Stingray: oud of nieuw?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Stingray: oud of nieuw?

Bericht door Spinal Tap »

Ik wil graag weer een Music Man Stingray, en ben vooral geinteresseerd in de 30th anniversary editie.
Gelimiteerde bas, met unieke mahony body.
Afbeelding

Maar ik kreeg gisteren een aanbod voor een pre-EB Stingray uit 1977! in goede en orginele staat.
Zoals op de foto, maar dan met witte slagplaat en pickup cover.
Afbeelding

De 1977 Stingray is in het buitenland, en ik kan deze dus niet testen voor aanschaf. Deze bas is een paar honderd euro duurder, maar dat is niet echt doorslaggevend.
Het is een luxeprobleem, maar ik twijfel erg wat de meest interessante optie is. Ik neig steeds meer naar de vintage vibe van de 1977'er, maar de 30th anniversary spreekt me zeer aan.
Ik wil graag jullie mening horen, en zeker van de mensen die ook op een van deze bassen heeft gespeeld, om mij uiteindelijk nog meer aan het twijfelen te brengen.... :wink:
Gebruikersavatar
Robbie
Java Guru
Berichten: 2213
Lid geworden op: 15 okt 2004, 11:50

Bericht door Robbie »

Ze zien er allebei prachtig uit, elk op hun eigen manier. Dat maakt de keuze zo lastig. Het kleinste krasje op die 30 jaar editie zo zoveel pijn doen, dat dát misschien alleen al reden zou zijn om voor de '77 te gaan.
The proof of the coffee is in the drinking
Don't judge the coffee by its cup
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Koop ze gewoon alle 2 :lol:


Nee, persoonlijk als vintage liefhebber zou ik de '77-er kopen. Natuurlijk, het zijn beide waardevaste & waardestijgende instrumenten (vintage <-> lim.edit.), dus dit argument kan je al niet uitbuiten. Kies gewoon voor jezelf wat je het allerliefste wilt, als je erg graag een vintage vibe wilt, ga dan voor de '77-er (die er overigens "normaal" uitziet). Wil je graag uitpakken met een exclusief instrument, ga dan voor die "Limited Edition". Overigens, de kans acht ik net iets groter dat je een "Pre-EB" bas nog kunt vinden dan een "30years Lim.Ed."...


Tgoooh... Ik weet het zelf allemaal niet meer :?


EDIT: Natuurlijk, voor een Limited Edition betaal je veel voor het Limited zijn, wat MISSCHIEN de degelijkheid & bespeelbaarheid in gedrang brengt (bij een EB nu wel onwaarschijnlijk), dus ga dan voor de no-nonsense '77-er Pre EB.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Lastig hoorrrr....

Ik vermoed dat die Pre Ernie op termijn de Pre CBS Fender status gaat evenaren dus ik denk kwa investering de 77'er de beste is.

Aan de andere kant wordt die limited edition ook wel wat waard, daar zul je alleen langer op moeten wachten 8) .

Maargoed, ik denk je niet puur voor de waarde gaat maar voor de bruikbaarheid. Lastig dat je die 77'er niet kunt proberen....maar ik zou zelf ook neigen naar een 'oldie'. Alleen zou ik dan een Pre EB Sabre willen hebben.
Laatst gewijzigd door AmericanIdiot op 30 dec 2007, 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
koentje_bassist
Berichten: 1684
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:48

Bericht door koentje_bassist »

Op het EBMM forum beschouwen ze de 30 L.E. als de beste stingray ooit gebouwd. Mede door zijn unieke karakter dat hij meekrijgt van zijn mahonie body. Persoonlijk zou ik eerder voor de Pre-EB gaan, maar das puur voor de looks.
Als je moet kiezen, kies dan in functie van: wat heb ik het liefst: 2EQ of 3EQ.
Little Mark II - Traveler 102 - een hoop effecten - EBMM Stingray 4+5
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik heb geen technisch advies.
Maar de 77-er heeft ballen en uitstraling 8)
Het nieuwe model doet me niets.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Wanneer de 77-er in goede conditie is en de neck afgesteld kan worden zoals ik het zou willen, dan werd het de '77 :wink:

