Rickenbacker plaatjes en praatjes

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

KoenB schreef: 07 feb 2018, 00:03 Vraagje:

Wat is een gangbare prijs voor een 4001 uit midden jaren ‘70 tegenwoordig?
En weet iemand belangrijke voordelen en nadelen t.o.v. een 4003?
Als je maar 1 Rick kan kopen zou ik kiezen voor een 4003. De elementen hebben wat meer output en zijn naar mijn (soms wat rare) smaak beter geschikt voor moderne versterkers. Ook klopt het verhaal over de halspennen van Hans, waarbij niet '86 het keerpunt is, maar of het een 4001 (oude halspennen) of 4003 (nieuwe halspennen, maar wel tot rond '86 andersom) is. Bij een 4003 verstel ik rustig zelf de hals. Bij een 4001 laat ik het liever doen. Van welk jaar je er 1 moet kopen hangt af van hoe dik je de hals wilt.

[edit] Als ik 2 Rickenbacker's mocht hebben zou ik kiezen voor een 4003 met roundwound snaren en een 4001 met flatwound snaren.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door rensbass »

Kan het zijn dat de afwerking van rickenbacker tegenwoordig niet meer is wat t geweest is?
Vandaag mn "nieuwe" 4003 jetglo ontvangen uit de states. 2017 model. Nu heeft tie naast/langs de brug 2 plekjes in de lak en verder vind ik de lak niet zo strak als dat ik dat gewend ben van mn fireglo uit 2004. Ook zit t jack-output-plaatje niet helemaal mooi tegen de body.
Verder lijkt tie ietsjes lichter in t gewicht. Herkennen jullie deze dingen of zal t exemplarisch zijn.
Failure is always an option.
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Peter 2.0 »

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe Ric. De 2017 halzen zijn geweldig. Wat betreft je punten :
* finish: die plekjes bij de brug komen vaker voor. Komt omdat RIC nog steeds de old skool brug gebruikt, en die kunnen exemplarisch wat scherper randen hebben. Die veroorzaken oneffenheden. Vooral zelf niks aan willen doen; er zijn verscheidene voorbeelden me bekend waar dat minder goed uitpakte.
* finish #2: het finish proces en gebruikte lak is constant sinds 2012. Kwaliteit van eindfase polijsten kan verschillen (ouderwets handwerk).
* jackplate: meer gezien, maar easy fix.
* gewicht: heb hier 4 2017-modellen, ze variëren marginaal in gewicht, maar in algemeen wat lichter dan oudere 4003 modellen van pakweg 5 tot 10 jaar terug.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door rensbass »

Thanx voor de info. Als iemand er ervaring mee heeft..... t viel mij op dat mn ouwe nog behoorlijk strak is qua lak, dat deze iets meer ingeklonken is op de nerf en naden van de hals. Al met al net een beetje ander beestje dan mn ouwe, maar zeker blij mee. Morgen mee naar de oefenruimte, heb k zin in.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Ik heb hier inmiddels de Optima flatwounds op mijn Rick gelegd. Eerste indruk via de BassBase 250 huiscombo: vooral DIK, je legt er wel een bodem mee, zeg. Echt een "thump" die je hoort en voelt. Maar toch definitie. En net als op de Hufter vioolbas bespeur ik heel veel druk op de A-en D-snaar. Ook de G klinkt en voelt dikker.
Met plectrum ook lekker; met The Poor spelen we o.a. A Town Called Malice. Daar ben ik dus bij de aankomende repetitie op woensdag wel benieuwd naar. Verder echt een Macca-feel zoals op de live-plaat van Wings; ook de vintage schakeling doet het lekker hiermee.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door we tigers »

Ik ben benieuwd naar je bevindingen na de band repetitie!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Ik zal het hier melden :)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Muziekschuur »

