Precision... Flatwounds... Schuimrubber?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1132
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Precision... Flatwounds... Schuimrubber?

Bericht door Gerth »

Na een uiterst aangenaam bezoekje gisteren bij onze collega BGF'er William Sanders is mijn P (eindelijk) terug in serie gesoldeerd en nu kan ik voor het eerst genieten van de "echte" klank van mijn Peire-pickups, en idd, de output en de dynamiek zijn meer dan ok! Intussen staan er ook al medium flatwounds op en staat de actie eerder iets te hoog dan iets te laag, kwestie van een heerlijk sterke (punchy) aanslag te kunnen aanhouden zonder storende bijgeluiden.

De Kickback 10 klinkt mij echter nog nét iets te "agressief" (en staat dus te koop) om een "vette" klank te verkrijgen, en anderzijds zou ik de snaren nog liever iets gedempter hebben dus komen we onvermijdelijk bij het stukje schuimrubber onder de snaren. Ik heb hier echter totaal geen ervaring mee, dus als iemand een idee heeft van het wat, hoe, enz... zou dit héél welkom zijn!

Greetz en alvast bedankt!
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

wat voor snaren zitten erop?

staal heeft vaak een wat scherpere klank dan bvb nikkel, dat zou al wat kunnen schelen.
Anders msschien ge-coatte snaren?
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik stop voor sommige nummers een stukje stof tussen snaren en body bij de brug...... goede demping :)
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1132
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Fender flatwounds, idd staal...
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Even van eye-witness tot eye-witness...

Toen ik gisteren die pickups uit de kapjes haalde, zag je dat die "vastgeplakt" zaten op een koperen shielding met een soort van "schuim". Als je nu mijn raad opvolgt, en er een brugkap opzet, kan je dat schuim onder de brugkap plakken (zo deed Fender het trouwens ook in de jaren '50). Dat schuim is niet te hard, niet te zacht, en geeft net een goede demping, vlakbij de brug, dus je blijft nog wel sustain hebben, en geen "plof".

Afbeelding

This is what you need ;)

P.S. is de hals nog gebogen, of is die blijven staan zoals gisteren (mag ook wel met zo'n boomstam :D)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1132
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Bedankt voor de tip, zal het eens bekijken!

Wat de hals betreft, als je héél scherp kijkt, heeft ie misschien één of twee millimetertjes gebogen, maar het kan evengoed gezichtsbedrog zijn, dus wat de speelbaarheid betreft alles nog ok!

Heb de actie een klein beetje naar beneden gezet (maar kan nog steeds hard aanslaan zonder gekletter) en moest ook nog de hoogste en laagste snaar wat bijstellen qua intonatie, maar nu staat ie perfekt!

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

En als je het helemaal wilt afmaken, moet je nog de bijpassende pickupcover erbij nemen ;)

Als die E-snaar nog steeds wat hard doorklinkt, schroef dan eventjes het element aan de E-snaarkant een slagje dieper in het hout, (die kleine, lange schroeven die IN de pickupcover zitten, aan de zijkant). Voor dat schuim. Vraag eens aan Stef Peire of hij nog een stukje van 60x10x10mm over heeft

Afbeelding
(heb je ineens een idee hoe het eruit ziet met een "gold-anodized guard" ;). Je ziet dat die cover niet zo groot is als die op m'n jazz, dus het zal zeker niet in de weg zitten)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1132
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

E-snaar was ok, maar heb wel de andere helft ietsjes verlaagd langs de kant van de hogere snaren (er is wel nog iets wat ik zélf kan :wink: ).
Haico

Bericht door Haico »

Heb je nog ergens zo'n oude dikke muismat liggen? Dit is (een soort van) neopreen. Die kan je aan stukken knippen en een paar laagjes daarvan bij de brug onder de snaren leggen.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1132
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Goeie tip, die muismat... heb er zelf geen liggen (denk ik), maar kan er wel eens naar uitkijken.

Thx!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26338
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

William Sanders schreef:
Afbeelding
(heb je ineens een idee hoe het eruit ziet met een "gold-anodized guard" ;).
Oeh! Da's wel heul fraai! 8) 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Tony Levin heeft wel eens Pampers gebruikt als dempingsmateriaal las ik ooit.

Maar gecoate snaren (DR Black beauties) geeft ook een soort gedempt geluid, je hoort geen ijzer meer. En dan hou je wel je sustain, die nogal lastig af te stellen is met schuim oid.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ik gebruik een gewoon stukje schuimrubber, denk dat het oorspronkelijk iets van verpakkingsmateriaal is geweest. Ik heb meerdere stukjes zodat ik kan afwisselen, hoe groter het stuk schuim, hoe meer demping. Soms zet ik het strak tegen de zadeltjes, soms iets verder.

Klik hier voor een nummer in het archief. Opgenomen met m'n Fenix P met LaBella Flatwounds en een stukje schuimrubber onder de snaren.
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Bericht door ThaRoadWarrior »

Mag ik even tussen door, heel offtopic ?

Ik zie bij deze afbeelding, en zo wel vaker, de duimsteun onder de snaren zitten. Die hoort toch boven de snaren, zodat je duim erop rust, en je met je vingers kunt spelen ?

Hoe werkt dit dan ??
(sorrie voor de noob vraag :roll: )
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Het is dan een vingersteun, zodat je met je duim kan spelen (niet slappen).
Plaats reactie