Ibanez ATK topic?
Ibanez ATK topic?
Voor t eerst in heel lange tijd (zeker 1.5 jr) heb ik belangstelling voor een andere bas. Na een aantal jaar onrust en hebberigheid was ik tevreden met mijn fenders en enkele ibbies. Nu was ik afgelopen weekend in onze plaatselijke muziekzaak, alwaar ik een ATK5 probeerde. Een indonesier, maar klonk en speelde erg interessant. Ik was op t forum op zoek naar een ATK topic, maar ik kan kennelijk niet zog oed met de zoekfunctie omgaan, want ik kreeg een verwijzing naar heel veel en lange threads, schoot niet echt op. Heeft iemand een hyperinkje naar een terzake thread, waarin de verschillende ATK modellen besproken worden?
Of is er een ATK bezitter die even iets kwijt wil?
Of is er een ATK bezitter die even iets kwijt wil?
Everybody was kung-fu fightin'......
Er is wel het één en ander geschreven over ATK's op dit forum in het verleden, maar de zoekfunctie is inderdaad niet je-van-het, en die informatie kan erg verspreid over het forum staan.
Een poging tot een kort overzichtje:
ATK300: de oer-ATK (vanaf 1995), oorspronkelijk gebouwd in Zuid-Korea, later enige tijd in Japan en uiteindelijk teruggekeerd naar Korea. Essen body, driedelige esdoorn hals met esdoorn toets en triplebucker gekoppeld aan een driebands EQ. Tegenwoordig weer terug in een Indonesische versie, nu met een satin finish op de hals in plaats van gloss en met een halspen à la Music Man, dus met het stelpunt aan de kant van de body zonder dat je een inbussleutel nodig hebt.
Ook te koop als vijfsnaar (ATK305). Dat geldt voor zowel de Koreanen, Japanners als Indonezen.
Ook te koop geweest als fretless, met palissander toets.
Ook te koop geweest als ATK310, als limited edition in twee metallic finishes.
ATK100: uitgeklede versie van de ATK300. Geen triplebucker maar een gewone 2-coil humbucker, en passief met volume, tone en coilsplit. Lekker basic en erg vet. Alleen in Korea geproduceerd omstreeks 1996. Geen vijfsnaar.
ATK400: Koreaan, in grote lijnen gelijk aan de 300 maar met de triplebucker dichter bij de brug geplaatst, en met een Jazz-pickup bij de hals voor meer veelzijdigheid. Daarnaast heeft deze 24 frets in plaats van 22 als ik me niet vergis. Ook als vijfsnaar geproduceerd.
Dit zijn de ATK's die je het meeste tegen zult komen. Verder heb je nog:
ATK500: als 300, maar met elzen body in plaats van essen, en met een gevlamd koa top (land van herkomst weet ik niet). Niet vijfsnarig geproduceerd.
ATK600: als 300, maar met elzen body met esdoorn top (en matching headstock), en met een palissander toets. Gebouwd in Japan.
ATK700: als 400, maar met een mahonie body met essen top. Ook als vijfsnaar geproduceerd. Niet te verwarren met de ATK700 die nu in productie is (maar die in Nederland niet wordt verkocht).
ATK1300: Prestige-versie, extra luxe afgewerkt en met een speciale hals-behandeling. Verder als de 700, maar met gevlamd esdoorn top. Ook als vijfsnaar geproduceerd.
USATK4 en 5: een in de USA geproduceerde variant op de ATK300, met een hals met een speciale RVS stang erin in plaats van een halspen, voor meer stabiliteit en stijfheid. Vrij schaars, je ziet ze vrijwel nooit. Onderscheidt zich verder alleen door gevlamd esdoorn toets en dubbele positiestippen.
Een poging tot een kort overzichtje:
ATK300: de oer-ATK (vanaf 1995), oorspronkelijk gebouwd in Zuid-Korea, later enige tijd in Japan en uiteindelijk teruggekeerd naar Korea. Essen body, driedelige esdoorn hals met esdoorn toets en triplebucker gekoppeld aan een driebands EQ. Tegenwoordig weer terug in een Indonesische versie, nu met een satin finish op de hals in plaats van gloss en met een halspen à la Music Man, dus met het stelpunt aan de kant van de body zonder dat je een inbussleutel nodig hebt.
Ook te koop als vijfsnaar (ATK305). Dat geldt voor zowel de Koreanen, Japanners als Indonezen.
Ook te koop geweest als fretless, met palissander toets.
Ook te koop geweest als ATK310, als limited edition in twee metallic finishes.
ATK100: uitgeklede versie van de ATK300. Geen triplebucker maar een gewone 2-coil humbucker, en passief met volume, tone en coilsplit. Lekker basic en erg vet. Alleen in Korea geproduceerd omstreeks 1996. Geen vijfsnaar.
ATK400: Koreaan, in grote lijnen gelijk aan de 300 maar met de triplebucker dichter bij de brug geplaatst, en met een Jazz-pickup bij de hals voor meer veelzijdigheid. Daarnaast heeft deze 24 frets in plaats van 22 als ik me niet vergis. Ook als vijfsnaar geproduceerd.
