Leuke poll over halsmarkeringen.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Wat voor markeringen heb jij op je hals?

Stippen/Blocks op de hals
90
76%
Alleen stippen aan de zijkant vd hals
12
10%
Helemaal niets
6
5%
Alleen zuigzoenen in m'n eigen nek
1
1%
Overig (wel toelichten hè)
10
8%
 
Totaal aantal stemmen: 119

Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Beetje off topic, maar in dit verband toch wel een aardig zijsprongetje:

Wist je dat Jaco Pastorius altijd op een gefrette bas oefende? Als was het alleen maar om z'n toets in goeie conditie te houden. Alleen tijdens optredens speelde hij fretloos.
En hij had wel degelijk profijt van fretlines.....
Zoals hij beweerd in het volgende fragment:
(Van 2.50 minuut tot 4.15 minuut)

https://youtube.com/watch?v=jfJ2f52ox7o&feature=related
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Wiro schreef:Beetje off topic, maar in dit verband toch wel een aardig zijsprongetje:

Wist je dat Jaco Pastorius altijd op een gefrette bas oefende? Als was het alleen maar om z'n toets in goeie conditie te houden. Alleen tijdens optredens speelde hij fretloos.
En hij had wel degelijk profijt van fretlines.....
Zoals hij beweerd in het volgende fragment:
(Van 2.50 minuut tot 4.15 minuut)

https://youtube.com/watch?v=jfJ2f52ox7o&feature=related
Sterker nog..een gefrette precision :P Als hij dan zn jazz pakte, speelde dat zo soepel dat ie alles sneller en preciezer kon spelen..had ik es ergens gehoord.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ik vind blocks mooi op mijn stingray zitten gewoon standaard stippen op de toets en op de zijkant. alleen op de zijkant heb ik genoeg aan, vind ik ook mooier dan stipjes. een fretloze, lijnloze donkere toets vind ik ook erg mooi
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Gothbin
Berichten: 418
Lid geworden op: 22 dec 2006, 09:59

Bericht door Gothbin »

Al mijn bassen hebben stipjes behalve mijn Rickenbacker die heeft sharkfins en mijn Status alleen stipjes op de zijkant maar niet op de toets.....
Keep it low! :dance:
Gebruikersavatar
Gothbin
Berichten: 418
Lid geworden op: 22 dec 2006, 09:59

Bericht door Gothbin »

Ook even Off topic: dat van Jacco had ik toevallig ook gehoord, wat maf he? Die man was echt geniaal!
Keep it low! :dance:
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik heb stipjes op de zijkant van de toets en verder een inlay ('razorwire') over de hele hals. Op de posities waar doorgaans stippen zitten is die inlay vaak wat dikker of zit er een extra figuurtje, waardoor je toch wel kunt zien waar je zit. Handig.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

Stippen zijn tegek! Blocks vaak nog mooier (!!)

Maak er ook graag gebruik van!

Jammer dat ze niet op mn contrabas zitten!! Gelukkig heb ik daar andere referentie punten.

:lol:
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Ik heb stiekem een paar sidedots op mijn contrabas gezet :P
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Nou op de Basscollection bassen stippen op de zijkant van de hals en op de Yamaha ovalen op de toets en stippen op de zijkant. :wink:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
jazzbass
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 mei 2004, 13:45

Bericht door jazzbass »

Ik zit nu net onze nummers op mijn Fodera mee te spelen en ik moet zeggen dat het onwijs mee valt zo'n hals zonder markeringen. Zit er nog heel af en toe een vakje naast maar ik ben heel blij dat het goed gaat! :D
Altijd handig is https://bass.startkabel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Ik heb wel ns op bassen gespeeld zonder stippen op de hals, met alleen markeringen aan de zijkant. De grap was dat ik het eerst helemaal niet merkte, totdat ik boven de 12e fret ging spelen. Daarom heb ik ook gekozen voor de eerste optie (stippen op de hals), omdat ik ze daar toch wel nodig heb. :)
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
lars-dorren
Berichten: 490
Lid geworden op: 27 jan 2008, 16:11

Bericht door lars-dorren »

Mn Jag heeft Blocks, mn richwood stippen (waarvan er al een paar los zijn gekomen), gewoon omdat ze er al standaard op zaten, en ht staat wel cool
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Overig, zoals mijn Fender CS Jazz 1966, stippen op de hals én binding!
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

op mn westone quantum zitten rode ronde inlays, ik vind ze wel kek staan bij de bas, past er goed bij. normaliter hou ik helemaal niet van dot.inlays, vooral geen witte/parelmoer. blocks of sharkfins vind ik nog wel iets hebben. op mijn custom Tbird zit niks op de hals, op de binding zit 1 stalen vlakke stud op de helft van de snaar, die is ook erg oke, en vooral fijn met fretless. liever had ik er daarop wel een paar bij op de binding, snel fretless spelen en goed intoneren blijft een pittige snack...
die hier zo nu en dan weer is
DingwallAfterburner
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 jul 2007, 17:22

Bericht door DingwallAfterburner »

lampjes aan de voor en de zijkant. alleen weet ik niet of het nu onder stippen of overig valt....
Dingwall Afterburner1 Custom met SimsCustom green Laser LED's, Roland GK-3B Devided Pickup, Carbon Fibre backplate. Straks een dikke vette John East Pre-Amp erin^^
https://www.youtube.com/watch?v=9K_0BqdhgcA

https://www.youtube.com/watch?v=mNPbGtCSwI0
Plaats reactie