Everything Hollow

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Heb je een Hollowbody basgitaar?

Ja
118
30%
Nee
247
62%
Gaat jou niks aan
31
8%
 
Totaal aantal stemmen: 396

Gebruikersavatar
joren1990
Berichten: 334
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:15

Bericht door joren1990 »

Dniel schreef:En dan nog hetgeen je niet wilt hebben...heb `m wel maar hij staat in een hoekje te verstoffen.
Afbeelding
En waarom; omdat ie lomp speelt. Er een gigantische gigbag bij zit. En omdat hij last heeft van extra zwaartekracht, op de een of andere manier dondert dat ding overal op de grond. Zitten dus wat deukjes in, maar ach..voor 50 Euro van een R`dammer over gekocht 5 jaar terug ofzo.
Afbeelding
Dit heet toch eigenlijk geen hollowbody, alhoewel de body behoorlijk hollow is :roll:
Warwick Streamer STD Fretless '01
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Da's een echte hollowbody, die andere zijn allemaal semi-hollow's.

Toch?
Gebruikersavatar
joren1990
Berichten: 334
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:15

Bericht door joren1990 »

dis gewoon acoustisch(toch?), semi-hollow is volgens mij met een sustainblok in het midden,
en hollow is hollow met dichte bovenplaat (eventueel F'en enzo) en elementen.
Warwick Streamer STD Fretless '01
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Hmm, hmmm ..... met een sustainblok erin heet Semi-Solid, volgens Gibson dan toch zeker ........ :oops:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
joren1990
Berichten: 334
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:15

Bericht door joren1990 »

is semi-solid niet hetzelfde als semi-hollow, een half vol glas is toch ook hetzelfde als een half leeg glas ? :P
Warwick Streamer STD Fretless '01
Peter

Bericht door Peter »

Droombolus schreef: Ik ben blijkbaar niet de enige want er is aangekondigd dat de nieuwe Eastwood Classic 4 een vaste brug gaat krijgen ...........


Afbeelding
Damn, lees dit eigenlijk nu pas goed! De Classic 4 met vaste brug laat bij mij het GAS ook fors borrelen. Hoe concreet is die info Martin? Zag er op hun site zo snel niets over. Heb je datum gehoord wanneer de ge-update versie gaat verschijnen?

Voor dat geld wordt dat een onweerstaanbare bas! :) Ik hou deze bas ook al een tijdje in de gaten, ook op evil-bay, maar bij mij hetzelfde: de brug houdt me tegen, slechte ervaringen mee. Dus... :dance:
Gebruikersavatar
Jurren
Berichten: 1438
Lid geworden op: 28 aug 2006, 19:48

Bericht door Jurren »

joren1990 schreef:is semi-solid niet hetzelfde als semi-hollow, een half vol glas is toch ook hetzelfde als een half leeg glas ? :P
Ja, dacht ik ook ja.

Die bas van Dniel is iig gewoon een akoestische bas en hoort dus eigenlijk niet in dit topic thuis... :bat:
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Volgens mij:
De term Semi Solid of Solid slaat op het materiaal; wat gebruikt wordt.
Een solid top acoustische gitaar is een gitaar met een bovenblad uit één laag hout. Je hebt er namelijk ook waarbij het uit meerdere laagjes bestaat (triplex). Een semi -solid is er meestal een met een solid top en zijkanten en achterkant uit meerdere laagjes.

Het verhaal van het sustainblock bij semi acoustische bassen gaat inderdaad over de benaming hollow of semi-hollow. Dat is dus echt iets anders.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Dniel
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:37

Bericht door Dniel »

Sorrie man, ik vond `m inderdaad behoorlijk hol. Nou goed weten de noobs in ieder geval weer wat hollowbody`s zijn.

Dank je wel Joren, Eindhoven de gekste.
member of the Zissou society
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Basvarken schreef: Het verhaal van het sustainblock bij semi acoustische bassen gaat inderdaad over de benaming hollow of semi-hollow. Dat is dus echt iets anders.
Uhm...... Gibson noemde de ES-335/345/355 Semi-Solids omdat er een sustainblok in zit ( je kunt André Duchossoir's Gibson Electrics boek er op naslaan ) maar voor bassen is het anders ? :lol: Afijn, niets is veranderlijker dan terminologie .........
Experience is the ultimate teacher
Arnold
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 nov 2007, 19:28

Bericht door Arnold »

Echt geweldig mooie bassen staan er tussen :shock:

Weet iemand waar ik een Epi Jack Casady kan testen? Het liefst in NL
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Arnold schreef:Weet iemand waar ik een Epi Jack Casady kan testen? Het liefst in NL
Heb mijn JCS verkocht, je bent net een jaartje te laat buur .......... :lol: Normaal gesproken heeft Nederland Muziek in Almere er wel een hangen ......
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Afbeelding
Afbeelding

Het probleem met de zacht doorkomende E-snaar lijkt opgelost. Ik heb aan de E-kant twee magneetjes in het element geschoven en een stukje plastic onder het element gelegd. De magneetjes komen uit zo'n rondje om memo's op een bord te hangen. Ik heb dat heel subtiel in de bankschroef stukgeslagen met een hamer. Het tape dat om het element is gewikkeld is kleverig genoeg om de magneetjes vast te houden. Het stukje plastic dient om het element aan één kant dichter bij de snaren te brengen. Natuurlijk kan je hier vanalles voor gebruiken, maar dit was het eerste dat ik tegenkwam. Het wordt netjes op z'n plek gehouden met smeltlijm.
Het resultaat is een E-snaar die nog wel iets, maar niet veel zachter meer klinkt dan z'n drie slankere broertjes en een inkijk onder de kap. Zo te zien passen er nog twee magneetjes bij, misschien ook maar eens proberen als ik er weer een paar vind. Ook moeten er nog een keer wat nettere schroeven in, maar die had ik niet in huis en de originele zijn nu te kort.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

creatieve oplossing zeg!

wat doen die extra magneetjes dan precies? en zou het ook volstaan om alleen die magneetjes te gebruiken en niet het element omhoog te plaatsen? gaat de e snaar dan ook al harder?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Alleen die magneetjes maakten een heel klein beetje verschil. Of het is een soort placebo... Het element is een magneet met een spoel (twee keer in dit geval). Een sterker magnetisch veld geeft in theorie een hogere output. Het zou kunnen dat het omhoogbrengen van het element meer invloed heeft, maar alle beetjes helpen.
Plaats reactie