Dit zijn de ATK's die je het meeste tegen zult komen. Verder heb je nog:
ATK500: als 300, maar met elzen body in plaats van essen, en met een gevlamd koa top (land van herkomst weet ik niet). Niet vijfsnarig geproduceerd.
ATK600: als 300, maar met elzen body met esdoorn top (en matching headstock), en met een palissander toets. Gebouwd in Japan.
ATK700: als 400, maar met een mahonie body met essen top. Ook als vijfsnaar geproduceerd. Niet te verwarren met de ATK700 die nu in productie is (maar die in Nederland niet wordt verkocht).
ATK1300: Prestige-versie, extra luxe afgewerkt en met een speciale hals-behandeling. Verder als de 700, maar met gevlamd esdoorn top. Ook als vijfsnaar geproduceerd.
USATK4 en 5: een in de USA geproduceerde variant op de ATK300, met een hals met een speciale RVS stang erin in plaats van een halspen, voor meer stabiliteit en stijfheid. Vrij schaars, je ziet ze vrijwel nooit. Onderscheidt zich verder alleen door gevlamd esdoorn toets en dubbele positiestippen.
Hallo Hans
Ik ben een gelukkige ATK bezitter. Waar ik voor viel was de prettige bespeelbaarheid, de prima klank die het instrument accoestisch al had en natuurlijk "de punch" die in het instrument zit. Met de 3-bands equaliser heb je ook behoorlijk wat klankmogelijkheden.
Als je het instrument bespeelt heb je het idee dat je de hele baswereld aankan. Ik heb nog geen bas gezien die er aan kan tippen, en absoluut niet voor de prijs die er voor gevraagd wordt.
Bij GAS neigingen denk ik gewoon even aan mijn atk en dan ebt het weg hahaha!
Ik ben een gelukkige ATK bezitter. Waar ik voor viel was de prettige bespeelbaarheid, de prima klank die het instrument accoestisch al had en natuurlijk "de punch" die in het instrument zit. Met de 3-bands equaliser heb je ook behoorlijk wat klankmogelijkheden.
Als je het instrument bespeelt heb je het idee dat je de hele baswereld aankan. Ik heb nog geen bas gezien die er aan kan tippen, en absoluut niet voor de prijs die er voor gevraagd wordt.
Bij GAS neigingen denk ik gewoon even aan mijn atk en dan ebt het weg hahaha!
"Every Beggar is Christ" - Stiltskin
Hallo jongens,
Bedankt voor jullie replies. De samenvatting van alle modlelen is erg overzichtelijk. Ik heb dus warschijnlijk op een indonesische 300 gespeeld. Ik was er erg weg van. Ik herinner me een driestanden schakelaar, met de aanduidingen "bright", "punch" en "vintage" of zoiets...., en natuurlijk de 3 bands eq en de mastervolume en tone...
ik ga op de uitkijk voor een oude jap, maar missch is die indo ook wel gewoon ok... wat is naar jullie mening, het échte, aantoonbare verschil tussen jap, koreaan en indonesisch?
Bedankt voor jullie replies. De samenvatting van alle modlelen is erg overzichtelijk. Ik heb dus warschijnlijk op een indonesische 300 gespeeld. Ik was er erg weg van. Ik herinner me een driestanden schakelaar, met de aanduidingen "bright", "punch" en "vintage" of zoiets...., en natuurlijk de 3 bands eq en de mastervolume en tone...
ik ga op de uitkijk voor een oude jap, maar missch is die indo ook wel gewoon ok... wat is naar jullie mening, het échte, aantoonbare verschil tussen jap, koreaan en indonesisch?
Everybody was kung-fu fightin'......
verdorie, ik krijg ATK-GAS. Ik zit namelijk met het dilemma in twee bands te spelen met één bas. Eén band speelt in normale EADG stemming, de andere in CGCF en hoewel ik in eerste instantie tevreden was met hoe de drop C klonk, moet ik mijn mening nu bijschaven. Het is niet zo strak als het moet zijn, vandaar dat ik een tweede bas wel kan gebruiken.
I want something good to die for, to make it beautiful to live
terechte opmerking, ware het niet dat die vijfsnaar echt niet zo goed is. en ok, je kan op een BEADG alle noten pakken die in een drop C zitten, maar dat speelt zich toch heel anders. Vanavond neem ik de vijfsnaar mee naar de doom/sludge repetitie en stem ik hem in drop C.deevit schreef:Ik zie een 5snaar staan in je sig, hoef je ook niet meer zo'n rare stemming te gebruikten.
ff offtopic: de B stem ik C, maar kan ik de E ook G stemmen, de A C, enz?
I want something good to die for, to make it beautiful to live
Zie https://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1996/96035.jpgKvE schreef:De ATK100 heb ik even gegoogeld en hoewel die dus een dubbelspoels element heeft (of twee singlecoils?) zie je drie streepjes die bedoeld lijken om het geluid op te pikken?
Ik begrijp het dus ff niet. Wat zit er nou precies in?