Zijn er nog mooie 5 snaar modellen met een brede hals? Met zo'n echt stuk chroom om de elementen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Gisterenavond gerippeteerd met de Optima flats op de Rick. Wel een verschil met het huiskamernivo op de BassBase zeg! ik was ondanks de voorbeeldjes die ik van Michael had gekregen toch een heul klein bietje bang voor een wat te klein verschil met de Hufter en mijn P's, afgaande op de eerste subtiele thuis-ervaringen. Dat was wel dik met definitie maar de echte test moest nog plaatsvinden natuurlijk.
Maar in de oefenruimte werd dat allemaal meteen na 2 tonen zwaar teniet gedaan. De echte "twang" is wel verdwenen (=niet erg) maar er is nog definitie en ronk in overvloed, evenwichtig hoog en laag en vooral DIK. Komt zoals ik al meldde heel dicht in de buurt van Macca's geluid op de roemruchte Wings Over America-plaat maar dan toch nog wat gedefinieerder.
Nou moet ik wel zeggen dat ik in de oefenruimte op een haai-end zelfbouw monsterset speel (van de eigenaar van de oefenruimte in kwestie; hij bouwt ook bassen). Maar desondanks verwacht ik van de Grote Boze Buizen Bassman volgende week ook veel.
(Die set is natuurlijk met geen mogelijkheid op een gemiddeld podium te gebruiken maar het klinkt wel allej*zus lekkâh.)
Bijlagen
20180214_205032_resized.jpg
20180214_205032_resized.jpg (507.48 KiB) 1914 keer bekeken
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door we tigers »

Cool! :jam:
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Ja hè. Klinkt echt heel goed. Die versterker kun je met een bijbehorend programma eerst helemaal inregelen via je laptop, met behulp van allerlei grafieken en weet ik wat allemaal. Echt belachelijk en voor mij ver over de top natuurlijk maar zoals-ie hem nu heeft ingesteld is het voor mij helemaal prima. Het is heel mooi in balans en zowel de Rick als de Hufter klinken geweldig. Eerst had-ie een SWR 900 top met 2 Epifani kasten staan maar dat karakter sprak me eigenlijk helemaal niet aan. Later (die set had wat kuren; problemen met 1 van de speakerkasten) speelde ik op een andere (hele ouwe) zelfbouwset van hem met een enkele 18" kast en dat klonk ook geweldig. Maakt verder allemaal niks uit natuurlijk want het is pure luxe als je een oefenruimte hebt waar alles al speelklaar staat. 8) :dance:
Maar dit allemaal :offtopic:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door AmericanIdiot »

En met die speakerroosters kun je ook nog barbecueën :jam: :lol: Ik vind het niet echt mooi maargoed, het klinkt goed en daar gaat het om. Over versterkers met een laptop inregelen...dat heb ik met mijn Crown ook gedaan. Als het eenmaal goed is ervan afblijven en het werkt.

Sorry voor de OT.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Al het andere slappere speaker-rooster-materiaal ging klapperen bij een beetje volume 😁.
En het oog wil hier idd niks maar het staat alleen in dat oefenhok dus what the hell. Zoals je ook zegt: het klinkt fantastisch zoals het ingeregeld is en daar gaat het om.😎
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Peter 2.0 »

Gaaf te lezen Hans! Set ziet er indrukwekkend uit, en 'krulsnoeren-for-the-win'!
Hans58 schreef: 15 feb 2018, 16:07De echte "twang" is wel verdwenen (=niet erg)
Met 4 Rics met Optima's hier, en jouw 4003 kennende, durf ik met 99% zekerheid te zeggen: kwestie van afstelling. In need of some magic. 8)
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hagen »

AmericanIdiot schreef: 15 feb 2018, 20:07 En met die speakerroosters kun je ook nog barbecueën :jam: :lol: Ik vind het niet echt mooi maargoed, het klinkt goed en daar gaat het om. Over versterkers met een laptop inregelen...dat heb ik met mijn Crown ook gedaan. Als het eenmaal goed is ervan afblijven en het werkt.

Sorry voor de OT.
Ik vind het een geweldige set. Bijna een Mad Max stack. Met een bepaald repertoire heeft dit uiterlijk toegevoegde waarde.
Plaats reactie