Jaco's 'Bass of Doom'; terecht?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22643
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Om het even welke bas Jaco gebruikt heeft en of ze teruggevonden is : hij heeft me alleszins op een heel positieve manier beinvloed in mijn bas-aanpak. Hij heeft me mogelijkheden duidelijk gemaakt waarmee ik iets kon aanvangen en waarmee ik mijn eigen basspel levendiger en veelzijdiger kon maken...
Ik zou totààl anders spelen mocht ik hem niet hebben leren kennen en ik ben blij dat hij er was en zoveel deuren voor me heeft geopend waardoor ik nog veel meer plezier aan mijn bas heb.
Vergelijk het met schilderen : je gebruikt jarenlang dezelfde kleuren en opeens toont er iemand je het bestaan van fuchsia, paars enz....Zo voelt het bij mij aan.
what fools these mortals be
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Pedullist schreef:Dit lijkt wel een YouTube discussie...
Inderdaad. Toen ik twee jaar geleden op YT een dirretje had met heel veel Jaco-clips was ik eerlijk gezegd blij toen ie wegens copyright-infringement werd opgeheven. Jaco-fans zijn verschrikkelijk. Die discussies en die comments. Als er iemand iets bedenkelijks zei over JP werd ie finaal afgebrand. Alsof het de heilige profeet zelf was.

Ikzelf luister ook geregeld( en graag) naar de beste man.Ik wou dat ik zijn talent had, ik zou er alleen anders mee omgaan denk ik. In trio-verband vind ik 'm op z'n sterkst. Met Melvin, Metheny, Mitchell, Scofield. Prachtig allemaal. Het was een zieke praatjesmaker en een irritante opschepper. Menig medemuzikant werd kostmisselijk van zijn onvoorspelbare gedrag en kapsones. Hij is zo'n typische mythische artiest : gekkigheden, drugs, vroeg dood, niet bestand tegen roem. Veel talent, klein oeuvre.
Edit : dat laatste is niet helemaal waar. Ik zeg dit omdat hij in zijn laatste jaren steeds diezelfde truuks bleef herkauwen.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

Ik vind roepen dat bijvoorbeeld Flea niks is omdat hij 'geen Jaco is' net zo onzinnig als andersom (de klassieke YT discussie). Dat vergelijken van zulke uiteenlopende spelers (waarvan het talent weliswaar anders is, maar niet te ontkennen) is zo uitzichtsloos. Laat de artiesten en hun liefhebbers een beetje in hun waarde. Hou het bij jezelf, en verplicht niemand tot het luisteren van bepaalde muziek. Dat werkt alleen maar averechts. Ik heb jarenlang bepaalde muziek bewust genegeerd omdat Oor Magazine of mijn oom vond dat ik dat goed moest vinden.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Didi schreef:Ik zeg dit omdat hij in zijn laatste jaren steeds diezelfde truuks bleef herkauwen.
Waarschijnlijk mede door zijn excessieve drugs en alcohol misbruik. Hij werd een karikatuur van zichzelf. Mede hierdoor werd hij uit Weather Report gezet.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

Na het zien van de geweldige documentaire of manische depressiviteit van Stephen Fry op de BBC, kreeg ik het gevoel dat Jaco één van de vele artiesten is die leed aan manische depressies. Dat de drugs een soort van zelfmedicatie waren.
Haico

Bericht door Haico »

Didi schreef:Met Melvin, Metheny, Mitchell, Scofield...
McLaughlin, Williams... ;)
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Haico schreef:[quote="DidiMet Melvin, Metheny, Mitchell, Scofield...
McLaughlin, Williams... ;)[/quote]

idd " Trio of Doom " nietwaar ? :D

Ik ga het maar eens opzetten...
Pedullist schreef: zelfmedicatie
Dit vind ik altijd iets heel merkwaardigs. Alsof ze er weer beter van worden.
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 18 mar 2008, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22643
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb eens een anekdote gelezen waar hij op een feestje toekwam en een tape bijhad met "Punk Jazz" dat hij net had opgenomen.
De tape werd gespeeld en terwijl iedereen bewonderend luisterde stond Jaco ostentatief warme lucht op zijn vingers te ademen met een air van "Wéten jullie wel hoe goéd ik ben ?"
Dergelijke hoogmoed en arrogantie zijn zelf bij het grootste genie ongepast en zelfs al heb je de basgrenzen wat verlegd siert het een mens dat hij dat nog altijd relativeert.
Zo een gedrag was totaal in disharmonie met de manier waarop hij fretless speelde (beauty and the beast in één persoon).
De man was echter manisch en zijn mentaal evenwicht leed daar onder.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

'Beter' is een rekbaar begrip. Je kunt proberen de chaos in je kop te temperen met drugs (of reguliere medicatie), maar dat wil niet zeggen dat je daardoor dragelijker voor je omgeving wordt dan zonder. Of je word dragelijker voor je omgeving (beter?) maar je denkt daar zelf anders over.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Bij dat laatste kun je je afvragen of de patient daar zelf voor kiest.

Zelfmedicatie is imo een eufemisme. Klinkt bijvoorbeeld veel positiever dan verslaving. Het impliceert dat je alles zelf in de hand hebt.
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

pompompom schreef:
yhcmarc schreef: Wat een gelul .. ik moet niks.
+100

ook leuk (en al wel regelmatig gelezen op fora): mensen die in het ene tipoc drugsgebruikende muzikanten afzeiken maar in het andere topic jaco pastorius de hemel in prijzen. :S
+heel veel @ yhcmarc en pompompom
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22643
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Zoals hierboven al vermeld : het is niet omdat ik Jaco's basspel naar waarde schat dat ik het hoef eens te zijn met de karakteriele toestand van de man...
Hij mocht voor mijn part pizza's binnensmijten in klerenwinkels in NY (waaraan hij schuldig was) maar "A remark you made" ontroert me..
Men moét inderdaad gelukkig niets maar er is nog nooit iemand gestorven aan de bereidheid om iets bij te leren (behalve als je hobby experimenteren met explosieven omvat)...ik dacht dat dat inherent was aan muzikant zijn ?
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
leloupa
Berichten: 221
Lid geworden op: 08 okt 2006, 23:11

Bericht door leloupa »

ik had ooit gehoord dat ie de 'vliesjes' tussen zn vingers operatief had laten doorknippen om zo nog iets meer te kunnen stretchen met zn vingers ? Dan kon ie met de wijsvinger op de E van de D-snaar tot de pink op de E van de A snaar.. Weet iemand of dat klopt ?
Gibson Les Paul standard, Fender strat Big apple, Fender strat '79 anniversary, Fender strat '79 hardtail :oudezak:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik heb z'n bio gelezen, als ik het goed onthouden heb had hij zelf de pezen tussen zijn vingers doorgesneden met een scheermes..
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

gasbitarist schreef:
Thunderstruck schreef: Maar ik ben dan waarschijnlijk ook wel iets anders dan de meeste BGF dudes/dudettes.
Wij zijn ALLEMAAL anders dan de meeste BGF dudes/dudettes..... :lol:
Ik niet!
Plaats reactie