Leuke poll over halsmarkeringen.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Wat voor markeringen heb jij op je hals?

Stippen/Blocks op de hals
90
76%
Alleen stippen aan de zijkant vd hals
12
10%
Helemaal niets
6
5%
Alleen zuigzoenen in m'n eigen nek
1
1%
Overig (wel toelichten hè)
10
8%
 
Totaal aantal stemmen: 119

jazzbass
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 mei 2004, 13:45

Leuke poll over halsmarkeringen.

Bericht door jazzbass »

Graag jullie motivatie en als je helemaal geen markeringen hebt...hoe weet je dan precies wat je speelt en wat voor foefjes gebruik je dan voor je zelf.

Ik heb zelf altijd markeringen gehad en speel vaak vrijwel blind. Maar die keren dat ik kijk weet ik door de markeringen wel direct waar ik mijn vingers moet plaatsen. Dit gaat onbewust.

Nu heb ik laatst op een bass zonder markeringen mogen spelen en raakte ik toch in de war en kom ik er ook achter dat ik nog nooit naar de stippen aan de zijkant heb gekeken want dat deed ik nu ook niet.

groetjes Philip
Laatst gewijzigd door jazzbass op 10 feb 2008, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd handig is https://bass.startkabel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Stippen. Niet echt nodig (kan nu zo onderhand wel blind spelen), maar ze zaten er nou eenmaal op ;)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Jack

Bericht door Jack »

puur op gehoor, zo geleerd en nooit meer anders gedaan.
:D
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik heb een met stippen bovenop de hals en op het fretboard, heb een met stippen bovenop en blocks en heb een met alleen stippen aan de bovenkant van het fretboard (dus niet bovenop de hals).
Dat laatste was ff wennen, maar gaat prima. Heb ook een bas gehad met alleen stippen bovenop de hals, ging ook prima.

Alleen ooit eens op een fretless gespeeld zonder lijntjes, maar op elke fretpositie een stipje bovenop de hals. Dat was ook het enige wat er op zat (dus geen markering van bv 5e of 12e fretpositie), speelde echt onmogelijk.

Ik vind het allemaal wel prima denk.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

M'n huidige collectie is een leuk allegaartje wat stippen betreft:

Rikkers 5 snaar: Gewone stippen en fretten.
Contrabas en Takamine B10 fretloos: geen stippen geen lijnen, lastig maar 't went wel. Voordeel is dat je je volledig op gehoor concentreert.
Malinek 6 snarig fretloos, geen lijnen, stippen beginnend tussen de lage B en E, vanaf de derde positie in het midden van de toets en vanaf de zevende positie tussen de hoge G en C snaar. Uiterst comfortabel.
Afbeelding

En sinds kort de Aries Rian 6 snaar fretloos: lijnen op de toets en leds aan de zijkant.
Dan nog een Takamine spaanse gitaar zonder stippen.

Voor mij zijn halsmarkeringen net zoiets als lijntjes om op te schrijven op de basisschool: De eerste paar jaren heb je ze hard nodig, anders is alles onleesbaar. Maar als je elke dag oefent merk je inene dat je 't ook zonder hulplijntjes kunt.
Met basspelen net zo. Aanvankelijk zijn de stippen heel handig, maar als je je bas maar vaak genoeg in handen hebt en leert blind te bassen (hetgeen bijna vanzelf gaat als je noten leert lezen) dan mis je ze niet of nauwelijks meer als je eens een instrument zonder stippen in handen krijgt.
Over de fretlijnen op een fretloze:
De eerste paar jaar handig maar daarna kun je ook wel zonder. Stippen vind ik op een fretloze wel handig. Met name als je grote intervallen moet afleggen. Maar niet noodzakelijk. Een stip op de oktaafpositie zou voldoende moeten zijn. Een contrabas heeft ze ook niet, maar hierbij heb je de halsbevestiging als referentie op de oktaafpositie.

Maarre, hoe moet ik de pol nu invullen :?:
Laatst gewijzigd door Wiro op 11 feb 2008, 18:07, 7 keer totaal gewijzigd.
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

Ik heb per ongeluk verkeerd gestemd.

Mijn Kubicki heeft streepjes aan de zijkant. Past bij het eigenwijze en smaakvolle imago. :P
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

gasbitarist schreef: Mijn Kubicki heeft streepjes aan de zijkant. Past bij het eigenwijze en smaakvolle imago. :P
+1..gek hè
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

Gewoon stippen op de hals. Eigenlijk heb ik liever blocks. Niet omdat die beter zichtbaar zijn, maar omdat ik ze zo mooi vind.
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik zit op overige:

Mijn EDA's hebben enkel 2 stipjes bij elkaar op de 12de fret.
Mijn 6 snaar John Myung heeft een Infinity inlay.
Mijn fretloze Yamaha heeft fretlines.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

ik heb nu streepen op de yamaha waar ik welgeteld een repetitie aan moest wennen. verder oefen ik soms op een earodyne die alleen stipjes op de zeikant van de hals heeft en het viel me op dat ik daar dus op let en niet wat er op het fretborad zelf ligt,...

maar goed ik vind mooist niks op gewoon stipjes
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1225
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

op m'n basgitaren allemaal stippen...

Mooiste markeringen vind ik eigenlijk van m'n zelfbouw-SG:
https://members.home.nl/100procentmafkees/zelfbouwSG.JPG

Blocks, maar dan wel over de hele breedte van de hals
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

volgens mij zag ik op de telecaster van de zanger van voicst grote blokken aan de boven/achterkant van de hals. leek mij wel handig, want als ik dan toch naar m'n hals kijk, kijk ik er meer bovenop dan dat ik naar m'n fretboard kijk. heb zelf bovenop en op het fretboard stippen, maar 'gebruik' dus alleen die bovenop. en als het ineens donker is, grijp ik er toch wel af en toe naast...

EDIT: bovenop is hier dus aan de zijkant van het fretboard
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
jazzbass
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 mei 2004, 13:45

Bericht door jazzbass »

Wiro schreef: Maarre, hoe moet ik de pol nu invullen :?:
Vul maar niet in :wink:
Ik vind de verklarende tekst veel leerzamer!
Altijd handig is https://bass.startkabel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
B4SSi3
Berichten: 479
Lid geworden op: 21 jan 2007, 08:21

Bericht door B4SSi3 »

Status heeft stippen op zijkant hals en niets op fretboard, Fender stippen zijkant en grote zwarte blokken op het fretboard.

ik kan ook niet zonder minimaal stippen zijkant, ik vindt het bijzonder knap als men zonder deze hulpmiddelen kan spelen (welgemeend compliment!) maar ik ben ter hoogte van fret 12 de kluts kwijt :)
tja ....

Fender Geddy Lee Jazz , EBMM Stingray IV, Gallien-Krueger 1001RBII - 410 SBX
Gebruikersavatar
RD500
Berichten: 115
Lid geworden op: 23 mei 2006, 19:58

Bericht door RD500 »

Driehoekjes op de rick:)
Plaats reactie