succes
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26340
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik heb net als jb geen technisch advies. "Gevoelsmatig" heb ik wel een idee.
De Anniversary is een prachtig, zelfs chique instrument. De mahonie body en palissander toets zullen 'm een ander karakter qua geluid geven dan de oer-Stingray met maple neck en essen (toch? of is 't elzen) body.
Bovendien ligt het er aan wat je er mee wilt: een mooie Stingray, gewoon om een Stingray te hebben (niks mis mee), of eentje die al de nodige kilometers heeft gemaakt en een betrouwbaar werkpaard is.
Ik zou het geloof ik wel weten: hoe mooi en exclusief die Anniversary ook is, voor mij zou het de '77-er worden. "Mojo" of zo... :D
Maar what the heck: dergelijke beslissingen kun je niet rationeel nemen: follow your heart! :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
BOOMER
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 mei 2005, 17:20

Bericht door BOOMER »

Ik zou voor de limited gaan
ziet er erg 8) uit
de pre EB ziet eruit zoals elke andere stingray

just my two cents,
ben benieuwd wat de keuze zal worden
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Robbie schreef:Ze zien er allebei prachtig uit, elk op hun eigen manier. Dat maakt de keuze zo lastig. Het kleinste krasje op die 30 jaar editie zo zoveel pijn doen, dat dát misschien alleen al reden zou zijn om voor de '77 te gaan.
+1
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Lekkere keuze... :?

Aangezien ik niet kan kiezen en het merendeel voor de ultracoole vintage gaat, zou ik voor de nieuwe gaan...
of toch voor de vintage... damn! :evil:
Succes!
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

koentje_bassist schreef:Op het EBMM forum beschouwen ze de 30 L.E. als de beste stingray ooit gebouwd. Mede door zijn unieke karakter dat hij meekrijgt van zijn mahonie body.
Dan zou ik als ik Spinal was deze vraag ook op het EBMM forum stellen. Daar krijg je vast een deskundiger antwoord. Ik zou met die 30 L.E. zeker eens een testdrive doen en mocht je dan niet meteen verkocht zijn, dan zou ik voor de '77 gaan. Mocht die uiteindelijk toch niet bevallen, kun je 'm altijd aan een lief forumlid verkopen.

Gaat de goede kant op Spinal, een paar mooie jazzen, een heerlijke precision en een vette Stingray.. Nu nog een Ric en je bent helemaal klaar :P
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Hoe gelimiteerd is gelimiteerd? Hangt die 30th Anniversary ergens in een winkel te hangen? Dan zou ik de gok nemen en de '77 laten overkomen, de 2 vergelijken en de '77 weer verkopen als de 30 Anniversary toch beter is. Of inderdaad allebei kopen (leninkje? ;)) en de minst bevallende meteen weer in de verkoop doen. Spelen is weten..
Ik moet wel zeggen dat ik 1x als tech met een bassist met een ouwe (weet alleen niet meer of het pre-EB was, maar volgens mij kwam-ie uit 78, 79, zoiets) en ik was wel bijzonder gecharmeerd van de sound, terwijl de standaard MM's mij over het algemeen niet heel veel doen...

Succes, kan me voorstellen dat het een pittige keus is!
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz

www.mysp*ce.com/styrophone
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

De nieuwe, 3 bands EQ en de donkere hals.
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

Absoluut de 77'er.
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

Dank voor de vele reacties tot nu toe.
De pre-EB Stingray's hebben vaak iets bijzonders qua sound. Dat hele schelle van veel monderne stingray's ontbreekt, en ik wil inderdaad die Bernard Edwards sound voor een nieuw project.

Ik laat het er momenteel van af hangen hoe zwaar de 77'er is. De dingen wegen soms wel 6-7 kg :shock: En daar bedank ik vriendelijk voor, en ga de 30th dan maar eens proberen. Het is zeker nog geen gelopen (sting)race...
Plaats reactie