Waarom Precision of Jazz? (of waarom niet?)...
Waarom Precision of Jazz? (of waarom niet?)...
Is waarschijnlijk geen oververs topic, maar toch even leuk om te horen waarom jij nu net een Precision-adept bent, of waarom je zweert bij een Jazz... mét de wetenschap dat je geen appelen met peren kunt vergelijken, maar het is misschien toch even leuk om te weten waarom P of J en eventueel voor welke muziek je hem gebruikt.
En in ondergeschikte orde: meningen over de nu niet meer gebruikte S1-switch op beide modellen zijn ook welkom (lekker subjectief... ).
Shoot!
En in ondergeschikte orde: meningen over de nu niet meer gebruikte S1-switch op beide modellen zijn ook welkom (lekker subjectief... ).
Shoot!
Ik heb een J en een P maar de Jazz is mijn No. 1.
Waarom? Omdat ik het geluid gewoon lekkerder vind en naar mijn mening meer voor alle muziekstijlen geschikt is. Met de P heb ik daar toch iets meer moeite mee. Een P vind ik duidelijker aanwezig en daar houd ik niet altijd van.
Als ik met mijn Jazz toch een soort van 'ronk' wil produceren draai ik het achterste element iets dicht en dan vind ik dat de J zo misschien nog wel een lekkerdere 'ronk' produceert dan een P.
De P vind ik erg leuk voor d'r bij, ter afwisseling en voor tijdens de repetities.
Op mijn Jazz zit een S1-switch die ik niet gebruik.
Waarom? Omdat ik het geluid gewoon lekkerder vind en naar mijn mening meer voor alle muziekstijlen geschikt is. Met de P heb ik daar toch iets meer moeite mee. Een P vind ik duidelijker aanwezig en daar houd ik niet altijd van.
Als ik met mijn Jazz toch een soort van 'ronk' wil produceren draai ik het achterste element iets dicht en dan vind ik dat de J zo misschien nog wel een lekkerdere 'ronk' produceert dan een P.
De P vind ik erg leuk voor d'r bij, ter afwisseling en voor tijdens de repetities.
Op mijn Jazz zit een S1-switch die ik niet gebruik.
Heb een Jazz gehad, en was een fijne allround bas, maar slap beheers ik niet,(ook geen behoefte aan).
en het ruwe en doordouwen van een P blijft mij nog steeds bekoren.
Ondanks dat ik grotendeels mijn fretless bassen gebruik komt de P wekelijks nog aan zijn speeltijd.
Het is en blijft gewoon onwijs lekker om te horen en om op te spelen.
en het ruwe en doordouwen van een P blijft mij nog steeds bekoren.
Ondanks dat ik grotendeels mijn fretless bassen gebruik komt de P wekelijks nog aan zijn speeltijd.
Het is en blijft gewoon onwijs lekker om te horen en om op te spelen.
Ik ga voor de P, om meerdere redenen:
-P's hebben maar één element. Meer is ook niet nodig. Het zijn zeer veelzijdige bassen. Door met je manier van spelen te spelen kan je er oneindig veel geluiden uit halen. En ze zijn allemaal goed. Het geluid van het brugelement van een J kan ik weinig mee, is helemaal niet mijn ding. Op zowel m'n Fenix P als m'n fretloze Richwood zit een P/J pickup configuratie en op beide bassen gebruik ik het brugelement zelden of nooit, dat P element klinkt veel lekkerder. Het halselement op een J is beter dan het brugelement, maar wordt imho volledig verslagen door een P. Op m'n zelfbouwbas zitten twee J elementen, maar omdat beide elementen op die bas een stuk verder van de brug af staat klinken het veel voller, warmer, beter, rauwer, puurder en mooier. Dat zouden meer mensen moeten doen.
-De hals van een P ligt me veel beter. Een J is me vlakbij de kop vaak te dun, dat vind ik niet lekker spelen. Als ik lang op een (voor mij) te dunne hals speel krijg ik zere vingers aan m'n linkerhand (kan ook aan een gebrek aan techniek liggen, bij dunbehalsde gitaren heb ik er ook last van).
-Een P vind ik er mooier uitzien dan een J, ik hou wel van die pure basic-look. Een P heeft geen dwarsoverkwartsgespleten bookmatched tropisch wonderhouten topje nodig om mooi te zijn. En geen moeilijke inlays in de toets. Mijn eigenste witte Precision, oerdegelijke stijlvolle eenvoud met een ijzersterk karakter. Liefde.
Disclaimer: In deze post staat niets dan mijn waarheid. De jouwe kan afwijken.
-P's hebben maar één element. Meer is ook niet nodig. Het zijn zeer veelzijdige bassen. Door met je manier van spelen te spelen kan je er oneindig veel geluiden uit halen. En ze zijn allemaal goed. Het geluid van het brugelement van een J kan ik weinig mee, is helemaal niet mijn ding. Op zowel m'n Fenix P als m'n fretloze Richwood zit een P/J pickup configuratie en op beide bassen gebruik ik het brugelement zelden of nooit, dat P element klinkt veel lekkerder. Het halselement op een J is beter dan het brugelement, maar wordt imho volledig verslagen door een P. Op m'n zelfbouwbas zitten twee J elementen, maar omdat beide elementen op die bas een stuk verder van de brug af staat klinken het veel voller, warmer, beter, rauwer, puurder en mooier. Dat zouden meer mensen moeten doen.
-De hals van een P ligt me veel beter. Een J is me vlakbij de kop vaak te dun, dat vind ik niet lekker spelen. Als ik lang op een (voor mij) te dunne hals speel krijg ik zere vingers aan m'n linkerhand (kan ook aan een gebrek aan techniek liggen, bij dunbehalsde gitaren heb ik er ook last van).
