Hoge/lage actie van snaren
- livefastdieyoung
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:51
Hoge/lage actie van snaren
Ik heb voor het moment een vrij hoge actie van men snaren. Hierdoor moet ik wat meer kracht zetten om te fretten, en wordt het tappen wat bemoeilijkt. Ik moet best veel kracht zetten om vb. Jerry was a race car driver van Primus te spelen...
Ik heb laatst mijn brug laten afstellen, daarna was de actie te laag, en had ik fretbuzz. Toen hebben ze het terug veranderd, en nu is de actie weer een tikje te hoog.
Zijn er veel voordelen aan een lage actie, en zijn er nadelen? Ik ben erover aan het denken van het terug lager te laten afstellen...en kan ik dat afstellen mss zelf doen?
Ik heb laatst mijn brug laten afstellen, daarna was de actie te laag, en had ik fretbuzz. Toen hebben ze het terug veranderd, en nu is de actie weer een tikje te hoog.
Zijn er veel voordelen aan een lage actie, en zijn er nadelen? Ik ben erover aan het denken van het terug lager te laten afstellen...en kan ik dat afstellen mss zelf doen?
Ibanez GSR-200
Peavey TKO 115
Boss ODB-3
DOD Envelope Filter
Peavey TKO 115
Boss ODB-3
DOD Envelope Filter
Het nadeel van een lage aktie ondervind ik als ik optreed. Dan speel ik enthousiaster, fanatieker, feller, en ook harder. Door dat harde spelen ontwikkel ik vaak fretbuzz. Met een hogere aktie had ik daar nooit last van.
Aan de andere kant: met een lage aktie kan ik sneller spelen, 't speelt lichter en 't speelt gewoon lekkerder. Ook hoef ik mijn duim niet helemaal aan gort te hengsten bij het slappen.
Al met al alleen maar voordelen voor mij. Live spelen moet ik gewoon vaker doen, zodat ik op "rustiger spelen" kan oefenen.
Aan de andere kant: met een lage aktie kan ik sneller spelen, 't speelt lichter en 't speelt gewoon lekkerder. Ook hoef ik mijn duim niet helemaal aan gort te hengsten bij het slappen.
Al met al alleen maar voordelen voor mij. Live spelen moet ik gewoon vaker doen, zodat ik op "rustiger spelen" kan oefenen.
de grote storthoop heeft gesproken
Hoge actie geeft wel een vollere toon.
Fretbuzz (het aller lelijkste voor het basgeluid!) ben je ook kwijt met een hogere actie.
Té hoog speelt natuurlijk weer niet lekker.
Ga op zoek naar de guldemiddenweg!
Bij het afstellen van je bas voor de ideale actie stel je het volgende af:
- Top nut
- Hals
- Brug
Met alleen aan de brug draaien kom je er niet.
Let ook op dat je altijd na het afstellen van je actie ook je intonatie weer goed afsteld!
Succes!
Fretbuzz (het aller lelijkste voor het basgeluid!) ben je ook kwijt met een hogere actie.
Té hoog speelt natuurlijk weer niet lekker.
Ga op zoek naar de guldemiddenweg!
Bij het afstellen van je bas voor de ideale actie stel je het volgende af:
- Top nut
- Hals
- Brug
Met alleen aan de brug draaien kom je er niet.
Let ook op dat je altijd na het afstellen van je actie ook je intonatie weer goed afsteld!
Succes!
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22
Hoe kan je de nek afstellen? Harder of losser draaien ofzo?
Ik zat net ook met het probleem terwijl ik aan het slappen was.
Dat het ik be laatste tijd nogal vaak, als ik wat harder slap, dat ik dan een irriterende tik hoor.
Natuurlijk niet het gewone slap geluid, maar een extra, harde en frustrerende tik.
Het voelt ook niet echt gezond aan voor de versterker.
Ik heb dan ook al de mid-knop aardig dichtgedraaid.
Is dit de afstelling van m'n bas? Ik speel met een nogal hoge actie btw.
En om de een of andere reden heb ik 'em nog nooit goed laten afstellen. :s
Wordt dringend tijd dan maar...
Ik zat net ook met het probleem terwijl ik aan het slappen was.
Dat het ik be laatste tijd nogal vaak, als ik wat harder slap, dat ik dan een irriterende tik hoor.
Natuurlijk niet het gewone slap geluid, maar een extra, harde en frustrerende tik.
Het voelt ook niet echt gezond aan voor de versterker.
Ik heb dan ook al de mid-knop aardig dichtgedraaid.
Is dit de afstelling van m'n bas? Ik speel met een nogal hoge actie btw.
En om de een of andere reden heb ik 'em nog nooit goed laten afstellen. :s
Wordt dringend tijd dan maar...
- bassertoon
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 27 nov 2006, 21:54
ik heb nu voor mij de ideale hoogte+halsafstelling:
als ik rustig begeleiding speel geen fret buzz. clean warm geluid. laag/hoog aktief regelaars op middenstand.
en als ik hard aansla kan ik ze echt laten kletteren maar is het volume niet echt te hard. kan nu zelfs een "slap" achtig geluid op de G snaar eruit krijgen door "gewoon" kort/hard aan te slaan. beetje hoog erbij draaien of status mid schakelaar.
klinkt als bijvoorbeeld the clash.
deze afstelling is mij alleen tot nu toe alleen gelukt op een lakland en op mijn huidige status. beide zijn bassen met een hele stijve hals met graphiet versterking erin. halskromming = bijna recht.
