Rickenbacker plaatjes en praatjes

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Peter 2.0 schreef: 16 feb 2018, 00:42 Gaaf te lezen Hans! Set ziet er indrukwekkend uit, en 'krulsnoeren-for-the-win'!
Hans58 schreef: 15 feb 2018, 16:07De echte "twang" is wel verdwenen (=niet erg)
Met 4 Rics met Optima's hier, en jouw 4003 kennende, durf ik met 99% zekerheid te zeggen: kwestie van afstelling. In need of some magic. 8)
Deal! Tell me the where & when 8) :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door rensbass »

Hier toevallig nog Sleep Fans?
Al Cisneros heeft ook nogal wat Rickenbacker voorliefde. K zag op you tube o.a. filmpjes van een wat leek op een 4004 in walnut met 3 elementen en ook een 4003 in walnut maar wel met rosewood toets.
Zouden dat custom-dingen zijn?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door we tigers »

Groot fan van Al! Eind mei naar Sleep. Hij speelt volgens mij momenteel op de normale 4003w en die 4004 is inderdaad een custom ding. Staat geloof ik ook in de laatste versie van de Rickenbackerbijbel.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Yep, Custom. Lemmy had naast de 4004LK min of meer dezelfde maar dan met binding.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door rensbass »

we tigers schreef: 14 apr 2018, 21:58 Groot fan van Al! Eind mei naar Sleep.
In Tivoli toevallig? K heb de kaarten al binnen.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door we tigers »

Jazeker!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door rensbass »

Iemand nog advies voor nieuwe snaren voor mn Ric?
K heb er 2 met op de nieuwste (2017) flatwounds van de vorige eigenaar die erg lekker spelen en voelen, meestal vind ik flats niet lekker spelen wanneer ik snel van positie moet veranderen. K weet alleen niet welke t zijn. Ze hebben rode windingen en koperen ball-ends....... rotosound?
De andere zitten nu d addario's op, gewone recht op en neer setje die ik eigenlij standaard op al mn bassen zet. Hier wil ik nieuwe op maar weet niet welke. Ideeën?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Rickenbacker laat zelf de eigen snaren door d'addario maken, maar wel in afwijkende diktes. Ik heb zelf altijd een relatief lichte set d'addario's op de meeste van mijn Rick's.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door rensbass »

Heb er nu (geloof ik) exl165 op.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Thunder »

Ik EXL220 (40-60-75-95). Tot nu toe best tevreden over.
Laatst gewijzigd door Thunder op 16 mei 2018, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Als rounds gebruikte ik op advies van de Rikkenbekkerboer de d'Addario's EXL170TP (45-65-80-100). Die bevielen mij prima.
Nu liggen er Optima RB flats op (45-57-77-100)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door rensbass »

Leuk dat d addario's veel gebruikt worden. Normaal hoor ik hier nogal vaak elixers etc. Wat ik wel fijne snaren vond, maar erg duur (en destijds niet plectrumbestendig genoeg voor mij)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door tjoepatjoep »

rensbass schreef: 15 mei 2018, 19:21 Iemand nog advies voor nieuwe snaren voor mn Ric?
K heb er 2 met op de nieuwste (2017) flatwounds van de vorige eigenaar die erg lekker spelen en voelen, meestal vind ik flats niet lekker spelen wanneer ik snel van positie moet veranderen. K weet alleen niet welke t zijn. Ze hebben rode windingen en koperen ball-ends....... rotosound?
Dat zijn inderdaad Rotosounds.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door rensbass »

Op de 4004 zitten andere bruggen, worden nogal lovende woorden over gesproken en op ebay word er erg veel geld voor gevraagd. Nu heb ik niet echt interesse in zo'n brug, maar....... das toch gewoon een schaller roller-3d bridge? Waar men over t algemeen niet zo lovend over is (ik wel, vind ze puike bruggen) of is het toch iets specifieker wat ik niet zie?
Failure is always an option.
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Peter 2.0 »

Ik denk het laatste, maar laat ik daar als ervaringsdeskundige met 4 4004 bassen wat over zeggen. Het is inderdaad een Schaller 3D brug, maar er zit in Rickenbackerland een voorgeschiedenis aan vast:
vanaf introductie 4004 gebruikte RIC een ABM brug. Functioneerde prima en was in verhouding met maatverhoudingen constructie 4004. Tussen pakweg 2006 en 2010 heeft RIC in twee stappen de halsbreedte en toetshoogte aangepast, waardoor na de laatste aanpassingen de ABM brug niet meer passend was, want niet laag genoeg afstelbaar door te dikke grondplaat.
De ABM op de 4004 is ondanks dat gewoon gemonteerd gebleven vanaf fabriek, maar 4004-eigenaren vervingen daarop veelal deze door een Schaller 3D brug. Vanaf enig moment (?) is RIC deze zelf ook OEM gaan monteren.
Dat gezegd hebbende: in Fender land zweert de meerderheid (ik ook) gewoon nog bij een pisbakken-staal-bruggetje en is een Schaller 3D brug 'overdone'.
Plaats reactie