Waarom Precision of Jazz? (of waarom niet?)...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Waarom Precision of Jazz? (of waarom niet?)...

Bericht door Gerth »

Is waarschijnlijk geen oververs topic, maar toch even leuk om te horen waarom jij nu net een Precision-adept bent, of waarom je zweert bij een Jazz... mét de wetenschap dat je geen appelen met peren kunt vergelijken, maar het is misschien toch even leuk om te weten waarom P of J en eventueel voor welke muziek je hem gebruikt.

En in ondergeschikte orde: meningen over de nu niet meer gebruikte S1-switch op beide modellen zijn ook welkom (lekker subjectief... :twisted: ).

Shoot!
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

Bericht door fabian »

ik vind jazz warmer klinken dan een precision en daarmee kan ik net dat beetje laag meer in me slap sound krijgen die ik niet met me precision en hum kreeg
dyslectisch
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Ik heb een P en ben ervan overtuigd dat het gewoon een klik heeft ofzo, (kan ook de kleur zijn :mrgreen:) om zijn geluid die vette ronk. Iets bruuts.
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Weckl
Berichten: 288
Lid geworden op: 20 jun 2006, 18:46

Bericht door Weckl »

Ik heb een J en een P maar de Jazz is mijn No. 1.
Waarom? Omdat ik het geluid gewoon lekkerder vind en naar mijn mening meer voor alle muziekstijlen geschikt is. Met de P heb ik daar toch iets meer moeite mee. Een P vind ik duidelijker aanwezig en daar houd ik niet altijd van.
Als ik met mijn Jazz toch een soort van 'ronk' wil produceren draai ik het achterste element iets dicht en dan vind ik dat de J zo misschien nog wel een lekkerdere 'ronk' produceert dan een P.
De P vind ik erg leuk voor d'r bij, ter afwisseling en voor tijdens de repetities.

Op mijn Jazz zit een S1-switch die ik niet gebruik.
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

Ik heb een USA Jazz en Precision.

Met beide bassen vaak opgetreden, en mijn conclusie is:

Jazz perfect voor de "slap", disco, pop etc. (mijn vorige bands)

Precision perfect voor (hard) rock (huidige band)

Nogmaals, geen feit, alleen mijn mening.

Cheers! :burp:
Jack

Bericht door Jack »

Heb een Jazz gehad, en was een fijne allround bas, maar slap beheers ik niet,(ook geen behoefte aan).

en het ruwe en doordouwen van een P blijft mij nog steeds bekoren.
Ondanks dat ik grotendeels mijn fretless bassen gebruik komt de P wekelijks nog aan zijn speeltijd.
Het is en blijft gewoon onwijs lekker om te horen en om op te spelen.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ik ga voor de P, om meerdere redenen:

-P's hebben maar één element. Meer is ook niet nodig. Het zijn zeer veelzijdige bassen. Door met je manier van spelen te spelen kan je er oneindig veel geluiden uit halen. En ze zijn allemaal goed. Het geluid van het brugelement van een J kan ik weinig mee, is helemaal niet mijn ding. Op zowel m'n Fenix P als m'n fretloze Richwood zit een P/J pickup configuratie en op beide bassen gebruik ik het brugelement zelden of nooit, dat P element klinkt veel lekkerder. Het halselement op een J is beter dan het brugelement, maar wordt imho volledig verslagen door een P. Op m'n zelfbouwbas zitten twee J elementen, maar omdat beide elementen op die bas een stuk verder van de brug af staat klinken het veel voller, warmer, beter, rauwer, puurder en mooier. Dat zouden meer mensen moeten doen.

-De hals van een P ligt me veel beter. Een J is me vlakbij de kop vaak te dun, dat vind ik niet lekker spelen. Als ik lang op een (voor mij) te dunne hals speel krijg ik zere vingers aan m'n linkerhand (kan ook aan een gebrek aan techniek liggen, bij dunbehalsde gitaren heb ik er ook last van).

-Een P vind ik er mooier uitzien dan een J, ik hou wel van die pure basic-look. Een P heeft geen dwarsoverkwartsgespleten bookmatched tropisch wonderhouten topje nodig om mooi te zijn. En geen moeilijke inlays in de toets. Mijn eigenste witte Precision, oerdegelijke stijlvolle eenvoud met een ijzersterk karakter. Liefde.


