Bassen op Pinkpop...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
InTheFade
Berichten: 505
Lid geworden op: 14 jan 2008, 21:18

Bericht door InTheFade »

Ja, aar zijn de optredens waar muzikanten in het algemeen eens iets meer doen dan enkel daar te staan en spelen? Waarom zitten er blijkbaar enkel in de metalwereld zo een grote ego's dat ze vanboven op de monitor hun (soms simpele barré's) spelen met de gitaar op de knieen en ondertussen naar het publiek kijken met een blik alsof ze heer en meester zijn van het plein? Klinkt de muziek beter? Nee, maar het is toch leuk om eens iets anders te moeten zien dan stilstaande gitaristen/zangers/bassisten
Bad MF
Belgische meeting HIER
Persoonlijke Topic hier
Gebruikersavatar
Van Tango
Berichten: 3054
Lid geworden op: 16 mar 2007, 03:32

Bericht door Van Tango »

Basvarken schreef:Je moet tegenwoordig dus een zwart pak aan hebben en zwart/witte instrumenten bespelen.
The Hives gezien? ;)

Afbeelding
What difference does it make?
Gebruikersavatar
Mario
Berichten: 471
Lid geworden op: 04 jan 2008, 15:53

Bericht door Mario »

ach ja, daar staan de hives om bekend he, da's hun imago. In het begin vond ik het nog fris en leuk maar het nieuwe is er toch vanaf.
I want something good to die for, to make it beautiful to live
Gebruikersavatar
InTheFade
Berichten: 505
Lid geworden op: 14 jan 2008, 21:18

Bericht door InTheFade »

goh ja, vind het nog altidj leuk (en ze hebben nieuwe pakjes). En de bassist speelt nog leuke lijntjes (vind ik toch :oops: )
Bad MF
Belgische meeting HIER
Persoonlijke Topic hier
Gebruikersavatar
Dazler
Berichten: 1747
Lid geworden op: 01 apr 2007, 23:59

Bericht door Dazler »

Hives was idd wel leuk maar er kwam alleen maar een grote bak modder als basgeluid. Geen enkele definite
dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Ibanez SR-505
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300

Das persönliche drätchen
Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 650
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:15

Bericht door Falcon »

Het beste baspartij dat ik op pinkpop gezien heb was toch Fiction Plane en Cavalera Conspiracy. Die gasten hebben de hele festival aan het dansen gehad. Wel cool zo'n bassist die z'n mannetje staat in plaats van zo achterin te staan i.e. Counting Crows.
Ibanez SR506
BOSS GT-6 B
Phil Jones Briefcase
10 Vingers
Dunlop Big Stubby 3mm
Get'M Get'm Strap "Corduroy Black Cord 3"
Persoonlijk
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22641
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

De meningen over "leuke lijntjes" zullen tot aan het einde der tijden verdeeld zijn :wink:
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
InTheFade
Berichten: 505
Lid geworden op: 14 jan 2008, 21:18

Bericht door InTheFade »

Das waar :D Ik vind ze zeker niet top maar ze zijn wel goed voor hun genre muziek. Maar hun nieuwe CD is wel redelijk slecht. Wanner kom jij eens uit met werk? Jij zit toch redelijk in het professioneel circuit, of niet meer?
Bad MF
Belgische meeting HIER
Persoonlijke Topic hier
Gebruikersavatar
Weylin
Niks
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 jan 2007, 04:22

Bericht door Weylin »

Ik vond overal het basgeluid slecht, zonder definitie, te zacht of te hard en een harde lage dreun. Nou, prachtig. Overigens heb ik wel genoten, maar 't geluid was gewoon rampzalig ;) Kan zo'n band ook verdacht weinig aan doen, het gebeurt altijd op festivals.

