Flatwounds op akoestische basgitaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 okt 2003, 22:32

Flatwounds op akoestische basgitaar

Bericht door Paul »

Hallo, ik heb een akoestische basgitaar van Crafter, de gab21s. shortscale.
Er zit nu een set bronze roundwound snaren (merk onbekend) op en die wil ik vervangen voor een set flatwounds.

Zijn er flatwounds speciaal voor shortscale akoestische bassen?
Als ik een set zou kopen van bv Thomastik of Ernie Ball (deze merken heb ik in het verleden gebruikt op m'n electrische bassen) kan de snaarspanning dan schade aanrichten aan een akoestische bass?

Paul
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13422
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Ik heb nog nooit specifieke flatwounds voor akoestische bassen gezien. Schade zul je er sowieso niet mee aanrichten. Je moet misschien wel de halspen afstellen als de snaarspanning wat afwijkt (zeker met Thomastiks, die hebben een veel lagere spanning dan de meeste roundwounds).

Het onversterkte volume van je akoestische bas zal wel flink gaan afnemen met flatwounds erop! Ik had flatwounds op mijn Cort NTL fretless, en leverde flink in qua volume. Ik heb er nu Elixirs voor akoestische bas op zitten, en dat bevalt me aanzienlijk beter. Die warme, ronde klank ben ik nu wel kwijt, maar het geluid 'prikt' nu meer, en dat beschouw ik zelf als erg prettig.

Maar smaken verschillen, natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Jurren
Berichten: 1438
Lid geworden op: 28 aug 2006, 19:48

Bericht door Jurren »

Ik had ergens Boston flatwounds gevonden die zogenaamd speciaal voor akoestische bas waren.
Wat een miskoop was dat zeg! Het was een soort zwart plastic.
Naast dat ik niet tevreden was over de klank, had hij ook heel weinig volume.

Toen ik later een setje Thomastik Infeld opzette, wist ik zeker dat dit de snaren waren die ik altijd op m'n akoestische bas zal gebruiken!
Heerlijk!
Deze snaren hebben ook veel meer volume dan die vorige snaren.

Ik heb wel een mediumscale bas. Volgensmij maken ze alleen longscale en mediumscale snaren, maar dat moet je even nakijken.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13422
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Jurren schreef:Ik had ergens Boston flatwounds gevonden die zogenaamd speciaal voor akoestische bas waren.
Wat een miskoop was dat zeg! Het was een soort zwart plastic.
Naast dat ik niet tevreden was over de klank, had hij ook heel weinig volume.
Dat zijn geen flatwounds maar tapewounds :wink:
Gebruikersavatar
Jurren
Berichten: 1438
Lid geworden op: 28 aug 2006, 19:48

Bericht door Jurren »

De snaren die standaard op een m'n USA Jazz lagen, daarvan was de E een tapewound en die zag er echt anders uit.

Wat versta jij dan onder tapewounds, Jeroen?

Het kan zijn dat je gelijk hebt hoor, maar volgensmij waren het echt flatwounds.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13422
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Jurren schreef:De snaren die standaard op een m'n USA Jazz lagen, daarvan was de E een tapewound en die zag er echt anders uit.

Wat versta jij dan onder tapewounds, Jeroen?

Het kan zijn dat je gelijk hebt hoor, maar volgensmij waren het echt flatwounds.
Ben jij nu niet in de war met taperwound, waar de snaar naar het ball end toe dunner wordt?

Tapewound (omwikkeld met nylon tape):

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurren
Berichten: 1438
Lid geworden op: 28 aug 2006, 19:48

Bericht door Jurren »

LeftyJ schreef:Ben jij nu niet in de war met taperwound, waar de snaar naar het ball end toe dunner wordt?

Tapewound (omwikkeld met nylon tape)
Mystery solved! :wink:
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

Jurren schreef:Ik had ergens Boston flatwounds gevonden die zogenaamd speciaal voor akoestische bas waren.
Wat een miskoop was dat zeg! Het was een soort zwart plastic.
Naast dat ik niet tevreden was over de klank, had hij ook heel weinig volume.

Toen ik later een setje Thomastik Infeld opzette, wist ik zeker dat dit de snaren waren die ik altijd op m'n akoestische bas zal gebruiken!
Heerlijk!
Deze snaren hebben ook veel meer volume dan die vorige snaren.

Ik heb wel een mediumscale bas. Volgensmij maken ze alleen longscale en mediumscale snaren, maar dat moet je even nakijken.
@ jurren,

effe dit onderwerp omhoog trappen, ik heb nu zelf een nieuwe akoestische fretless en ben op zoek naar goede flatwounds ervoor; van daar de vraag:

die thomastik infeld waar je zo tevreden over bent, zijn dat flatwounds?
Gebruikersavatar
Zbass
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 feb 2006, 00:49

Bericht door Zbass »

De Thomastik snaren vielen me tegen, na al de hype erover op forums. Eerlijk gezegd vind ik Fender flatwounds best goed. De LaBella black nylon tapewound snaren vind ik goed voor een meer contrabas-achtige sound. Voor een old school basgeluid werkt steel beter.
Gebruikersavatar
Jurren
Berichten: 1438
Lid geworden op: 28 aug 2006, 19:48

Bericht door Jurren »

butters schreef:@ jurren,

effe dit onderwerp omhoog trappen, ik heb nu zelf een nieuwe akoestische fretless en ben op zoek naar goede flatwounds ervoor; van daar de vraag:

die thomastik infeld waar je zo tevreden over bent, zijn dat flatwounds?
Ja, het zijn flatwounds. Deze om precies te zijn! (Ik heb een 32 inch scale, maar ze hebben ook snaren voor 34 inch)
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

flatwounds

Bericht door janbasmanjan »

d addario maakt flat wounds in 32 scale .
ik heb de normale op mijn acc. bas zitten
bevalt prima
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
Plaats reactie