Disclaimer: In deze post staat niets dan mijn waarheid. De jouwe kan afwijken. ;)
Jack

Bericht door Jack »

ik onderschrijf de waarheid van Ruis. goed gesproken Sven. :thumbsup:
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Over het algemeen +1 voor het verhaal van Ruis. Alleen soms vind ik een brug element erbij helemaal niet erg.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Een witte P? Inderdaad heerlijk :wink: , mag hem ook graag dagelijks eens vastnemen :D !

Vind de looks ook super... Ben enkel nog aan het twijfelen of ik em parallel zou laten solderen (vond die klank op een "oude" standard met de S1-switch aan wel lekker funky, een beetje een Jazz op steroïden met de looks en de feel van een P... )

(Was dit nu heiligschennis? :twisted: )
Gebruikersavatar
Bigfoot414
Berichten: 370
Lid geworden op: 21 okt 2007, 14:52

Bericht door Bigfoot414 »

Ik ben nu nog helemaal verliefd op mn Jazzm maar ik wil er ook nog een keer een P-tje bij.
Juist vanwege de twee elementen in de Jazz kan ik haast oneindig combineren, voor mijn gevoel dan. :)
- mijn band

- Spector Euro 4 LX
- Fender Precision MiM
- EBS Fafner
- Ampeg 410 HLF
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: Waarom Precision of Jazz? (of waarom niet?)...

Bericht door en Adriaan »

Gerth schreef:... mét de wetenschap dat je geen appelen met peren kunt vergelijken,
Het is een groot, maar hardnekkig misverstand dat appelen niet met peren vergeleken kunnen worden.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: Waarom Precision of Jazz? (of waarom niet?)...

Bericht door en Adriaan »

en Adriaan schreef:
Gerth schreef:... mét de wetenschap dat je geen appelen met peren kunt vergelijken,
Het is een groot en hardnekkig misverstand dat appelen niet met peren vergeleken kunnen worden.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Appelen met peren kun je ze wel degelijk vergelijken(voornamelijk op subjectieve criteria, dat wel).

Hier dus mijn mening over appelen en peren:

Ik heb een fretloze J. Heerlijk knorretje, veelzijdig en verfijnd.
Echter je wilt neit altijd veelzijdig en verfijnd, soms wil je gewoon een vet ronkend lomp laag met een dikke vuige rand. Daar blinkt imo de P in uit.
Op dit moment heb ik een een Fendert JP90 met zowel een p als een J (en een basscollection in dezelfde config maar dan actief).
Ik gebruik daarvan eigenlijk alleen het P element.
Wil er wel nog een P bij. Vooral ook voor de chunkie hals. Mijn JP 90 heeft een jazz hals en die is voor mijn gevoel te smal als je met bas beneden geslachtshoogte met een plectrum staat te raggen. Dan mag het allemaal net iets steviger.
Die S1 switch mogen ze van mij houden. Hoef er zelfs alleen geen tone-pot op (geldt alleen voor de P overigens. De uitgebreide schakelingen op mijn G&L zijn great)

Kortom voor sommige muziek is een J ideaal, maar ik hoor en speel liever een P. Simplicity is a virtue.

Bovendien heeft de P een niet te evenaren klassieke rock uitsraling, ik vind ze prachtig in hun eenvoud. Liefst wit met tortoise pickguard, maar burst mag ook. de Pino Paladino kleur vind ik ook wel mooi. Het lelijkst is de standaard fiesta red, ziet er meteen zo goedkoop uit. (mij JP 90 heeft helaas deze kleur).

Ben wel benieuwd naar jullie meningen over de invloed van de toets. Klinkt de maple toets echt anders dan de rosewood op een P, en zo ja, waarin zit dat verschil?
Ik twijfel namelijk nog over de houtsoort van de toets die mijn toekomstige P moet gaan hebben.
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Bericht door Jerome »

Gewoon zelf een middagje spelen, proberen, probeer wel J's en P's uit dezelfde serie te vergelijken voor een goed beeld. Beide zijn fijn en je kan met beide in alle(rlei) stijlen prima uit de voeten.
Plaats reactie