Hoe een Highway One te herkennen?
Hoe een Highway One te herkennen?
Domme vraag misschien, maar hoe kun je aan een Amerikaanse bas zien dat het een Highway One is en geen Standard oid.? De serienummers maken het in elk geval niet duidelijk.
Een deskundige verkoper zet het er natuurlijk bij. Ook zag ik een keer dat een vreemd goedkope Amerikaanse bas een serienummer eindigend op een H had, vermoedelijk was dat een Highway... Maar dat vind ik in die lijst bij Fender.com niet terug. Verwarrend.
Een deskundige verkoper zet het er natuurlijk bij. Ook zag ik een keer dat een vreemd goedkope Amerikaanse bas een serienummer eindigend op een H had, vermoedelijk was dat een Highway... Maar dat vind ik in die lijst bij Fender.com niet terug. Verwarrend.
Op de site van Fender staat dat de highways een badass II brug hebben. De Standard heeft die niet. En op die site heeft de Highway een compleet zwart logo, en de de standard een goud ingekleurd...
Dit is puur naar wat ik zie op die site, ik weet niet of dat met alle uitgaven zo is natuurlijk. Maar als je 'm nieuw koopt zit er toch zo'n stikker op de slagplaat?
Dit is puur naar wat ik zie op die site, ik weet niet of dat met alle uitgaven zo is natuurlijk. Maar als je 'm nieuw koopt zit er toch zo'n stikker op de slagplaat?
Highway 1:
Nitro laklaag op de body (te herkennen aan de enigzinds matte uitstraling), '70's style logo (generatie 2, generatie1 heeft een gewoon spaghetti-logo). Trussrodadjustment aan de kop. Fender-tuners, vintage style
Am. Standard.
PU laklaag (veel blinkender & plastiekerig), "spaghetti-logo), trussrodadjustment aan de hielzijde, moderne tuners.
Als je een fotootje zou kunnen posten
Nitro laklaag op de body (te herkennen aan de enigzinds matte uitstraling), '70's style logo (generatie 2, generatie1 heeft een gewoon spaghetti-logo). Trussrodadjustment aan de kop. Fender-tuners, vintage style
Am. Standard.
PU laklaag (veel blinkender & plastiekerig), "spaghetti-logo), trussrodadjustment aan de hielzijde, moderne tuners.
Als je een fotootje zou kunnen posten
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Bedankt. Ik vroeg het me al een tijdje af, heb niet speciaal een bas op het oog. Ik had begrepen dat een Highway One een budget bas is: een mix van amerikaanse en mexicaanse delen en ben verbaasd dat ze bij een budget bas die nitro laklaag gebruiken die toch juist weer een pré is?William Sanders schreef:Als je een fotootje zou kunnen posten
Laatst gewijzigd door close op 28 aug 2008, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is het ook geen nitro(cellulose) maar een dunne, minder sealende laklaag die het zo geliefde vintage/relic-effect van nitro imiteert en suggereert. Het hout zal ook ongetwijfeld meer kunnen ademen, maar daarvan is het effect (if any) op zijn vroegst pas na 20-30 jaar merkbaar.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
https://www.fender.com/products//search. ... 0111460375
Volgens Fender is het wel nitro...
De onderlaag (sealer) is gewone kunststoflak, maar de "kleurlaag" is nitro.
Volgens Fender is het wel nitro...
De onderlaag (sealer) is gewone kunststoflak, maar de "kleurlaag" is nitro.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Hier een stukje waarin de schrijver ook zegt dat het geen nitrocellulose is. Tja, als het bij de specs staat, wie moet je dan geloven?
Uit: American std and deluxe vs Highway 1
"The key difference between different price models (Mexican, Highway, American Standard and deluxe) is the quality of wood and hardware. The workmenship is similar, the frets are nicely done, the action set right, things like that. Some people have asked about highway 1 and when I was buying my first American Fender's, I did too. Basically, from what I have researched by reading internet groups and comparing at stores, the Highway series is just a low cost American guitar. The finish uses some kind of acrylic (not nitrocellouse!) lacquer made by Sherwin Williams specifically for this model. Some might argue that lacquer is better for tone, in my opinion, unless you have very sensitive ear, you probably wont tell the difference. The bad about the finish is that they are quite delicate. Do not place the guitar on a normal stand, the point where the plastic stand touches the body will soften and eventually wear off. The hardware is pretty much the same as a Mexican standard, PING tuner, standard pickup (I am unsure what, some said its ceramic some said its alnico) but either way its noisy as hell. Everything else including the bridge is pretty much same as a Mexican as well. Also when buying new it only includes a gig bag. You must be careful with cases, especially vinyl because vinyl will eat lacquer and cause it to soften. however with more expensive guitars that actually do use nitrocellouse such as Gibsons, this applies as well!
