Fender highway one / american standard

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
bassbrother
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 jan 2005, 13:33

Fender highway one / american standard

Bericht door bassbrother »

Ik wil binnenkort een fender jazz USA aanschaffen (alder/rosewood). Wat is nu precies het verschil tussen een american standard en een Highway one?

alvast dank
Laatst gewijzigd door bassbrother op 03 mar 2008, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mag ik iets meer sublaag in mijn hoog?....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Elementen zijn verschillend, de nek is iets anders (de highway one heeft grafiet in de nek oa)..zo zijn er wel meer kleine verschillen, die je kunt vinden op de Fender website onder 'specs'..en dan kun je ze zelf vergelijken :)

Na dit alles te lezen heb ik het idee dat de Am. Standard toch wel de betere van de 2 is, maar ook hier geld weer dat sommige highways weer beter zullen spelen en andersom..gewoon proberen, je kunt je met beide geen buil vallen als je perse een USA Fender wilt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Plus dat de Highway One andere lak heeft, die veel gemakkelijker beschadigt. Er zijn mensen die de bas om deze reden kopen, omdat je hem vrij makkelijk een versleten look kunt spelen (krijg je op de normalen niet zo snel meer voor elkaar).
Weckl
Berichten: 288
Lid geworden op: 20 jun 2006, 18:46

Bericht door Weckl »

Rieno schreef:(de highway one heeft grafiet in de nek oa)
De USA heeft grafiet in de nek, niet de Highway One, maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook. :wink:

Ik had ook ergens gelezen dat de body shape anders is maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Weckl schreef: De USA heeft grafiet in de nek, niet de Highway One, maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook. :wink:
Dat bedoelde ik idd..was steeds heen en weer aan het tabben tussen de beide om de specs te vergelijken :P
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BPCH
Berichten: 1514
Lid geworden op: 07 dec 2007, 10:06

Bericht door BPCH »

Kijk eens in de laatste "de Bassist". Hier staat een leuke test in. Ook heeft de highway one upgrade een badass brug. Ik zou doorsparen!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Weckl schreef:
Rieno schreef:(de highway one heeft grafiet in de nek oa)
De USA heeft grafiet in de nek, niet de Highway One, maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook. :wink:

Ik had ook ergens gelezen dat de body shape anders is maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Denk dat je daar in de war bent met de USA Deluxe :)
Weckl
Berichten: 288
Lid geworden op: 20 jun 2006, 18:46

Bericht door Weckl »

Ja, ik weet dat de body van een Deluxe kleiner is dan die van een standard. Maar ik had ook ergens gelezen dat er tussen de Std. Mexicanen en Amerikanen ook verschil van body shape is.
Zelf denk ik eigenlijk ook dat er geen verschil is en als er verschil is dan is het waarschijnlijk erg minimaal.
Gebruikersavatar
BPCH
Berichten: 1514
Lid geworden op: 07 dec 2007, 10:06

Bericht door BPCH »

tjah, als je een egte bassist bent koop je ene mexicaan en zet der usa pickups in ( als deze al niet hetzelfde zijn). Tuurlijk verschilt de mex van de usa, de usa zal wat makkelijker spelen. Maar als je dit verschil weet te overbruggen, dan ga ik zelf voor een mexicaantje! Maar test alles eens lekker neem de tijd. Op je eige amp neem je effectjes mee, neem wat samples op blablabla je weet het de hele meuk.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Bassplayingcurlyhead schreef:tjah, als je een egte bassist bent koop je ene mexicaan en zet der usa pickups in
Sorry?
Gebruikersavatar
BPCH
Berichten: 1514
Lid geworden op: 07 dec 2007, 10:06

Bericht door BPCH »

deevit schreef:
Bassplayingcurlyhead schreef:tjah, als je een egte bassist bent koop je ene mexicaan en zet der usa pickups in
Sorry?

Ja niet serieus uiteraard :roll: Maar als je wat minder centen hebt of het verschil niet merkt lijkt me dit een goede oplossing
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7919
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Dan kun je ook wel een Squier of een Stagg kopen.
Gebruikersavatar
BPCH
Berichten: 1514
Lid geworden op: 07 dec 2007, 10:06

Bericht door BPCH »

BassKees schreef:Dan kun je ook wel een Squier of een Stagg kopen.
Nee want dan staat der geen Fender op!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ja, nieuwe elementen er in en je bent een echte bassist!

De Highway One's zijn leuk, een USA is the real deal. Maar het kan best zijn dat als je ze naast elkaar zet dat de Highway lekker aanvoelt dan de USA. Kan erg exemplarisch zijn!
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

de highway one heeft toch ook een grafieten truss-rod?
Dat staat gewoon niet meer op de site omdat de vintage-minded fenderfans dat niet "gepast" vonden.
Die discussie is zeker al 3 keer gevoerd met dit als resultaat...
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Plaats reactie