Everything Hollow

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Heb je een Hollowbody basgitaar?

Ja
118
30%
Nee
247
62%
Gaat jou niks aan
31
8%
 
Totaal aantal stemmen: 396

Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

image.jpg
Zeker wel dus! Ik vind het een cool basje, het is één van mijn twee main bassen, naast mijn Gibson RD. Die is in zo ongeveer alles het tegenovergestelde.

De HB is mijn eerste hollowbody (ook mijn eerste shortscale trouwens) dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik vind hem te gek! Speelt lekker soepel, weegt niks, en die kleine mensuur vind ik lekker!

Ik heb 'em wel een beetje naar mijn eigen smaak aangepast, ander slagblaadje gemaakt, andere knoppies... Het überleleijke logo proffesioneel weggewerkt (met een stukje tape). Ik zou er ooit nog wel eens wat andere elementen in willen steken, Chi-Sonics lijken me vet, meer output en meer hoog.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Ik heb Chi-Sonics in m'n Starfire gehad. Geen aanrader wat mij betreft, te weinig body in het geluid ......
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Ah, weet ik dat ook weer! Thanx!
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Thundertrons misschien?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Hee dat is wel een goeie! Zou het een één op één drop in replacement zijn? Een setje van die baasjes zou wel meer kosten als heel die bas nieuw...
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

of deze & deze 8)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8181
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Duesenberg Bass-Buckers zijn wel meer dan de helft goedkoper dan die Rick-elementen.

Afbeelding
Die zitten o.a. op de DBF Eagles Signature Bass
Afbeelding
Op de Duesenberg D-Bass zitten TV-jones/Thundertron achtige dingen, maar die zijn niet los te koop.




Nog goedkoper Hofner copy, iets duurder; Hofner H511B Staple Top Pickup voor basgitaar.
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

Na Thomann, heeft Musicstore ook een huismerk-U-Bass!

https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/B-ss ... 007299-000" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Even scherp geprijs als voorgenoemde. Deze lijkt van een iets hogere kwaliteit te zijn dan zijn Duitse cheapo broertje, wel een kleinere klankkast.
Nu het er toch over gaat, nog steeds erg tevreden van mijn Harley Benton UBass :) ze krijgt erg veel speeltijd tegenwoordig
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

padawatje schreef:Ook Musicstore heeft nu een low-budget hollowbody in de aanbieding :

https://www.musicstore.de/en_EN/EUR/Bass ... 007608-000

Afbeelding
Ik heb deze zaterdag even uitgeprobeerd bij Musicstore. De klankkast is enorm (formaat jumbo gitaar) en lijkt gemaakt van kunststof :? Voelde helemaal niet aan als hout met een laklaag erover. Door die grote kast klinkt hij al erg luid onversterkt. Ik heb de bas niet ingeplugd. Maar de afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen ziet er erg goedkoop uit. Overal zichtbare lijmnaden en dergelijke en het hout dat gebruikt is voor de pickup-rings en de brug is ook verre van netjes afgewerkt. De hals is fors (formaat P-bass) en de actie stond erg hoog, maar ik had niet de indruk dat de brug nog lager kon.
Lijkt dus een basje waar nog veel werk aan is om het enigszins bespeelbaar te krijgen en het is maar afwachten hoe de elektronica functioneert, maar voor 229€ vind je nergens een goedkopere hollowbody, denk ik.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Afbeelding

Van Warwick's Facebook afgehaald, beauty!
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
the bean machine
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:05

Bericht door the bean machine »