(te) hoge snaarafstelling krijg je idd een irritante kloink met slappen.
I love it!
als ik rustig begeleiding speel geen fret buzz. clean warm geluid. laag/hoog aktief regelaars op middenstand.
en als ik hard aansla kan ik ze echt laten kletteren maar is het volume niet echt te hard. kan nu zelfs een "slap" achtig geluid op de G snaar eruit krijgen door "gewoon" kort/hard aan te slaan. beetje hoog erbij draaien of status mid schakelaar.
klinkt als bijvoorbeeld the clash.
deze afstelling is mij alleen tot nu toe alleen gelukt op een lakland en op mijn huidige status. beide zijn bassen met een hele stijve hals met graphiet versterking erin. halskromming = bijna recht.
(te) hoge snaarafstelling krijg je idd een irritante kloink met slappen.
I love it!
Status Eclipse 5 string
Status Energy fretless 5 string
Techamp TVM 600 + 2stuks 12+10+H + 2x10"+H zelfbouw
Trace commando 10
Status Energy fretless 5 string
Techamp TVM 600 + 2stuks 12+10+H + 2x10"+H zelfbouw
Trace commando 10
Ik heb al heel lang een te laag afgestelde E snaar: fretbuzz. Ik moet zeggen dat ik het soms ook wel mooi vind, het geeft een soort rand aan je geluid, maar je verliest wel veel toon. Ik merk het vooral als ik de E naar D stem, het lijkt dan wel alsof mn snaar helemaal dood valt.
Dus ik doe er ook wel s goed aan om de actie wat te verhogen, iig bij de topkam (hoe heet dat ding, je 0ste fret zeg maar).
Dus ik doe er ook wel s goed aan om de actie wat te verhogen, iig bij de topkam (hoe heet dat ding, je 0ste fret zeg maar).
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige...
Musicman SUB
Boss SD-2 (modded) | Korg DT-10 | EHX Big Muff | EBS MultiComp
Ashdown MAG 300
Ashdown MAG 410T Deep
Musicman SUB
Boss SD-2 (modded) | Korg DT-10 | EHX Big Muff | EBS MultiComp
Ashdown MAG 300
Ashdown MAG 410T Deep
In principe geef je in je eigen vraag ook al deels zelf het antwoord.
Hoge actie is harder drukken met de frethand.
Het voordeel is dat je een vollere toon zou krijgen ... mwa.
Zolang je snaren vrij kunnen trillen zonder aanlopen op de frets valt de toename van een vollere toon wel mee.
Te laag geeft idd fretbuzz.
De een vind het mooi, de ander niet.
Een beetje fretbuzz vind ik dik oke.
Het helpt mij de knor te krijgen die ik prefereer en mijn snelheid neemt behoorlijk toe.
Elke gram, dat je harder moet "knijpen" om de snaar op de fret te krijgen, gaat ten koste van je snelheid en geeft meer intonatieproblemen.
Want de indrukspanning wordt hoger naarmate je hoger op de hals gaat.
Dus een hoge actie is niet echt wat je wilt.
De grootste probleem die een perfecte actie in de weg kan staan is de hals.
Niet elke hals kan het aan.
Probeer idd een gulden middenweg te vinden....
Veel mensen zullen zeggen dat actie persoonlijk is.
Dit lijkt me deels waar.
Want vaak zie ik dat bassisten die zweerden bij een hoge actie, van gedachten veranderden als ze een bas in hun handen krijgen met een lekkere lage actie.
Lage actie betekend niet perse fretbuzz of inlevering van toon/volheid/warmte...
De juiste hals doet wonderen
Hoge actie is harder drukken met de frethand.
Het voordeel is dat je een vollere toon zou krijgen ... mwa.
Zolang je snaren vrij kunnen trillen zonder aanlopen op de frets valt de toename van een vollere toon wel mee.
Te laag geeft idd fretbuzz.
De een vind het mooi, de ander niet.
Een beetje fretbuzz vind ik dik oke.
Het helpt mij de knor te krijgen die ik prefereer en mijn snelheid neemt behoorlijk toe.
Elke gram, dat je harder moet "knijpen" om de snaar op de fret te krijgen, gaat ten koste van je snelheid en geeft meer intonatieproblemen.
Want de indrukspanning wordt hoger naarmate je hoger op de hals gaat.
Dus een hoge actie is niet echt wat je wilt.
De grootste probleem die een perfecte actie in de weg kan staan is de hals.
Niet elke hals kan het aan.
Probeer idd een gulden middenweg te vinden....
Veel mensen zullen zeggen dat actie persoonlijk is.
Dit lijkt me deels waar.
Want vaak zie ik dat bassisten die zweerden bij een hoge actie, van gedachten veranderden als ze een bas in hun handen krijgen met een lekkere lage actie.
Lage actie betekend niet perse fretbuzz of inlevering van toon/volheid/warmte...
De juiste hals doet wonderen
-
- Berichten: 1765
- Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24
Re: Hoge/lage actie van snaren
Djeez!! Hoe doe je die??livefastdieyoung schreef: Ik moet best veel kracht zetten om vb. Jerry was a race car driver van Primus te spelen...
Re: Hoge/lage actie van snaren
Die is veel simpeler dan het klinkt hoor, WJSpectorbass schreef:Djeez!! Hoe doe je die??livefastdieyoung schreef: Ik moet best veel kracht zetten om vb. Jerry was a race car driver van Primus te spelen...
En ik heb mn snaren zo laag mogelijk, lang leve dat randje fretbuzz!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis