5 snaar koop, om makkelijker te grooven en voor de frequenties onder de E snaar. De hals van de Lakland DJ vond ik net iets te breed waardoor ik wat problemen met het dempen van de snaren had. Een Stingray5 vond ik alweer makkelijker te bespelen.


[Alleen mijn twee centjes]
Laatst gewijzigd door Squire op 28 okt 2007, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

haha tja, als je ooit in bands gaat zitten met een zwaardere stemming heb je wel ECHT een dikkere snaar nodig hoor :wink: .

Dat kan je gewoon doen door een 5 snaar te kopen of door een set dikkere snaren op je 4 snaar te leggen natuurlijk.

De rede waarom de meeste bassisten op een 4 snarige bas in E spelen is dan ook weer zeer simpel. De meeste pop(ulaire) rock bandjes spelen allemaal in E. Dus hier hebben we met een cirkel redenering te maken ...
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik gebruik de B-snaar regelmatig, al is het niet voor die B maar voor bijvoorbeeld de D, die toch wel érg lekker is en om te zorgen dat je niet de hele tijd om hoeft te stemmen als de gitaristen drop D spelen.

Ik speel allebei, ik prefereer geen van beiden, het heeft allebei absoluut voordelen.

En profs zouden niet op een 5-snaar of zelfs 6-snaar spelen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik bedoel maar.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Weckl
Berichten: 288
Lid geworden op: 20 jun 2006, 18:46

Bericht door Weckl »

Ik heb ook een hele tijd 5-snarig gespeeld en ben sinds een jaar weer 'terug gegaan' naar de 4-snaar.
(ik ben nooit op een 4-snaar begonnen, vroeger wel gewoon elect. gitaar les gehad)
Ik speel in een allround coverband en dan is het soms wel eens loopjes omzetten maar dat houdt het juist leuk.
Van die lage B word ik toch alleen maar misselijk. :wink:
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5052
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

Ik heb een tijdje mijn bas BEAD afgesteld, dus de G snaar weggelaten.

Dit zorgde ervoor dat ik net zoals BA in D kon spelen zonder terug stemmen. Het nadeel van een 5 snaar is voor mij dat ik er gewoon niet mee overweg kan. Laat staan een 6 snaar.
Maar ik ben wel van mening dat zeker 90% van het baswerk op een viersnarige bas te spelen is.

Waarom spelen mensen 5/6 snarig? Ik denk dan toch aan de expressieve mogelijkheden, lagestemmingen en last but not least het visuele aspect misschien?
Gebruikersavatar
Bassages
Berichten: 181
Lid geworden op: 28 jan 2006, 16:09

Bericht door Bassages »

Het is denk ik ook een kwestie van gewenning. Ik ben ruim 10 jaar
geleden begonnen op een 5 snaar en kan nu niet meer zonder die lage
noten. Die lage noten zijn voor mij onmisbaar en voegen veel toe. Als ik
nu op een 4 snarige bas speel, dan voel ik me "kaal" en "beperkt".

Een aantal jaren terug heb ik een 6 snarige bas gekocht n.a.v. het
geweldige basspel van voornamelijk John Patitucci en Alain Caron. Bij
deze moet ik toegeven dat die hoge snaar voor mij in bandverband niet heel
veel toevoegd (afgezien van jazz en fusion projecten), maar het is
heerlijk om thuis stukken van Patitucci en Caron uit te zoeken en mee te
spelen. Mooie akkoordprogressies en soleren is ook erg lekker op een 6
snaar.

EDIT: Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van smaak en de muziek die je speelt!
Laatst gewijzigd door Bassages op 28 okt 2007, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ken Smith BSR5M
Yamaha TRB6PII
Clover Xpression XP15.5 fretted
Clover Xpression XP15.5 fretless
Washburn AB10 accoustic
SWR 750x
Markbass Little Mark II
Epifani UL212 Series 2
Bag End D10XD
Tech Soundsystems ND210XT
Gebruikersavatar
uji-tiger
Berichten: 325
Lid geworden op: 26 dec 2005, 22:09

Bericht door uji-tiger »

Ik heb zowel een 5- als 4-snaar, en al ligt het waarschijnlijk niet zo aan het snaren-verschil, maar mijn 5 snaar is gewoon lekkerder voor het vingerspel (vooral vanwege die dunne, maar bredere hals + die B-snaar *als duimrust, maar soms ook voor de E of de D*), maar de 4-snaar is dan weer lekkerder voor het slap-spel (groter stringspacing, en geen B snaar om per ongeluk te raken).
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18696
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

Ik heb 4, 5 en 6 snarige bassen en mijn stijl verandert totaal per bas, zelfs als ik de B of C snaar geeneens gebruik. Je gaat toch anders met je G en E snaar om als het de laatste snaar op je bas is, gekgenoeg. Ik speel loopjes op mijn 6 die ik nooit zo doen op een 5, en ik gebruik dan niet eens de extra snaren. En als ik het wel doe: heerlijk om in een lage positie de oktaaf G te kunnen pakken, en dat je niet helemaal naar de 12e fret moet.

Maar afgezien dat je manier van spelen verandert is het gewoon prettig om de mógelijkheid te hebben om lager of hoger te kunnen. Niet dat je continue lage B's loopt te pompen of gruwelijk hoog loopt te pielen. Maar dat het kan als je het wilt is prettig. Eenmalig in een nummer heel kort zo'n lage D spelen is toch heerlijk?
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Nu ik op een van mijn 5snaren de hoogste snaren van een 6snarig setje heb liggen begin ik er toch voer te denken om misschien een 6snaar aan te schaffen. Heb een beetje hetzelfde effect als toen ik voor het eerst een lage b tot mijn beschikking had. Je hebt gewoon veel meer mogelijkheden.

Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Ik speel nu in BEAD, eerst dacht ik snel terug te gaan naar EADG, maar de B is toch echt fijn om te hebben (vooral D en C), maar ik wil ook wel de G terug => 5 snaar!!
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Ik heb een 6-snaar om mijn gebrek aan talent te verbergen.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik had een viersnaar ('93) en er stond een prachtige Blade Penta te koop bij de muziekzaak, wel een vijfsnaar... tja, toch maar gekocht. Na enkele jaren ('95) zat ik in een band waar die Blade een totaal foute sound voor had.

In de muziekzaak stond toen het topmodel van Ibanez, de SR06, zessnaar dus. Had ik al zien staan, maar ik had er wat bang van... toch geprobeerd en het zit zo: als je met de lage B omkunt is de hoge C geen enkel probleem meer. Ik heb 'm gekocht en heb sindsdien steeds een zessnaar gehad. Waarom ? Waarom niet ?

Je kan dingen, die je vroeger onde de 12de fret speelde, in een andere positie nemen. Met een héél ander geluid ook. Tokkelstukjes klinken mooier. Teruggaan naar lage noten wordt eenvoudiger, en het ziet er zo verdomd cool uit !!! :yes:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Madmac schreef: en het ziet er zo verdomd cool uit !!! :yes:
/me vind strijkplanken iets voor schoonmoeders (en verre van cool).
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

6-snarige bassen zijn idd gewoon cool :lol:
Plaats reactie