Ibanez ATK topic?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Rojas speelt meer in dienst van. Rojas is zeker een goede bassist, maar in het powertrio van weleer zou hij t.o.v de eigenzinnige en muzikale Czar imho minder hebben gedurfd/gekund.
Het trio Joe Bonamassa, Kenny Cram en Eric Czar maakte bijzondere muziek - vooral live. Nu is Bonamassa een waanzinnige gitarist met een band.
De commercie / muziekindustrie heeft 'm te pakken gekregen en ingelijfd. Ongetwijfeld goed voor z'n exposure en portemonnaie, maar muzikaal is er minder avontuur en voor mij veel minder te genieten.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8232
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Hm, grappig, ik vind bijvoorbeeld de Royal Albert Hall shows waanzinnig, met Anton Fig en Bogie Bowles achter twee drumkits en Rojas op bas toch het gaafste concert van Joe!

Heb hem gezien een jaar of 3/4 geleden in de HMH, met Rojas en die nieuwe drummer met blonde krullen. Eerste helft akoestisch, tweede helft electrisch. Weet niet waarom, maar dat kon me minder bekoren dan Royal Albert Hall!
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8232
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Maar je hebt wel gelijk dat dat trio bijzondere blues maakte!
Vind India/Mountain Time het beste nummer van Bonamassa, en volgens mij is dat met dat trio.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Joey schreef:En dan lees je op gitaristen forums dat ze die Czar maar een showman vinden en die nieuwe bassist een stuk beter vinden 'grooven' (lees: nooit op de voorgrond spelen en lekker grondnoten en toonladders spelen) :lol:
In de huidige Bonamassa band is dat ook wel meer op z'n plek. De eigenzinnigheid van Czar maakt hem geen 13 in een dozijn figuur, maar hij is wel authentiek en zeker geen showman. Zijn basspel is van een hoog niveau en in het powertrio dat hij met Cram en Bonamassa vormde kwam zijn basspel heel goed tot z'n recht en kon hij waar nodig Bonamassa prima aanvullen. Maar verdomd lekker grooven kan hij ook! De gitaristen die 'negatief' over Czar schrijven zijn zoals veel gitaristen angsthazen die vrezen door elk ander bandlid van hun 'troon' als frontman / soloïst te worden gestoten. En dan is een muzikale bassist wel errug gevaarlijk… :D
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

Bericht door janbasmanjan »

VanderVeen schreef:Uhm, ik vind persoonlijk Carmine Rojas ook een betere bassist op die positie. :oops:
Hoe waanzinnig lekker Czar ook kan spelen, Rojas doet het gewoon meer voor mij.
Er is natuurlijk ook wereld van verschil tussen die bezetingen,
trio met eric en Carmien met het hele circus :D
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

VanderVeen schreef:Maar je hebt wel gelijk dat dat trio bijzondere blues maakte!
Vind India/Mountain Time het beste nummer van Bonamassa, en volgens mij is dat met dat trio.
Ik heb Bonamassa begin deze eeuw vele malen met het trio gezien. En echt, Czar deed alles wat je van een bluesbassist mag verwachten - grooven, strak en in-dienst-van spelen, maar daarnaast lardeerde hij zijn spel met 'versieringen' die niet de groove braken maar wel voor een extra smaakje zorgden. Zoiets als Pino Paladino bij John Major. Verder deed hij voor een bluesbassist (in die tijd) heel ongewone dingen, zoals slappen, solo's spelen en soms de lead nemen. Je kon altijd merken dat hij en Joe live samen heerlijk op avontuur waren en dat ieder van hen genoot van het spel van de ander. Een buitengewoon samenspel dat Joe daarna nooit meer met een andere bassist heeft overtroffen. Zeker niet met de opvolger van Czar, de slome Mark Epstein. Pfff, wat een deceptie was dat!
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Zolang hij die Lenny Castro bij zijn muziek houdt is het voor mij toch niet te pruimen...
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Joey schreef:Zolang hij die Lenny Castro bij zijn muziek houdt is het voor mij toch niet te pruimen...
Zou het niet weten, ik volg hem al lang niet meer...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

MAARRE… ff wat anders: Wie is er in voor een ATK meeting???
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

Bericht door janbasmanjan »

Ikke ikke
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

Bericht door janbasmanjan »

HNZ schreef:
VanderVeen schreef:Maar je hebt wel gelijk dat dat trio bijzondere blues maakte!
Vind India/Mountain Time het beste nummer van Bonamassa, en volgens mij is dat met dat trio.
Ik heb Bonamassa begin deze eeuw vele malen met het trio gezien. En echt, Czar deed alles wat je van een bluesbassist mag verwachten - grooven, strak en in-dienst-van spelen, maar daarnaast lardeerde hij zijn spel met 'versieringen' die niet de groove braken maar wel voor een extra smaakje zorgden. Zoiets als Pino Paladino bij John Major. Verder deed hij voor een bluesbassist (in die tijd) heel ongewone dingen, zoals slappen, solo's spelen en soms de lead nemen. Je kon altijd merken dat hij en Joe live samen heerlijk op avontuur waren en dat ieder van hen genoot van het spel van de ander. Een buitengewoon samenspel dat Joe daarna nooit meer met een andere bassist heeft overtroffen. Zeker niet met de opvolger van Czar, de slome Mark Epstein. Pfff, wat een deceptie was dat!
Ook een mooi voorbeeld van elkaars spel genieten,
ik mag dat graag zien bij een concert.
https://www.youtube.com/watch?v=_I1FnNSbjN8" onclick="window.open(this.href);return false;
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

HNZ schreef:MAARRE… ff wat anders: Wie is er in voor een ATK meeting???
Ikke!

En dan larderen met filmpjes en de fijne kneepjes delen die op de ATK zo goed werken.
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

PMJ schreef:Alleen maar om hier nog even in het daarvoor bedoelde topic te showen :wink:

De ATK600 (Japan, 1996) die ik heb overgenomen van Je vader:

Afbeelding
Afbeelding

Wat een vette en prettige bas is het, net als de 5-snarige ATKs die ik heb gehad. Uiteraard is ook dit exemplaar prima gebouwd en afgewerkt. Die ATK series bieden veel waar voor het geld besef ik maar weer.

Overigens is het kennelijk nog best schaars model, de info op het net is dun gezaaid.
Wat is dat voor een geile plank potverdikke!!! :kwijl:
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ja, dat wil ik,ook weten? Dit was toch ook een Jap? Hier had ik mijn ATK 300 Jap wel voor in willen ruilen! Maar waar verschillen de specs?
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Jap inderdaad. Verschil zit in de flame top, matching headstock en de rosewood toets. Daarnaast klinkt ie wat mij betreft met wat heftiger en "schoner". Voor de geïnteresseerden: ik zag dat er nog zo'n "plank" voor 450 staat bij Paul in Nijmegen. Hit your battle.
Plaats reactie