Mijn favoriet!! Washburn AB90.
Heerlijke longscale hollowbody.
Bijlagen
11262998_1170490916301181_1846906514232810269_o.jpg
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26246
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Hier mag mijn nieuwe aanwinst natuurlijk ook niet ontbreken:
Afbeelding
De Höfner Ignition vioolbas die ik van De Bassist ontving. 8)
Heb er de afgelopen dagen wat mee zitten stoeien en ik moet zeggen dat het me wel bevalt, al gaat er zeker nog wat aan veranderd worden.
Het verbaast me dat Höfner deze bassen aflevert met roundwounds er op; naar mijn idee niet zo'n goede keuze voor een dergelijke bas en die gaan dus vervangen worden door de echte LaBella vioolbas-flats. Het geluid van deze bas met rounds is niet echt zoals ik het wil (te helder en "twangy") en je krijgt in dit geval het beste resultaat door met je vingers boven het halselement te spelen, met beide elementen aan en de 3e schakelaar op "solo". Met rounds er op blijft het plectrum voorlopig in de zak. Ik ben er van overtuigd dat met flats het geluid helder en direkt genoeg blijft als ik hoor hoe het nu is.
Opvallend genoeg klinkt mijn andere hollowboddie (de zwaar aangepaste Eastwood Classic 4) met -weliswaar al wat versleten- roundwouds wel goed. Daar ligt een dun setje Dean Markley op en dat gaat prima op die bas.

Verder heb ik voorzichtig al wat aan de afstelling gemorreld en de brug aan de kant van de E wat omlaag gedraaid want de respons van de E bleef versterkt behoorlijk achter bij de rest van de snaren. Het is nu beter in balans waarbij de bespeelbaarheid en passant ook nog ietsje verbeterd is en er net geen ratels in de hoge posities optreden.

De octaafzuiverheid is met name op de G en D niet helemaal tof; de brug staat iets onder een hoek en ik heb het idee dat-ie aan de kant van de D en G iets meer naar achteren moet (als het, naar ik voorlopig wel aanneem, een zwevende brug is). Maar dat gaat wel gebeuren als ik de snaren vervang.
Daarnaast ga ik nog kijken of ik de regelknoppen kan vervangen door tea-cups; er zit nu een soort mini-Jazzbass knoppen op.

Ik heb het basje (het ding is echt klein en weegt zowat niks) thuis op 2 versterkers uitgeprobeerd, te weten de seventies Ampeg B-100 (10-inch combootje van 25 watt of zo; perfekt voor de huiskamer) en de Hughes&Kettner BassBase 250 combo. Vooral die laatste is erg lekker. Met het buisje in de voortrap en wat stoeien met de toonregeling is-ie heel warm en dik, zelfs met de rounds er nog op.
Ben wel benieuwd hoe-ie (wel met andere snaren) op mijn âhwe Bassman 135 met 4x12 gaat klinken.

Het is natuurlijk een heel verschil met die logge Precisions waar ik zo verknocht aan ben maar het is erg leuk spelen op zo'n ding; je gaat vanzelf van die huppelige staccato loopjes spelen. Met name op de posities boven de 5e fret geeft-ie op A, D en G-snaar heel veel druk en dat is wel tof.
De overstap naar shortscale heb ik nooit een probleem gevonden (ik heb nog 2 shortscales) en het went voor mij dus heel snel.
Het is echt een heel leuke uitbreiding van mijn bassen-arsenaal en ik amuseer me er wel mee.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

De echte-echte vioolbasflats zijn niet de LaBella's (hoewel die ook goed zijn), maar de Pyramid Golds. Verder ben ik een beetje spinaziekleurig van jaloezie. :mrgreen:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Sanders schreef:Verder ben ik een beetje spinaziekleurig van jaloezie. :mrgreen:
Deze valt erg mee qua prijs : https://www.bax-shop.nl/rechtshandige-ba ... andige-bas" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26246
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Sanders schreef:De echte-echte vioolbasflats zijn niet de LaBella's (hoewel die ook goed zijn), maar de Pyramid Golds. Verder ben ik een beetje spinaziekleurig van jaloezie. :mrgreen:
Ik keek hier. Vandaar. :wink:
Hm, die Pyramid Golds zijn nog fors goedkoper ook!

En verder moet het wel een fotofinish geweest zijn tussen onze inzendingen :D. Heb je al bericht van je TC?

@Padawatje: dat is dus De Bassist-bas :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie