Sadowsky

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Ja, ik ben nu op zoek naar een jazz bass diz zowel aktief als passief is te schakelen en die toch een moderne/HI-FI klank heeft.
Belangrijk is ook een goede snaarspanning voor als ik wat lager zou stemmen.
Sadowsky zou ik dus al willen testen, net zoals de Sandberg JM4 Supreme.
Binnenkort toch maar eens naar bassconnection.
Weet er iemand of Edwin nog Sadowsky Metro's heeft staan?
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

André_84 schreef:altijd lastig een klank omschrijven :P in mijn ogen klopt het wel :roll:
Is inderdaad lastig, blijft heel persoonlijk. Maar gedefinieerd en wollig zijn in mijn ogen twee totáál verschillende dingen. Bij wollig denk ik aan vol, warm en rond, dus juist met weinig definitie. Een beetje wat je krijgt als je de tonepot op een passieve bas dichtdraait, of op een actieve bas de treble wegdraait. Weg definitie, en hallo wolligheid! :wink:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

LeftyJ schreef:
André_84 schreef:altijd lastig een klank omschrijven :P in mijn ogen klopt het wel :roll:
Is inderdaad lastig, blijft heel persoonlijk. Maar gedefinieerd en wollig zijn in mijn ogen twee totáál verschillende dingen. Bij wollig denk ik aan vol, warm en rond, dus juist met weinig definitie. Een beetje wat je krijgt als je de tonepot op een passieve bas dichtdraait, of op een actieve bas de treble wegdraait. Weg definitie, en hallo wolligheid! :wink:
Hij zegt toch ook NIET HEEL gedefinieerd/wollig? Dus het geluid was niet heel gedefinieerd c.q. wollig
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bassbrother
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 jan 2005, 13:33

Bericht door bassbrother »

Dit is wel aardig om te checken...is wel geinig

https://www.talkbass.com/forum/showthrea ... t=sadowsky

Ik speel zelf al jaren op een metro 5 (ash/maple) en een amerikaan 5 (alder/rosewood) en ben over beide erg te spreken. Naar mijn mening erg bruikbare tone voor zowel live als in de studio
Mag ik iets meer sublaag in mijn hoog?....
Gebruikersavatar
Gabriel
Berichten: 728
Lid geworden op: 15 sep 2006, 20:01

Bericht door Gabriel »

bassbrother schreef:Dit is wel aardig om te checken...is wel geinig
https://www.talkbass.com/forum/showthrea ... t=sadowsky
Bedankt Bassbrother... heel appart, op die soundfiles vind ik de Uche Kuche ahum.. Fender veel beter klinken, zowel bij het slappen als bij fingerstyle spelen.

Maar...omdat ik geen Sadowsky zelf bespeeld heb en bovenstaande niet irl heb kunnen constateren, blijft de Sad. voor mij vooralsnog de BHG (Bass Holy Grail)
...DENNY CRANE!

Gear enzo...<Klik>

Bass... Easy to learn, hard to master!
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

Een goed punt op talkbass is dat beide bassen kaal opgenomen weinig voor elkaar onderdoen, maar dat het verschil pas merkbaar is in de mix met de hele band.
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

Ook niet onbelangrijk. In de Fender zitten DiMarzio Ultra Jazz elementen, en deze zijn identiek aan de Sadowsky HC elementen. Dus het verschil zit veel meer in andere aspecten van deze bassen.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Pedulla schreef:Een goed punt op talkbass is dat beide bassen kaal opgenomen weinig voor elkaar onderdoen, maar dat het verschil pas merkbaar is in de mix met de hele band.
qe?? Hier begrijp ik niet zo veel van. 2 bassen die kaal bijna hetzelfde klinken maar in de mix komt er 1 veel beter uit dan de ander???? Dat begrijp ik niet.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Niet hetzelfde klinken, maar dat de een niet beter klinkt dan de andere. Denk.
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