Speel over het spul dat je lekker vindt spelen, speel op de bas die je mooi vindt en lekker vindt spelen. En ga vooral uit je dak. En of je dat nou doet met slappen en poppen (wat ik overigens te irritant voor woorden vind, show off at home). Voor mijn part speel je een uur lang zestienden, of achtsten, of sta je met een hoedje op naast de drummer in 't donker, of ren je in een knalgeel shirt als ADHD'er zonder Ritalin rond... Het gaat er toch om dat je lol hebt? Arrogant kijken mag, vrolijk kijken mag, alles mag... Ik snap niet waarom dat nou zo'n punt is... Het is niet simpel of laf of saai. Het is muziek... En hoe die bassist zijn creativiteit benut (slappen, poppen, raggen, boven de 12e fret uit durven) dat is zijn zaak... Geniet gewoon van 't feit dat je er bent (of het hebt mogen aanschouwen op de televisie). Concerten gaan om lol, niet om de meest hysterische baslijnen. Ieder z'n eigen smaak, ieder z'n eigen ding...


Edit: Dit alles niet beledigend bedoeld richting wie dan ook.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Concerten gaan om lol, niet om de meest hysterische baslijnen.
en ik maar denken dat een concert om de muziek ging.... :D
Gebruikersavatar
InTheFade
Berichten: 505
Lid geworden op: 14 jan 2008, 21:18

Bericht door InTheFade »

Nee hoor, bier en wijven
Bad MF
Belgische meeting HIER
Persoonlijke Topic hier
lars-dorren
Berichten: 490
Lid geworden op: 27 jan 2008, 16:11

Bericht door lars-dorren »

Stinky schreef: en ik maar denken dat een concert om de muziek ging.... :D
Wat ze bedoelt is denk ik dat je niet per-se een basvirtuoos hoeft te zijn om te zorgen dat een bandje leuk klinkt, of om goede muziek te kunnen maken, dat je muziek niet per definitie niet cool is als je alleen maar 4 keer per maat de grondtoon van een akkoord speelt ;)
Laatst gewijzigd door lars-dorren op 02 jun 2008, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ze.....ze bedoelt. :wink:
Gebruikersavatar
Weylin
Niks
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 jan 2007, 04:22

Bericht door Weylin »

lars-dorren schreef:
Stinky schreef: en ik maar denken dat een concert om de muziek ging.... :D
Wat ze (;)) bedoelt is denk ik dat je niet per-se een basvirtuoos hoeft te zijn om te zorgen dat een bandje leuk klinkt, of om goede muziek te kunnen maken, dat je muziek niet per definitie niet cool is als je alleen maar 4 keer per maat de grondtoon van een akkoord speelt ;)
Inderdaad. Je hoeft geen virtuoos te zijn. Gewoon lol hebben, spelen wat je wil spelen. Dat is ook creatief zijn, dingen weglaten. Als je kan slappen, hoera, maar dat maakt voor mij een bassist geen goede bassist. Iemand die goed kan timen, plezier heeft in wat hij/zij doet en spelen speelt wat hij/zij moet/wil spelen kijk ik liever naar dan naar iemand die toevallig kan slappen of heel snel kan spelen.

Tuurlijk gaat het om leuke muziek. Maar waarom zou het per definitie saai of laf ofzo zijn als je niet een uur lang staat te slappen, poppen en zestienden speelt? Ik zie 't niet... Heb genoten van een aantal bassisten (en bands, want een bassist maakt geen band) die gewoon lekker rustig speelden. Ik vind dat mooier dan dat gefrut en vind dat zeker niet oncreatief, saai of laf.
Laatst gewijzigd door Weylin op 02 jun 2008, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 631
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:34

Bericht door Frank »

Blijkbaar denken veel mensen dat leuk baswerk slappen en poppen is.

Even voor de duidelijkheid: lekkere baslijntjes zijn niet per definitie hysterische slap en pop dingen die onder het 'notenpoepen' vallen. Da's op z'n best een leuke solo.
Lekkere baslijntjes zijn functioneel, maken het nummer beter hebben een leuke melodie etc etc

Dat vind ik tenminste. :wink:
Plaats reactie