Sadowsky

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Sadowsky

Bericht door albi »

Ik vond het een beetje vreemd dat er hier op het BGF nog geen forum over was?
De laatste tijd heb ik eens naar wat filmpjes en sound-samples zitten kijken/luisteren en ik moet zeggen dat ze echt een vet geluid hebben!
Zo vet dat ik er wel eens één wil testen en mss aanschaffen in de zomer...
Nu was mijn vraag of er hier mensen zijn met ervaring met Sadowsky?
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

mijn basleraar heeft sinds kort een 5 snarige sadowsky metroline. K vind em iig leuker dan zn fender V deluxe. Miss aan zijn instellingen te wijten maar ik vond het niet heel gedfineerd/wollig en ik kon er geen lekkere knor uitkrijgen. wel fijn een allround geluid en het speelt ook goed (ja heb em even mogen vasthouden :p). Ik vond hem er ook wat simpel uitzien, beetje een platte plank. Ik begrijp dat de metroline de "budget" versie is. daar zou ik iig niet voor gaan, voor dat geld is er wel iets mooiers te krijgen.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik had een Amerikaanse 24 NY gekocht en dit komt uit mijn persoonlijke topic na een vraag van een ander forumlid :

Ik heb vroeger nog een keer een Sadowsky geleend van een vriend maar ik was er niet door overtuigd...Ook een nachtmerrieverhaal omdat ik zijn Sadowsky, na tien minuten in mijn bezit, liet vallen en één van de stemsleutels was afgebroken (!). Heb ze alle vier moeten laten vervangen
Onlangs echter zag ik een Sadowsky te koop staan op ebay.de en ik heb 'm kunnen kopen voor een heel interessante prijs (moet eerlijk zeggen dat ik de look gewoon al goed vond) en ik ben 'm dan maar zelf gaan ophalen in Aachen...
Helaas : alles dat ik vond bij die Sadowsky's van mijn vriend ervoer ik ook met deze bas maar misschien vinden anderen dat wel net heel goed :
je hebt heel veel sublaag en een heel mooie plectrumklank en robuuste rockklank maar ik ben meer verslingerd op Jaco-achtige middentonen en die werden altijd wat te veel opgepompt door dat laag (en zelfs met de toonregeling kreeg ik het nooit écht zoals ik wou).. Ik vond het midden van de brugpickup nooit écht, vond het te veel opgefokt en hi-fi en passief wou ik 'm niet zetten
De snaren stonden ook heel strak waardoor ik wat meer moest "graven" en duwen met mijn vingers..
Ik associeerde Sadowsky vroeger omwille van de Marcus Miller verwijzing met Funk en vintage Fender Jazz bassen maar ik associeer 'm nu meer met Jason Newstedt ...
In de groep vult de Sadowsky het podium met gemak maar dààr ben ik nu net niet naar op zoek (Ik hou van brugelementen)..
Het kan natuurlijk ook aan mijn vingers liggen en aan de manier waarop ik speel... De Nederlander die 'm uitgeprobeerd en gekocht heeft had een heel mooie klank op de bas en hij was er toch heel opgetogen over...
Het zijn alleszins echt goede bassen met een mooie egale klank en genoeg kwaliteiten maar ik ben er niet de juiste man voor...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Goed dat je dat aanhaalde van die strakke snaren, want ik ben vooral ook opzoek naar een 4-snarige bas die niet te hard begint te "flubberen" als je hem omlaag stemt.
Ik hou ook wel van die Hi-Fi klank die er uit komt.
Langs de andere kant ben ik wel verbaasd over het feit dat hij zoveel laag heeft volges jou?
In de meeste recensies vinden ze het een hekelpunt dat er juist geen laag uit te krijgen valt en dat hij veel te schel klinkt...
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

