Everything Hollow

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Heb je een Hollowbody basgitaar?

Ja
118
30%
Nee
247
62%
Gaat jou niks aan
31
8%
 
Totaal aantal stemmen: 396

Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Everything Hollow

Bericht door blablas »

basloze fret schreef: 31 aug 2018, 10:29Naar mijn weten zijn er verder geen 6-snarige hollow body bassen?
En niet te vergeten, dit beest.
Afbeelding
Geen traditionele f-gaten en vorm maar wel een hollow body.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Everything Hollow

Bericht door basloze fret »

Die Pattituci is volgens mij ook een custom ding en niet commercieel te verkrijgen, toch? Ook al weer zo'n forse string spacing lijkt het. Waarom niet gewoon 16mm of zo?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Everything Hollow

Bericht door deevit »

Ik snap dat jouw voorkeur uitgaat naar smallere spacing, maar ik vind het wel opvallend dat je vaak post over brede spacing alsof dat raar is. :) Ik heb 2 zessnarige bassen, een met 19mm je en een met 16,5/17 oid (uit m'n hoofd). Ondanks kleine handen vind ik de wijde spacing fijner.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Everything Hollow

Bericht door BassAgent »

basloze fret schreef: 31 aug 2018, 10:29 Ik weet niet of hij hier al eens voorbijgekomen is, maar hier een 6-snarige Hollow body Ibanez Thundercat voor slecht 7999 euro!!!
Erg lompe en brede hals, zelfs voor een 6-snarige. https://www.thomann.de/nl/ibanez_thunde ... g_bass.htm

Het idee van een 6-snarige hollowbody vind ik echter wel tof. Maar dan zou hij rond de 2000 max moeten zijn en met een minder bredere hals en smallere string spacing. Naar mijn weten zijn er verder geen 6-snarige hollow body bassen? Ik heb het dan niet over een bass VI, maar over een echte 6-snarige bas.
Ergens heb ik het vermoeden dat Ibanez deze nog wel een keer gaat uitbrengen als 4-, 5- en 6-snarig model als budgetversie.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Everything Hollow

Bericht door basloze fret »

deevit schreef: 31 aug 2018, 22:57 Ik snap dat jouw voorkeur uitgaat naar smallere spacing, maar ik vind het wel opvallend dat je vaak post over brede spacing alsof dat raar is. :) Ik heb 2 zessnarige bassen, een met 19mm je en een met 16,5/17 oid (uit m'n hoofd). Ondanks kleine handen vind ik de wijde spacing fijner.
Dat is inderdaad mijn voorkeur. Grote spacing vind ik niet raar aangezien de meeste 6 snarigen dat hebben. Maar zelf zie ik de voordelen er niet van, het maakt het alleen lomper en ik vind zo'n brede plank ook minder mooi. Ik zou willen dat meer bouwers bassen 6 snarige bassen zouden bouwen met smallere spacing. Je hebt gewoon heel weinig opties als je dit wilt, vandaar dat ik het vaak aankaart. Ik heb het gevoel dat wel gaat gebeuren in de toekomst en dat meer mensen er de voordelen van gaan zien. Maar inderdaad dat is mijn voorkeur, iemand anders vind zo'n brede hals misschien juist fijn. Ieder zijn ding, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Re: Everything Hollow

Bericht door Joep »

Weet niet wie hierboven op dat hollow body zessnarige monster speelt, maar hij wordt er niet heel erg blij van. Ik kan me dat trouwens goed voorstellen want ik vind het zelf ook een heel lelijke, zowel als hollow body als zessnarige.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Everything Hollow

Bericht door Rieno »

Die beste man is Anthony Jackson en zo ongeveer de man aan wie we de 6-snarige bas te danken hebben ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2556
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Everything Hollow

Bericht door jorren »

Hiromi - Desire heeft ie een dikke baslijn neergezet!
[Youtube]https://youtube.com/EFeouD2IWSA[/Youtube]
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Everything Hollow

Bericht door blablas »

Link werkt niet, bedoelde je deze?


Anthony Jackson heeft volgens Wiki meer dan 3000 opname sessies gedaan en is te horen op meer dan 500 albums, hij is een van de hele groten in de baswereld.

En over dat monster, ik vind hem prachtig!
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Re: Everything Hollow

Bericht door Joep »

Nooit van de man gehoord, en leuk om weer eens iets nieuws te leren. Op 11 jarige leeftijd meegeholpen met de ontwikkeling van de Bass VI? 😜
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Everything Hollow

Bericht door basloze fret »

Nee, niet met de bas VI, maar met een echte 6-snarige bas :D
Ik vind die hollow body van AJ wel tof, maar vraag me wel af in hoeverre de hollow body bij deze bas invloed heeft op de klank, aangezien hij helemaal dicht is. Klinkt hij dan wel echt als een 'normale' hollow body'? Dat ouderwetse honky soundje? Je zou zeggen dat het dan ook meer klinkt als een normale elektrische bas. Ik kan dat ook niet uit bovenstaande video opmaken.

Dit beestje kost trouwens maar 35.000$, dus sla je slag!
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 129
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Re: Everything Hollow

Bericht door bassdaddy »

Mach1 schreef: 27 aug 2018, 18:33 Super zeg! Afstellen kan ik zelf wel. En de nodige aanpassingen doen ook. Zag alleen dat ze niet voorradig waren bij Thomann.
Dank voor de eerste indruk en veel plezier woensdag! Laat gerust weten wat hij in de band doet!
Die opmerking over het effect van de duim maakt mij nog meer geïnteresseerd!
Woensdag de bas in de band kunnen proberen. Conclusie: prima bas. Breed inzetbaar, mooi geluid en de diverse standen van de Toggle switch geven ook echt een verschil in sound weer op een hoger volume. Je hoort dat minder goed op een kleine oefenversterker. Laat de standaard snaren er op liggen, zit meer hoog in en laag kun je bijdraaien of gebruik maken van de vle filter op mijn markbass. Bandleden waren ook blij met het geluid en diversiteit. Gister een bijpassende koffer besteld bij thomann, deze blijft.
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8210
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Everything Hollow

Bericht door Mach1 »

Nou, dat klinkt goed! Dank voor het delen vd ervaring!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 129
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Re: Everything Hollow

Bericht door bassdaddy »

Mach1 schreef: 01 sep 2018, 23:09 Nou, dat klinkt goed! Dank voor het delen vd ervaring!
Als jij tot aanschaf overgaat, ben ik ook benieuwd wat jou ervaringen zijn.
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Everything Hollow

Bericht door basloze fret »

Zouden er in Nederland professionele bouwers zijn die een echt goede hollow body 6 snarige kunnen bouwen? Een beetje in de stijl van die Pattituci Yamaha, maar dan met een iets smallere hals en spacing. Voor een redelijk bedrag (max 3000 of zo).
Plaats reactie