Marijn schreef:
Pedulla schreef:Een goed punt op talkbass is dat beide bassen kaal opgenomen weinig voor elkaar onderdoen, maar dat het verschil pas merkbaar is in de mix met de hele band.
qe?? Hier begrijp ik niet zo veel van. 2 bassen die kaal bijna hetzelfde klinken maar in de mix komt er 1 veel beter uit dan de ander???? Dat begrijp ik niet.
Omdat als je alleen een bas hoort klinken andere verschillen opvallen, dan als je de bassen hoort omgeven door drums en gitaren. Waarin dat precies zit, hoor je niet echt als ze kaal opgenomen worden.
Gebruikersavatar
arabesque-bass
Berichten: 577
Lid geworden op: 15 okt 2003, 08:31

Bericht door arabesque-bass »

Ik heb een Vintage 5 en ik vind hem echt Super. Het is en blijft echt een kwestie van smaak. Ik heb ook een Celinder gehad in die miste in mijn ogen definitie. Dat kan ook exemplarisch zijn..

Wil je het weten, moet je het testen.
F-Bass, Sadowsky, Warwick, Ibanez, TecAmp, Aguilar, Bag End, Bergantino, Reddi, Ultimate Ears
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Mijn leraar Michel van Schie heeft een Vintage 5 die inmiddels al meer dan 10 jaar oud is en dat ding is GOED! Die bas is echt veruit de beste 5 snarige bas die ik ooit hoorde.
Duur? dat wel ja.. maar je krijgt er wel een heeeeeele dikke klank voor terug...
rolandfranken
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 feb 2007, 20:07

Bericht door rolandfranken »

bassbrother schreef:Dit is wel aardig om te checken...is wel geinig

https://www.talkbass.com/forum/showthrea ... t=sadowsky

Ik speel zelf al jaren op een metro 5 (ash/maple) en een amerikaan 5 (alder/rosewood) en ben over beide erg te spreken. Naar mijn mening erg bruikbare tone voor zowel live als in de studio
Deze vergelijking op Talkbass tussen een 70's Jazz (Fender) en eigenlijk een 60's Jazz (Sadowsky) is eigenlijk niet geheel correct.

Ik ben nu even uitgegaan van de passieve soundfiles:

Ik hoor heel duidelijk het verschil qua plaatsing van het brugelement. Die 70's heeft die bekende zoem in het geluid (zoals m'n Miller dat ook heeft) en die 60's Sadowsky klinkt bijna identiek aan mijn Fender USA V Standard...

Betere vergelijking is een Fender Jazz met 60's plaatsing van het brugelement. Ik denk dat ze dan heel dicht bij elkaar in de buurt komen qua klank, aangezien de sound van m'n Fender USA V bijna te vergelijken is met de Sadowsky.
How low can you go
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2008, 18:19

Sadowsky

Bericht door How low can you go »

Hallo !

Wanneer je serieus interesse hebt in het Sadowskygeluid koop dan gewoon de losse voorversterker. Dit is een heel handzaam kastje dat de zelfde elektronica bevat als de voorversterkers in de bassen maar voor een fractie van de prijs !

Een ander zeer goed alternatief is Aquilar

Succes !
Gewoon oefenen en gij zult resultaat zien
Gebruikersavatar
arabesque-bass
Berichten: 577
Lid geworden op: 15 okt 2003, 08:31

Re: Sadowsky

Bericht door arabesque-bass »

How low can you go schreef:Hallo !

Wanneer je serieus interesse hebt in het Sadowskygeluid koop dan gewoon de losse voorversterker. Dit is een heel handzaam kastje dat de zelfde elektronica bevat als de voorversterkers in de bassen maar voor een fractie van de prijs !

Een ander zeer goed alternatief is Aquilar

Succes !
Zou je denken ja, helaas gaat dat niet op..
F-Bass, Sadowsky, Warwick, Ibanez, TecAmp, Aguilar, Bag End, Bergantino, Reddi, Ultimate Ears
Plaats reactie