D-tuner

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

D-tuner

Bericht door gilles »

Ik zit te denken om een D-tuner op mijn Stingray te zetten. Nu zijn er daar waarschijnlijk weer legio verschillende soorten en smaken van, dus mijn eerste vraag is simpel:
welke moet ik hebben?
En hoe tot hoe laag kun je zo'n ding eigenlijk stemmen. Is de D echt het laagste, of kun je er ook nog een lage C uit halen, of zelfs een lage B, maar dan zónder dat m'n Esnaar gaat flubberen?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Kom je zo achter, stem je E maar eens terug naar B en kijk wat je er van vindt. :)

Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan D. Veel lager zou je toch dikkere snaren moeten gaan gebruiken, en ik denk dat je dan ook duidelijk hoorbare intonatieproblemen krijgt..
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

deevit schreef:Kom je zo achter, stem je E maar eens terug naar B en kijk wat je er van vindt. :)

Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan D. Veel lager zou je toch dikkere snaren moeten gaan gebruiken, en ik denk dat je dan ook duidelijk hoorbare intonatieproblemen krijgt..
Dat dacht ik eigenlijk al, en het is natuurlijk logisch ook. Maar misschien was er een of ander high-tech tuner op de markt die daar wat op had gevonden ofzo :D

Nu dus langzaamaan op zoek naar zo'n ding. Ik heb er ooit een van hipshot gehad, maar daar was ik niet tevreden over. Welke andere kan ik hiervoor proberen? Gotoh ofzo?
En heeft het model die ik nodig heb voor mijn Stingray nog een bepaalde naam of iets?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Re: D-tuner

Bericht door KvE »

gilles schreef: Ik zit te denken om een D-tuner op mijn Stingray te zetten. Nu zijn er daar waarschijnlijk weer legio verschillende soorten en smaken van, dus mijn eerste vraag is simpel:
welke moet ik hebben?
En hoe tot hoe laag kun je zo'n ding eigenlijk stemmen. Is de D echt het laagste, of kun je er ook nog een lage C uit halen, of zelfs een lage B, maar dan zónder dat m'n Esnaar gaat flubberen?
Welke: Hipshot is goed spul, heb ik ook, naar tevredenheid op een Fender 80's MIJ Precision Special. Denk niet dat er beter te krijgen is eerlijk gezegd!

Hoe laag: Je kunt geloof ik nog een heel eind lager dan de D, maar toonvastheid wordt dan een probleem (je andere 3 snaren gaan omhoog! bij de D is dit nog nauwelijks het geval bij een goede bas)

Dus dan kun je je hele bas weer gaan stemmen :roll:

En flubberen, dat doet de D ook al een klein beetje, ik denk dat je beter af bent met een 5 snaar erbij.

Het punt is dat de D naar verhouding minder spanning heeft dan de andere snaren, waardoor hij niet alleen gaat flubberen maar ook harder klinkt, dit kun je wel compenseren door bewust minder hard aan te slaan.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Hipshot is toch de standaard voor die dingen? Ik weet ook niet of een ander ze maakt.. Ik zou de fabrikant een mailtje sturen om er achter te komen welke je nodig bent. Als het dan niet goed is kun je hun de schuld geven :D
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik heb hem al gevonden op de site van hipshot. Ik twijfel nog even of ik hem ga bestellen of niet; zie vorige post en ervaring met de vorige, maar misschien was dat wel een maandagochtend-modelletje...
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik heb dacht ik wel eens gelezen dat je zo'n ding wel goed af moet stellen omdat het anders geen succes was..?
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Oh, nou heb IK het weer fout gedaan?! :bat:


:lol:

Ik denk dat ik het gewoon maar ga proberen. Weet iemand wat voor levertijd er op die zooi van Hipshot zit?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

sorry Gilles :oops:
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2880
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Gilles, als je deze nu gaat bestellen, laat het dan even weten. Ik wil er ook eentje hebben voor op mijn Stingray, misschien dat we samen kunnen doen..
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

levertijd bij hipshot is niet optimaal. ze maken bijna alles op bestelling.
wachttijd is dus ongeveer:

bestellen
bevestiging van bestellen
betalen
bevestiging van betalen
productie
transport.... (en dat kan even duren)

ik heb mijn mono brugdelen bij hishot gehaald, werkelijk prachtige onderdelen en hun geld meer dan waard. maar wel een maandje wachten...
die hier zo nu en dan weer is
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2880
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Heeft Edwin in Hilversum deze niet gewoon op voorraad?

Zie op z'n website dat hij woensdag pas open is.. Even mailtje sturen dus.
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Vraag er voor mij ook gelijk eentje dan, als je wil! 8)
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Bericht door onZ »

Op E-bay staan ze ook:
Klikkerdeklik
Nog 3 beschikbaar...
Gebruikersavatar
G8
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 apr 2006, 22:00

Bericht door G8 »

Ik heb er eerder ook eens na gekeken. Omdat ik te graag op mijn BTB700 4 snaar speel en liever geen 5 snaar pak (is ook een Stagg-basgitaar, dus het licht misschien daar aan).
Ding kopen, (laten) inbouwen enzo..

Waarom niet gewoon even terugtunen naar een lage D?
Zet er standaard een stemapparaat tussen je bass en versterker en het werkt als een treintje... toch?
Plaats reactie