De bas die Geert had was er een met humbuckers toch?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

ik had met de bas immens veel laag en vermits het een vijfsnarige was daverde het als je op grote podia speelde.
Zelfs als ik het brugelement alleen bespeelde keek ik soms nog twijfelend naar de balansknop omdat het nog zo laag klonk.
Voor sommigen is dat meegenomen maar ik miste mid-punch.
Ik heb ook graag dat je een soort Stanley Clarke-twang uit bassen kan halen en door die snarenspanning lukte dat niet. Schel vond ik 'm niet klinken. Mijn Marcus Miller klinkt veel scheller..
Het was een prachtige bas maar de looks konden me niet verzoenen met de totale klank.
Ik had één met humbuckers MV 5 24 frets of zoiets..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Alhoewel Geert het mooier weet te omschrijven proberen we volgens mij hetzelfde te zeggen, ondanks dat het niet over dezelfde bas gaat... Ik herkende iig wel wat Geert zei over het bugelement,
Zelfs als ik het brugelement alleen bespeelde keek ik soms nog twijfelend naar de balansknop omdat het nog zo laag klonk.
niet heel gedfineerd/wollig en ik kon er geen lekkere knor uitkrijgen
zal dus wel een kern van waarheid in zitten :lol:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

Ik heb een Sadowsky NYC Standard 4 jazzbas gehad. Prima bas, iets te hifi, maar dat komt ook erg door de HC (door dimarzio gemaakte) Sadowsky elementen.
Lekker licht van gewicht, nek voelt een beetje goedkoop aan, voor een bas van rond de 4000 euro, maar daar verschillen de meningen over. Vond het een goede bas voor een coverband, lekker vol geluis , maar klinkt niet als een echte jazzbas.

Zoek je een verbeterde maar authentieke jazzbas, dan kan je beter voor andere (passieve) bassen gaan. Maar zoek je een actieve bas, met een jazzbas feel, dan is een Metro voor een paar honderd euro extra een veel interessantere bas dan een Fender USA Deluxe....

De preamp vond ik trouwens erg goed, maar die kan je ook los kopen.
Laatst gewijzigd door Spinal Tap op 29 jan 2008, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Dat was mijn ook één van de dinge die ik mij afvroeg.
Ik heb nu een deluxe jazz MiM, maar ik was eigelijk van plan zijn amerikaans broertje te kopen.
Vraag is of dat prijsverschil tussen de Sadowsky en de Fender Deluxe gerechtvaardigd is?
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb die Sadowsky toen kunnen kopen op ebay voor 1500 Euro..
Je ziet ze vaak nog opduiken op allerlei sites voor best interessante prijzen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

André_84 schreef:ik vond het niet heel gedefinieerd/wollig
Dat is ook nogal een tegenstelling :-p
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

In die prijsklasse +1500 euro, is het een kwestie van proberen, en wat je meer aanspreekt. Met de kwaliteit zal het over het algemeen wel goed zitten bij die bassen.
En wie weet wat het per individuele bas weer voor verschil maakt.
Uiteindelijk is 1700 en 2000 euro allebei heel veel geld voor wat stukjes hout, wat electrodraadjes, metaal, dus ik zou een minimaal geldbedrag niet de doorslag laten geven.... :wink:

En orrienteer je wat breder op andere merken in die prijsklasse (soms wel tweedehands) Lakland, Lull, VD End om er maar een paar te noemen.
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

wombatboter schreef:I
je hebt heel veel sublaag en een heel mooie plectrumklank en robuuste rockklank De snaren stonden ook heel strak waardoor ik wat meer moest "graven" en duwen met mijn vingers..
Ik associeerde Sadowsky vroeger omwille van de Marcus Miller verwijzing met Funk en vintage Fender Jazz bassen maar ik associeer 'm nu meer met Jason Newstedt ...
Oei, dat klinkt vre-se-lijk interessant. Toch maar een keer testen dan!!
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Ik heb een 1996-er NYC Standard 4 (zonder VTC) gehad. Hij speelde heerlijk comfortabel, maar de klank sprak me minder aan. Eigenlijk nogal kil en karakterloos naar mijn smaak. Alleen de slapsound die erin zat vond ik super.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

LeftyJ schreef:
André_84 schreef:ik vond het niet heel gedefinieerd/wollig
Dat is ook nogal een tegenstelling :-p
altijd lastig een klank omschrijven :P in mijn ogen klopt het wel :roll:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Plaats reactie