-Een P vind ik er mooier uitzien dan een J, ik hou wel van die pure basic-look. Een P heeft geen dwarsoverkwartsgespleten bookmatched tropisch wonderhouten topje nodig om mooi te zijn. En geen moeilijke inlays in de toets. Mijn eigenste witte Precision, oerdegelijke stijlvolle eenvoud met een ijzersterk karakter. Liefde.
Disclaimer: In deze post staat niets dan mijn waarheid. De jouwe kan afwijken.
- Bertjefred
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18
Een witte P? Inderdaad heerlijk , mag hem ook graag dagelijks eens vastnemen !
Vind de looks ook super... Ben enkel nog aan het twijfelen of ik em parallel zou laten solderen (vond die klank op een "oude" standard met de S1-switch aan wel lekker funky, een beetje een Jazz op steroïden met de looks en de feel van een P... )
(Was dit nu heiligschennis? )
Vind de looks ook super... Ben enkel nog aan het twijfelen of ik em parallel zou laten solderen (vond die klank op een "oude" standard met de S1-switch aan wel lekker funky, een beetje een Jazz op steroïden met de looks en de feel van een P... )
(Was dit nu heiligschennis? )
- Bigfoot414
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 14:52
- en Adriaan
- Berichten: 4083
- Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44
Re: Waarom Precision of Jazz? (of waarom niet?)...
Het is een groot, maar hardnekkig misverstand dat appelen niet met peren vergeleken kunnen worden.Gerth schreef:... mét de wetenschap dat je geen appelen met peren kunt vergelijken,
- en Adriaan
- Berichten: 4083
- Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44
Re: Waarom Precision of Jazz? (of waarom niet?)...
en Adriaan schreef:Het is een groot en hardnekkig misverstand dat appelen niet met peren vergeleken kunnen worden.Gerth schreef:... mét de wetenschap dat je geen appelen met peren kunt vergelijken,
- dr.nonzero
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47
Appelen met peren kun je ze wel degelijk vergelijken(voornamelijk op subjectieve criteria, dat wel).
Hier dus mijn mening over appelen en peren:
Ik heb een fretloze J. Heerlijk knorretje, veelzijdig en verfijnd.
Echter je wilt neit altijd veelzijdig en verfijnd, soms wil je gewoon een vet ronkend lomp laag met een dikke vuige rand. Daar blinkt imo de P in uit.
Op dit moment heb ik een een Fendert JP90 met zowel een p als een J (en een basscollection in dezelfde config maar dan actief).
Ik gebruik daarvan eigenlijk alleen het P element.
Wil er wel nog een P bij. Vooral ook voor de chunkie hals. Mijn JP 90 heeft een jazz hals en die is voor mijn gevoel te smal als je met bas beneden geslachtshoogte met een plectrum staat te raggen. Dan mag het allemaal net iets steviger.
Die S1 switch mogen ze van mij houden. Hoef er zelfs alleen geen tone-pot op (geldt alleen voor de P overigens. De uitgebreide schakelingen op mijn G&L zijn great)
Kortom voor sommige muziek is een J ideaal, maar ik hoor en speel liever een P. Simplicity is a virtue.
Bovendien heeft de P een niet te evenaren klassieke rock uitsraling, ik vind ze prachtig in hun eenvoud. Liefst wit met tortoise pickguard, maar burst mag ook. de Pino Paladino kleur vind ik ook wel mooi. Het lelijkst is de standaard fiesta red, ziet er meteen zo goedkoop uit. (mij JP 90 heeft helaas deze kleur).
Ben wel benieuwd naar jullie meningen over de invloed van de toets. Klinkt de maple toets echt anders dan de rosewood op een P, en zo ja, waarin zit dat verschil?
Ik twijfel namelijk nog over de houtsoort van de toets die mijn toekomstige P moet gaan hebben.
Hier dus mijn mening over appelen en peren:
Ik heb een fretloze J. Heerlijk knorretje, veelzijdig en verfijnd.
Echter je wilt neit altijd veelzijdig en verfijnd, soms wil je gewoon een vet ronkend lomp laag met een dikke vuige rand. Daar blinkt imo de P in uit.
Op dit moment heb ik een een Fendert JP90 met zowel een p als een J (en een basscollection in dezelfde config maar dan actief).
Ik gebruik daarvan eigenlijk alleen het P element.
Wil er wel nog een P bij. Vooral ook voor de chunkie hals. Mijn JP 90 heeft een jazz hals en die is voor mijn gevoel te smal als je met bas beneden geslachtshoogte met een plectrum staat te raggen. Dan mag het allemaal net iets steviger.
Die S1 switch mogen ze van mij houden. Hoef er zelfs alleen geen tone-pot op (geldt alleen voor de P overigens. De uitgebreide schakelingen op mijn G&L zijn great)
Kortom voor sommige muziek is een J ideaal, maar ik hoor en speel liever een P. Simplicity is a virtue.
Bovendien heeft de P een niet te evenaren klassieke rock uitsraling, ik vind ze prachtig in hun eenvoud. Liefst wit met tortoise pickguard, maar burst mag ook. de Pino Paladino kleur vind ik ook wel mooi. Het lelijkst is de standaard fiesta red, ziet er meteen zo goedkoop uit. (mij JP 90 heeft helaas deze kleur).
Ben wel benieuwd naar jullie meningen over de invloed van de toets. Klinkt de maple toets echt anders dan de rosewood op een P, en zo ja, waarin zit dat verschil?
Ik twijfel namelijk nog over de houtsoort van de toets die mijn toekomstige P moet gaan hebben.