Rickenbacker plaatjes en praatjes

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Bumper »

Toch nog even rondgekeken en terechtgekomen bij iemand op het RFF die dat ook kan en wiring harnesses maakt volgens oude specs.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Bumper »

Afbeelding

Dit is dus de bas waar ik een slagplaat voor wil hebben: er is weinig van het origineel meer over helaas:/
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Bumper schreef: 06 jan 2019, 21:32
Dit is dus de bas waar ik een slagplaat voor wil hebben: er is weinig van het origineel meer over helaas:/
Die zul je (zelf) op maat moeten maken. Deze bas is niet standaard met dat enorme element daar.

Terzijde: De meest Rickenbacker's met dit soort modificaties krijgen op de duur een flinke snaarhoogte omdat de hals gaat werken omdat er te weinig hout over is bij de body/hals overgang.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Bumper »

Mijn plan is om die grote humbucker bij de hals weg te halen en eventueel door een toaster te vervangen.
berth schreef: 06 jan 2019, 22:23 Terzijde: De meest Rickenbacker's met dit soort modificaties krijgen op de duur een flinke snaarhoogte omdat de hals gaat werken omdat er te weinig hout over is bij de body/hals overgang.
Daar ben ik ook een beetje bang voor, maar het lijkt vooralsnog mee te vallen. Hoe kan ik zien dat de snaarhoogte door dat kromtrekken wordt veroorzaakt en niet door bijvoorbeeld een alecht afgestelde hals? (wat bij die oude halzen best veel voorkomt, las ik)
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door tjoepatjoep »

Bumper schreef: 06 jan 2019, 21:32 Afbeelding

Dit is dus de bas waar ik een slagplaat voor wil hebben: er is weinig van het origineel meer over helaas:/
Volgens mij kennen Basvarken en ik die bas goed..... de kenner weet genoeg.... :mrgreen: :finger:
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Bumper schreef: 06 jan 2019, 22:31 Mijn plan is om die grote humbucker bij de hals weg te halen en eventueel door een toaster te vervangen.
Daar word het gat eronder niet kleiner van.
Daar ben ik ook een beetje bang voor, maar het lijkt vooralsnog mee te vallen. Hoe kan ik zien dat de snaarhoogte door dat kromtrekken wordt veroorzaakt en niet door bijvoorbeeld een alecht afgestelde hals? (wat bij die oude halzen best veel voorkomt, las ik)
Door te kijken of de hals recht is. Indien die dat is komt een eventuele hoge snaarhoogte doordat de hals wat is gaan werken.

Ik heb zelf 2 oude Rickenbacker's waar de hals teveel is gaan werken. Dit is te verhelpen door het gat op te vullen terwijl je ondertussen iets spanning de andere kant op op hals en body zet. Bij 1 van de 2 heb ik dat al laten doen en daar is de snaarhoogte nu weer gezond.

Wat sowiso aan te raden is zijn snaren met weinig trekkracht.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Bumper »

berth schreef: 07 jan 2019, 22:18 Daar word het gat eronder niet kleiner van.
Klopt, maar ik bedoelde dat ik dus wel een slagplaat van een normale 4001 zou kunnen bestellen als ik die toaster zou willen ipv een normale 4000-slagplaat.

Ik zag dat je inderdaad al wat ervaring hebt met beschadigde Ricks, maar ik hoop dat de mijne er niet te slecht aan toe is. Het lijkt erop dat de hals nog redelijk recht staat, al moet ik nog beginnen met de hals zelf afstellen
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Sanders »

Probleem met de 4000 is dat deze een set-neck heeft, en niet neck-through is zoals de 4001/4003. Als je dan gaat liggen hakken in de halsverbinding voor een pickup, maak je die verbinding HEEL erg zwak. Ik zou er, door een luthier, ook een blok maple in laten klemmen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8162
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Rickenbacker auto

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Vanmiddig zag ik dat m'n broer in z'n Auto Motor Klassiek aan het lezen was.
Het blad lag open bij een artikel over Rickenbacker auto's.

Even gecheckt of hij wist wat er nog meer geproduceerd wordt onder dezelfde naam.
Hickenhackers noemt hij dat.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Bumper »

Sanders schreef: 09 jan 2019, 08:42 Probleem met de 4000 is dat deze een set-neck heeft, en niet neck-through is zoals de 4001/4003. Als je dan gaat liggen hakken in de halsverbinding voor een pickup, maak je die verbinding HEEL erg zwak. Ik zou er, door een luthier, ook een blok maple in laten klemmen.
De trip naar een luthier staat op de planning, want ook de topkam en de frets zijn in nogal erbarmelijke staat.

Maar als ik de halsverbinding van deze 4000 vergelijk met eentje die ik eerder heb gehad, ziet deze er een stuk stabieler uit.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door tjoepatjoep »

Is de toets gelakt eigenlijk? Scheelt wel wat in de prijs voor een eventuele fretjob...
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Bumper »

Zijn er Rickenbackers met ongelakte toetsen? Deze heeft net als mijn 4003s een gelakte toets.
Wel grappig om te zien dat deze veel kleinere frets heeft dan mijn 4003s.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bumper op 13 jan 2019, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

DiMarzio Model One in die rooie?
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Bumper »

Klopt, waarschijnlijk had de vorige eigenaar dat afgekeken van Cliff Burton
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

Ik wil graag toegelaten worden tot de club

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie