Rickenbacker plaatjes en praatjes

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Yes, ook namens deze weg bedankt. :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door we tigers »

Ik heb een setje flats klaar liggen, maar ik probeer mezelf in te houden. Eerst maar eens de Ric leren kennen zoals ie is en eens even stevig los gaan met de band (pas aanstaande vrijdag weer). Maar dat Optima RB setje ligt te branden in een laatje. Wie heeft er hier allemaal flats op z'n Ric?
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Ik heb momenteel op 3 van de Rick's flats. De 4001S AZG met zwarte nylon Rotosound snaren voor een McCartney geluid, op de 4001 JG FL liggen TI Jazz Flats en op mijn '68 4001 JG liggen de originele Rickenbacker snaren.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Er komt een nieuwe oplage van het boek over de Rickenbacker bas door Paul Boyer. De 1e oplage vond ik al geweldig. De 2e is nog uitgebreider.

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Ik heb die eerste editie ook. Was me zeer behulpzaam bij de weg naar de aankoop van mijn Rick!
En over flats op mijn Rick twijfel ik soms. Heb bij Peter 't een en ander kunnen proberen en dat vond ik wel erg te gek (de Macca-sound!) maar ik heb er per slot van rekening maar ééntje en met rounds is-ie ook juist zo lekker 8) .
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Als ik 1 Rick zou hebben zouden er ook roundwounds opgaan. No-brainer.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Toch wel hè. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door tjoepatjoep »

berth schreef: 12 aug 2017, 19:41 Als ik 1 Rick zou hebben zouden er ook roundwounds opgaan. No-brainer.
De reden voor mij om er een te kopen. De rounds van Squire....
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Gerb
Berichten: 2328
Lid geworden op: 12 jun 2008, 17:55

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Gerb »

Ik wissel nog wel eens tussen (oude) flats en rounds. Vind m'n 4001C64 met flats onwijs lekker klinken, maar vele malen minder veelzijdig als met rounds, dus voor 85% van de tijd zitten er rounds op.

Gerbens' Topic
wombatboter schreef:Maar effecten openen zeker je geest (én ledigen je portefeuille)
Sanders over m'n baard schreef:Een beetje de Chriet Titulaer van BGF, minus de zachte G.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door we tigers »

Afgelopen vrijdag heb ik de Rickenbacker voor het eerst bij de band gebruikt. Ik was erg tevreden met de sound! Natuurlijk totaal anders dan de Thunderbird die ik het laatste jaar voornamelijk gebruikte. De Ric knalde heerlijk. Heel fijn punchy door de mix en toch met een fijne bak laag eronder. Ik vond het totaalgeluid van de band ook op de een of andere manier opgeruimder en dynamischer. Erg tof!
Gebruikt in combinatie met mijn fuzz (Fuzzrocious Grey Stache); waanzinnig lekker. De combinatie met de SolidGoldFX Beta was nog fijner. Maar gewoon zo de versterker in deed het hem ook al. Simpelweg een te gekke bas. Ik ben een blije kampeerder.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Tijd voor een plaatje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

we tigers schreef: 20 aug 2017, 15:35 Afgelopen vrijdag heb ik de Rickenbacker voor het eerst bij de band gebruikt. Ik was erg tevreden met de sound! Natuurlijk totaal anders dan de Thunderbird die ik het laatste jaar voornamelijk gebruikte. De Ric knalde heerlijk. Heel fijn punchy door de mix en toch met een fijne bak laag eronder. Ik vond het totaalgeluid van de band ook op de een of andere manier opgeruimder en dynamischer. Erg tof!
Gebruikt in combinatie met mijn fuzz (Fuzzrocious Grey Stache); waanzinnig lekker. De combinatie met de SolidGoldFX Beta was nog fijner. Maar gewoon zo de versterker in deed het hem ook al. Simpelweg een te gekke bas. Ik ben een blije kampeerder.
Het viel mij ook op dat de Rick voor een "opener" en dynamischer bandgeluid zorgde met toch een vette dragende bodem. Een P kan het allemaal nog wel eens een beetje dichtsmeren (wat soms ook wel weer lekker is; in de coverband Milestone waar ik een soort vaste inhuur ben past op 1 of andere manier de Precision weer beter dan de Rick).

@Bert: Lekker stel! 8) En voor mij blijft toch de 4003S in al zijn eenvoud het mooiste.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door basloze fret »

berth schreef: 20 aug 2017, 15:51 Tijd voor een plaatje:

Afbeelding
Ik weet niet of het klopt, maar volgens mij ben je Rickenbacker fan? :D
Uit nieuwsgierigheid: vanwaar zoveel (nagenoeg) dezelfde bassen? op de fretloze na dan...
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6145
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door LemmyNL »

basloze fret schreef: 21 aug 2017, 11:40
berth schreef: 20 aug 2017, 15:51 Tijd voor een plaatje:

Afbeelding
Ik weet niet of het klopt, maar volgens mij ben je Rickenbacker fan? :D
Uit nieuwsgierigheid: vanwaar zoveel (nagenoeg) dezelfde bassen? op de fretloze na dan...
En de 5snaar :wink:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

LemmyNL schreef: 21 aug 2017, 13:28
basloze fret schreef: 21 aug 2017, 11:40 vanwaar zoveel (nagenoeg) dezelfde bassen?

op de fretloze na dan...
En de 5snaar :wink:
En die met vintage elementen.
En die met maple toets.

Ik tel er al 4 die op grond van de specs verschillen. Daarnaast klinken ze akoustisch al allemaal anders en dat hoor je versterkt ook terug. En ze zien er ook nog eens verschillend uit. ;-)
Plaats reactie