snaarprobleem?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Nanoman
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2004, 17:07

snaarprobleem?

Bericht door Nanoman »

Hallo,

Ik heb een Fender Jazz USA 4-string, er zaten Fender snaren op die heb ik vervangen door eerst Rotosound en toen D'Addario maar ik blijf met een probleem zitten. De E heeft veel minder attack/punch/volume dan de andere 3 snaren. Met de Fendersnaren klonk de bas goed maar ik heb toch het idee dat het niet aan de snaarkeuze ligt maar aan iets anders...weet iemand wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

hoogte van je pu's t.o.v. snaren gelijk??
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Idd, zoniet dan weer op gelijke hoogte brengen door aan de schroefjes te draaien! :wink:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ehehehe.. ik had het met me ibanez.. bij me hoge tonen dan...

en toen kreeg ik door dat ik me mid-potje helemaal dicht had gedraaid...
en de bas dus helemaal vol...
tja... :roll:

ik heb evengoed de elementen nog ietsje gesteld...
Joghy
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2004, 16:02

Bericht door Joghy »

iglo schreef:hoogte van je pu's t.o.v. snaren gelijk??
Zou wel kunnen. Ik had het ook met m'n B en E op m'n Jazz V USA ... dacht eerst dat ik een 18" subkast nodig had onder m'n 15" :mrgreen: ('k heb er ook een gekocht, en doe dit ding nooit meer weg) maar het probleem bleef.

Helemaal opgelost door pu's aan B/E-zijde iets dichter bij de snaren te zetten (een paar millimeter bleek genoeg te zijn).

Volgens m'n reparateur - algemene tip voor veel punch: zet je pu's zo dicht mogelijk bij de snaren. Deed wonderen voor mijn Jazz V USA (met Fender Lace sensors) en voor m'n MTD Kingston 5 (met MM-style pu). Beiden gekocht met extreem lage pu-stand (leuk omdat ze niet in de weg van je vingers/plectrum zitten), maar geeft in vergelijking eigenlijk een 'dood' geluid (om van lage output nog maar te zwijgen).
Bassstrings.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2003, 10:46

E snaar fender bassen

Bericht door Bassstrings.nl »

Omdat je aangaf dat de E snaar eerst wel goed klonk en na het verwisselen van de snaren niet meer, lijkt het op een veel gemaakte fout met het snaren verwisselen bij Fender (of soortgelijke) bassen.
De E snaar en in iets mindere mate de A snaar op fender bassen moeten genoeg wikkelingen om het mechaniek hebben zodat de snaar goed in de topkam wordt gedrukt en de spanning op de snaar groot genoeg is. (je kan ook proberen de wikkelingen wat naar beneden te drukken. Wel de spanning van de snaar halen)
Op die manier doe je een beetje hetzelfde als de string-tree van de D en G snaar. Dus de E en A snaren niet tekort afknippen.
Er staat een complete beschrijving van snaren vervangen op www.bassstrings.nl
Laatst gewijzigd door Bassstrings.nl op 11 jan 2004, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Jep, altijd wikkelen naar beneden, is soms bij de e wat lastig, maar juist wel ontzettend belangrijk. En ik hou zelf ook altijd 3 wikkelingen aan, en het is daarmee nog nooit fout gegaan (maar meestal laat ik het even in de winkel doen, tegelijk met een afstelbeurt, zit alles gelijk goed en die mensen zullen het altijd beter kunnen dan ik, in veel gevallen).
Nanoman
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2004, 17:07

Bericht door Nanoman »

Thanks, voor de tips..ik ga eens kijken wat werkt...
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

iglo schreef:Volgens m'n reparateur - algemene tip voor veel punch: zet je pu's zo dicht mogelijk bij de snaren. Deed wonderen voor mijn Jazz V USA (met Fender Lace sensors) en voor m'n MTD Kingston 5 (met MM-style pu). Beiden gekocht met extreem lage pu-stand (leuk omdat ze niet in de weg van je vingers/plectrum zitten), maar geeft in vergelijking eigenlijk een 'dood' geluid (om van lage output nog maar te zwijgen).
Kijk wel uit met slappen als je pu's zo dicht bij de snaren liggen. Je kunt ze lelijk beschadigen!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

En niet te vergeten dat de magneetwerking de trilling van je snaren sterker beïnvloedt, met andere woorden: als de pu's dichter bij de snaren staan, zal het geluid van je snaren eerder afsterven (om het even dramatisch te zeggen).
Verder heb je bij hoge pu's relatief meer klank van de pu's zelf, en minder van het hout van je bas (maar dit kan in veel gevallen dan wel weer voordelig zijn 8) ). Maar goed, je hebt idd wel weer wat meer output. Nadeel is wel dat bij een harde aanslag of wat te veel slapgeweld je idd je pu's kan beschadigen, maar in je geluid krijg je hierdoor ook nog 'tikken' van je snaren die tegen de pu's slaan, en dat wil je ook niet. En sommige mensen willen op het podium nog weleens wat enthousiaster raken dan thuis....
Ik ga daarom voor de gulden middenweg.
Verder staan mijn pu's ook bij de e snaar ietsjes hoger dan bij de g snaar.
Brave Bass
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 jan 2004, 20:28

Bericht door Brave Bass »

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn handgebouwde Jazzbas. Om een of andere reden lijkt de A snaar erg snel te ontstemmen. Het Schaller stemmechaniek is prima en de brug staat ook goed afgesteld. Ik zal ook s aan de slag gaan met jullie tips. Indien er nog meer zijn......graag! :)
Jesus is the way
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

het zou kunnen zijn dat je stemmechanisme "terugloopt"... dat is meestal het geval namelijk.. vet balen als't zo is. :?
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Brave Bass
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 jan 2004, 20:28

Bericht door Brave Bass »

Ja da's idd vet balen. Dit is ook door een vriend van me gezegd. Ik zal maar s langsgaan bij het atelier. Thnx anyway
Jesus is the way
Plaats reactie