Everything Hollow

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Heb je een Hollowbody basgitaar?

Ja
118
30%
Nee
247
62%
Gaat jou niks aan
31
8%
 
Totaal aantal stemmen: 396

Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Droombolus schreef:
basloze fret schreef:
Ik ben geen Rivoli kenner, maar alle shortscale Gibson bassen waar ik op gespeeld heb hadden dit probleem, zelfs nieuwe SG Reissue bassen. Maar ook enkele andere long scale Gibsons. Op de een of andere manier klinkt de E snaar minder vet. Ik zou ook wel graag willen weten hoe dit kan, en wat je eraan kan doen, behalve die pooltjes omhoog draaien.
Ik had het probleem bij m'n oude EB-3 inderdaad ook. Volgens mij komt het omdat de sidewinder de boventonen van de E-snaar niet lekker oppakt, daar helpt het omhoog draaien van het pooltje niks aan. Ik heb damaals de elektronika na laten meten en uit eindelijk de komplete bedrading laten "moderniseren" via Van Huik maar dat scheelde uiteindelijk ook maar bar weinig ........ Eigenlijk is de enige manier om de oude sidewinders echt lekker aan de praat te krijgen ze in een vette buizenbak :worship: te pluggen .........
Dat dat probleem bij de nieuwe T-Bird style sidewinder op de SG Bass nog niet opgelost zou zijn vind ik wel heel vreemd trouwens ........
Ik had het ook bij het voorste element en minder bij het brugelement (alhoewel het daar ook te horen is, maar in mindere mate). Wat me opvalt is dat bij veel Gibson bassen die ik heb geprobeerd de snaren niet lekker recht over de pooljes lopen. Dit kan zijn vanwege de (slechte) plaatsing van de brug of de hals. Hierdoor kan het komen dat sommige snaren harder of zachter klinken. Mijn ervaring is dus dat de E altijd zachter is (en ik heb ongeveer 6 Gibsons getest). In de mix vind ik dat behoorlijk irritant en jammer want voor de rest zijn het vette bassen.
dejohan

Bericht door dejohan »

Ik heb trouwens een Epiphone Jack Cassady te leen.
Wat een Tone!!! Die dingen klinken echt hemels. Het is een beetje werken om op te spelen, maar om de een of andere manier blijft het leuk spelen, net of je een gitaar met dikke snalen vasthebt.
Zo goed dat ik aan het uitkijken ben voor eentje.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Epiphones zijn zeker goede bassen. Dit weekend nog een Gypsy jazz band zien spelen en die bassist had een Epiphone viola bas (zo'n Hofner McCartney model). Hij speelde gewoon op een 30 watt oefenversterkertje, maar het klonk zeer tof. Epiphone is heel veel waar voor je geld, ze zijn eigenlijk belachelijk goedkoop.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

De Epi even opengemaakt. Het is een Gotoh sidewinder. Onder het element ligt een klein spoeltje, is dat om de uitgangsimpendantie te veranderen? Het spoeltje ligt in een uitsparing in de body. Die uitsparing is meegespoten en zal dus wel origineel zijn.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ligt er aan wat voor Epi je precies hebt. Als je een Rivoli hebt dan is dat waarschijnlijk de Choke. Die wordt bediend door de Bariton-switch.
Bij de Gibson EB-2 zit die onder de brug in een uitsparing in de body.
Ik weet niet van het bestaan van Epi's met sidewinder af die een impedantie-omvormer zouden hebben. Wel van een Epi met Lo-Z Electar element, de Jack Casady Sig om precies te zijn...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ahja, die schakelaar was ik even vergeten.
Peter

Bericht door Peter »

Hier nog een Epiphone Jack Casady Signature....heerlijke bas met een geweldige toon!

Afbeelding

Ik heb nu nog GAS voor een Epi "Allen Woody" RumbleKat.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 964
Lid geworden op: 08 jun 2007, 15:52

Bericht door reddoortranscendence »

De Epiphone Jack Casady klinkt heel erg mooi en natuurlijk gedetailleerd/articulleert. Jack zijn manier van spelen vind ik ook geweldig, hij vult Jorma zo mooi aan.
Ik ben heel erg van de holle Italia basjes, met Dean markleys heb ik een hele cleane sound met een akoestisch tintje. Met een beetje mazzel heb ik straks ook een Rimini, hij staat al voor me gereserveerd :). De 'planken' verdwijnen allemaal uit mijn collectie, alleen een 8 snaar Hagstrom gas ik nog op.

"It's too bad she won't live! But then again, who does?" ... Gaff
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

webmouse schreef: Jack zijn manier van spelen vind ik ook geweldig,
Jack, dit is er weer een voor je onderschrift!
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 964
Lid geworden op: 08 jun 2007, 15:52

Bericht door reddoortranscendence »

gasbitarist schreef:
webmouse schreef: Jack zijn manier van spelen vind ik ook geweldig,
Jack, dit is er weer een voor je onderschrift!
Ik heb Jack van het forum nooit horen spelen... misschien speelt hij ook geweldig :)

"It's too bad she won't live! But then again, who does?" ... Gaff
Jack

Bericht door Jack »

webmouse schreef:
gasbitarist schreef:[quote="webmouse" Jack zijn manier van spelen vind ik ook geweldig,
Jack, dit is er weer een voor je onderschrift!
Ik heb Jack van het forum nooit horen spelen... misschien speelt hij ook geweldig :)[/quote]

dan deze maar Maarten, misschien speel ik ook wel geweldig...als ik later groot ben.. :roll:
Gebruikersavatar
Dniel
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:37

Bericht door Dniel »

En dan nog hetgeen je niet wilt hebben...heb `m wel maar hij staat in een hoekje te verstoffen.
Afbeelding
En waarom; omdat ie lomp speelt. Er een gigantische gigbag bij zit. En omdat hij last heeft van extra zwaartekracht, op de een of andere manier dondert dat ding overal op de grond. Zitten dus wat deukjes in, maar ach..voor 50 Euro van een R`dammer over gekocht 5 jaar terug ofzo.
Afbeelding
member of the Zissou society
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Hier is de mijne. Is een no brand van Crucianelli. Zou van de jaren 60 zijn. Crucianelli maakte gitaren en bassen voor Elite, Vox, Espana

Afbeelding

Afbeelding

Enjoy
Djay
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Gaaf!
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Djay schreef:Hier is de mijne. Is een no brand van Crucianelli. Zou van de jaren 60 zijn. Crucianelli maakte gitaren en bassen voor Elite, Vox, Espana

Afbeelding

Afbeelding

Enjoy
Djay

Gaaf!

Heb een tijdje een Crucianelli Elite gehad; heerlijke gitaar!
Plaats reactie