snaren voor de jazzbass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

snaren voor de jazzbass

Bericht door roy »

Welke snaren passen nu echt bij een jazzbass?

Op mijn musicman liggen altijd ernieballs extra slinky,nickel,roundwound, 40/60/70/95 en deze pasten gewoon precies bij de bas.
Sinds kort heb ik een jazzbass, en heb er weer dezelfde ernie balls opgezet, maar op een of andere manier passen ze niet echt bij de bas.Ik krijg er geen duidelijke "klets" mee zal ik maar zeggen, en dan puur bij slappen.
Iets duidelijker:
pops klinken erg mooi, maar slap-hammers en slap-ghosts (zijn dat goede benamingen?) komen niet uit de verf, alleen bij zeer hard hameren.Onversterkt is het verschil echt goed te horen.
Versterkt is het best redelijk te camoufleren, maar het geeft geen lekkere feel.

Ik heb omlaag gestemd, en toen was het probleem een heel eind opgelost,er was ineens wel een "klets". vandaar dat ik het in de snaren zoek.......

Zal het schelen als ik met dikkere ga spelen?
Of heb ik lossere snaren nodig, die meer fledderen?
Ander merk?
Of flatwounds? rvs?.........

Wat is zinvol om te proberen?
Wat voor snaren hebben jullie op je jazzbass en waarom?
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

daddario slowwounds, probeer ze eens. Lekker helder geluidje!
Ja toch?
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

fender superbass,. redelijk maar ook weer niet super,
DR,. is mijn keuze.

zijn er mensen bekend met Elixer ?? (die schijnen haast niet te slijten)
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Mijn keuze is d'addario nickelplated .045-.105. Ze hebben een redelijk hoge snaarspanning, voelen prettig aan en klinken mooi warm, met toch een duidelijke, gedefineerde toon, daarnaast gaan ze ook nog wel een redelijke tijd mee.
Elixirs.... tsja, je moet er van houden. Ze voelen iig extra gelad aan door de coating, de toon verandert wel iets na een tijdje. En bij mij begon na een maand of 3 de coating te rafelen en waren ze na een maand of 4,5 dood. Met mijn d'addario's (die ik ook beter vind klinken) doe ik 3 tot 4 maanden (inclusief goed onderhoud). Dus voor mij was de keus daarna niet moeilijk. Stom als ik ben heb ik nu rotosound solobass (niet zeker of ze zo heten) erop liggen, ook niet echt mijn ding.

Maar goed, dit is allemaal mijn eigen mening. Uit je verhaal meen ik juist op te kunnen maken dat je stalen snaren met een lage spanning prefereert? Misschien een dunner setje van DR proberen? Dikke snaren hebben een hogere spanning, maar klinken ook voller, een dun setje stainless steel zal daarentegen juist fel klinken en makkelijker slappen.
stingfan
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 okt 2003, 16:12

Bericht door stingfan »

Ik heb op al mijn jazz-bassen elixers 045-105 liggen. Ze zijn welliswaar minder helder, maar ze gaan ontzettend lang mee. Ik speel nooit met een plectrum, en heb ook nooit last gehad met raffelen van de coating. Het wat doffere geluid komt mij eigenlijk wel goed uit met de motown die ik veel speel
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Bedankt voor jullie reacties.
Wat mij het meest opvalt is dat jullie wat dikker aanraden dan ik gewend ben.0.45-105 is misschien net datgene wat ik denk te missen.

Stalen snaren heb ik wel eens gehad,trace elliot,ernie ball en la bella, maar die stonden erg strak en geven een bepaalde tone die ik niet zo mooi vond.

Wat betreft d'addario heb ik niet zulke goeie ervaringen wat betreft de e- snaar. Deze had ik in een mum van tijd (binnen een week) telkens zo dood als een pier.Leek meestal op een breukje ofzo van binnen (kan dat?) .Dit heeft ervoor gezorgd dat ik deze snaren al jaren heb vermeden.Toch zijn het hele lekkere snaren. Misschien dat ik ze toch nog eens moet proberen, op een of andere manier heeft het denk ik achteraf toch aan mijn speelstijl van toen gelegen.

Elixir heb ik alleen op mijn fretless acoustic liggen.Daar vind ik ze mooi op en worden maar eens per jaar vervangen, omdat ik er niet veel op speel.
Op de stingray vond ik ze geen prettige feel hebben, dit is een van de laatste dingen die ik wil proberen op de jazzbass.

Levensduur en onderhoud:
Ik poets mijn snaren erg vaak met alcohol en gebruik (soms) string cleaner(kyser).De stringcleaner heeft trouwens wel invloed op het geluid,maar maken een volgende poetsbeurt makkelijker.
Met de alcohol blijven ze als nieuw klinken.
Vervangen doe ik meestal na een maand, omdat ze dan echt royaal versleten zijn.Elke fret zit er gewoon in,zeker de dunnere snaren, en daarmee voorkom ik een breuk op een ongewenst moment.

Dus dikkere is voor mij alvast een optie.......
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Nikkel is altijd wat getemperder in sound; met een musicman die een heldere punchy sound heeft, is het ok.
Maar een jazzbass is minder helder.
Zoek het in stainless steel snaren van een gemiddelt geprijst merk.
let's JayDee !
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

superbas42 schreef:Nikkel is altijd wat getemperder in sound; met een musicman die een heldere punchy sound heeft, is het ok.
Maar een jazzbass is minder helder.
Zoek het in stainless steel snaren van een gemiddelt geprijst merk.

Ok.
Ik heb een setje stainless steel gehaald,merk la bella,0.45-105.
23.95 euro.
Dit weekend gaan ze erop, effe opnieuw afstellen want ik verwacht dat de hals een beetje naar voren gaat komen door de grotere snaarspanning.
Ik ben benieuwd..........
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

roy schreef:
superbas42 schreef:Nikkel is altijd wat getemperder in sound; met een musicman die een heldere punchy sound heeft, is het ok.
Maar een jazzbass is minder helder.
Zoek het in stainless steel snaren van een gemiddelt geprijst merk.

Ok.
Ik heb een setje stainless steel gehaald,merk la bella,0.45-105.
23.95 euro.
Dit weekend gaan ze erop, effe opnieuw afstellen want ik verwacht dat de hals een beetje naar voren gaat komen door de grotere snaarspanning.
Ik ben benieuwd..........

Ben benieuwd, en je zal indedaad je hals ietsje moeten bij stellen bij dikkere snaren; kijk ook goed naar de holling v d hals, ook dat heeft iets invloed op snaps.
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Maar ik vind nikkel juist wel weer goed voor een jazz bas..., goed, ieder zijn smaak :).
Plaats reactie