ik heb een basgitaar en nu?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Jeffzelf
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2004, 20:44

ik heb een basgitaar en nu?

Bericht door Jeffzelf »

hallo allemaal,

nou ik heb een basgitaar gekocht maar nu nog leren spelen natuurlijk...
omdat het krappe tijden zijn ben ik eigenlijk op zoek naar een goed boek waar ik mee op gang kan komen. Kunnen jullie iets aanraden? Ik weet zelf helemaal niets van gitaarspelen of noten lezen!

een goeie website is natuurlijk ook altijd mooi...

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Ik neem wel aan dat je toch weet hoe je kan spelen? Daar had ik geen boek voor nodig 8)
Æ

Bericht door Æ »

Een zeer goed boek om mee te beginnen: 'The Allround Basgitarist' deel 1 en 2, geschreven door Ed Wennink. Helder, duidelijk, erg informatief, en bovenal, je steekt er nog wat van op ook. :wink:
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

yupz, goed boek.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Ietwat van een leraar vinden is toch altijd wel goed hoor.. Al is het maar en maat die je ff een duwtje de goeie kant op geeft..
Joghy
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2004, 16:02

Bericht door Joghy »

Enkele lessen kunnen geen kwaad. Starten met een correcte techniek vermijdt frustraties achteraf; een minimum aan theorie vergemakkelijkt het onthouden/uitvinden van baslijnen.

Voor de rest: gewoon meespelen met platen en naspelen wat de bassisten van je favoriete groepen doen. Ik vermoed dat de meesten onder ons zo de basis van hun baswoordenschat opgebouwd hebben. En het is nog dikke fun ook 8)
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Inderdaad, les is fijn. Ik had mezelf al leren slappen, tenminste dat dacht ik, en nu blijkt dus dat ik t dus fout deed... En ook de linkerhandtechnieken kun je beter leren als je op les zit.
Gebruikersavatar
ruude
Berichten: 549
Lid geworden op: 04 jan 2004, 23:11

Bericht door ruude »

Ik heb zelf ook nooit les gehad en speel toch een aardig eindje weg dacht ik zo. Tuurlijk werkt les altijd beter, mits je een goede leraar hebt natuurlijk.. maar aangezien je zegt dat het krappe tijden zijn zul je hier wel niet aan gaan beginnen,..
Zoek veel op internet, er is veel theorie te vinden en stel natuurljik gewoon je vragen op dit forum, domme vragen bestaan niet, hoogstens domme antwoorden...

Maar mocht je de kans hebben: begin in een band, je leert nergens zoveel als in een band, en het is nog eens veel leuker dan meespelen ook. Samenwerken, maat houden, improviseren enz leer je toch veel beter in een band, ook van gitaristen kun je enorm veel opsteken (durf het bijna niet toe te geven), maar natuurlijk andersom ook.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

goede bands om mee mee te spelen als je net begint zijn trouwens:

System Of A Down
The Offspring
Nofx
bepaalde makkelijkere (nieuwere meestal) dingen van de Red Hot Chili Peppers
Foo Fighters
Greenday

je moet ntrlk wel een beetje van die muziek houden want dingen spelen die je zelf niet leuk vind is natuurlijk ook niet echt motiverend... maar er zit vast iets tussen wat je leuk vind en mijn tip is om vooral ook gewoon veel nummers mee te spelen met de cd op.. Leer je een hele hoop van! En je cd speler net iets te zacht zetten zodat je bass flink overheerst is ook goed want je leert dan goed zelfstandig ritme te houden.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
www.vanafvandaag.tk
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2003, 09:35

Bericht door www.vanafvandaag.tk »

Les is denk ik per definitie goed omdat dingen afleren heel erg moeilijk is.
Ik heb lang (ca 10 jaar) klassieke muziek gespeeld, een klein foutje frustreert op een gegeven moment je snelheid. En omdat het spiergeheugen heel erg hardnekkig is, is dat heel lastig weer af te leren.
Vanaf Vandaag - Nederpop uit Friesland
https://www.vanafvandaag.tk
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

het artikel over vingerzetting lezen (topic sticky: tips en trix), je favoriete muziek opzetten en knallen!! gewoon mee proberen te spelen. zo leer je in ieder geval je bas een beetje behoorlijk vast te houden. anders moet je daar weer bij een leraar weer voor betalen (penny saved is a enz). en inderdaad zo snel mogelijk in een bandje gaan spelen.

na een maandje ofzo rustig op zoek gaan naar een leraar.

succes ermee

groeto
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Bericht door astar »

check anders hier eens
https://www.mocamusic.com/bassic/bassic.html

en google wil vast ook wel iets opleveren
Succes!
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Weet iemand van jullie leuke, en niet te moeilijke nummers om te slappen? (en dan dacht ik zelf aan: RHCP - Higher Ground en Rage Against The Machine - Take The Power Back) Nog meer suggesties?
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Misschien een tip in de goede richting: probeer gewoon op bestaande loopjes (funky muziek voldoet natuurlijk erg goed) accent op de eerste tel te geven met een geslapte toon. Daarna dingen erbij verzinnen, techniek bijschaven.

Voor slappen hoef je niet hard te slaan, 't is een aparte techniek. Je hoeft er heel weinig voor te doen en het komt ontzettend op spierbeheersing aan. Een goed afgestelde bas doet wonderen. Keep it up!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Echt een tip: neem een basleraar (dus geen gitaarleraar). Echt, als je nooit les hebt gehad van een (liefst professionele of semi-professionele) bassist weet je ook niet wat je mist.
Natuurlijk kan je jezelf ook wel leuk en aardig leren spelen, maar een goeie leraar kan je zooooo ontzettend veel verder helpen op het juiste spoor te komen in veel minder tijd, vooral als je gemotiveerd bent.

Vooral de juiste manier(en) van aanslaan is voor een goeie toon heel belangrijk. Mijn toon is sinds ik les heb van een goede bassist echt met sprongen vooruit gegaan. Vraag iig tips aan gevorderde bassisten, vraag eens of ze je wat willen leren etc.

edit: en leer noten lezen, kan je nooit vroeg genoeg mee beginnen en is handig voor je ritme en maatgevoel, je leert waarom je wat speelt, het is handig voor lesboeken (en er zijn veel goede boeken tegenwoordig) en het geeft je een voorsprong op tenminste 90% van de bassisten :).
Plaats reactie