The American Standard and Deluxe is a huge step up from highway 1 in terms of wood and hardware quality..." Lees verder
Hmmm, al met al is het dus moeilijk te zien, en op foto's al helemaal. Het zal mij benieuwen hoeveel HW 1's doorverkocht worden als American Standard. De bovengenoemde punten van William leveren maar 1 duidelijk herkenningspunt op en dat is de trussrodadjustment aan de kop, hieronder te zien bij een Highway One Stratocaster (kon geen geschikte bas vinden).
Uit: American std and deluxe vs Highway 1
"The key difference between different price models (Mexican, Highway, American Standard and deluxe) is the quality of wood and hardware. The workmenship is similar, the frets are nicely done, the action set right, things like that. Some people have asked about highway 1 and when I was buying my first American Fender's, I did too. Basically, from what I have researched by reading internet groups and comparing at stores, the Highway series is just a low cost American guitar. The finish uses some kind of acrylic (not nitrocellouse!) lacquer made by Sherwin Williams specifically for this model. Some might argue that lacquer is better for tone, in my opinion, unless you have very sensitive ear, you probably wont tell the difference. The bad about the finish is that they are quite delicate. Do not place the guitar on a normal stand, the point where the plastic stand touches the body will soften and eventually wear off. The hardware is pretty much the same as a Mexican standard, PING tuner, standard pickup (I am unsure what, some said its ceramic some said its alnico) but either way its noisy as hell. Everything else including the bridge is pretty much same as a Mexican as well. Also when buying new it only includes a gig bag. You must be careful with cases, especially vinyl because vinyl will eat lacquer and cause it to soften. however with more expensive guitars that actually do use nitrocellouse such as Gibsons, this applies as well!
The American Standard and Deluxe is a huge step up from highway 1 in terms of wood and hardware quality..." Lees verder
Hmmm, al met al is het dus moeilijk te zien, en op foto's al helemaal. Het zal mij benieuwen hoeveel HW 1's doorverkocht worden als American Standard. De bovengenoemde punten van William leveren maar 1 duidelijk herkenningspunt op en dat is de trussrodadjustment aan de kop, hieronder te zien bij een Highway One Stratocaster (kon geen geschikte bas vinden).
Laatst gewijzigd door close op 28 aug 2008, 20:40, 3 keer totaal gewijzigd.
- Nine.Zero bass
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 27 jan 2008, 20:08
het idee van fender was om een serie instrumenten te maken die er eerder 'vintage' uit zien. Zo is de laklaag dunner en zijn de gebruikte materialen wat minder krasvast, zodat je snel een mooi afgeragd, half lakloos instrument hebt. Het is natuurlijk een kwestie van smaak of je dat mooi vindt. Ik vind het persoonlijk wel mooi, maar vind niet dat je daar je bas op moet uitzoeken. Over 40 jaar mag mijn amerikaanse jazz uit 2006 er ook wel zo uitzien maar dan heeft ie tenminste ook het karakter van 40 jaar trouwe dienst...
zoiets als de gitaar van stevie ray vaughn zou je dus moeten krijgen:
zoiets als de gitaar van stevie ray vaughn zou je dus moeten krijgen:
Re: Hoe een Highway One te herkennen?
Als dit tegen de nek aan geschroefd is, is het gegarandeerd een Highway One.close schreef:hoe kun je aan een Amerikaanse bas zien dat het een Highway One is en geen Standard oid.?
The Liszt
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
Volgens mij zit de trussrod adjustment juist andersom, bij mijn highway one zit die aan de body kant.William Sanders schreef:Highway 1:
Nitro laklaag op de body (te herkennen aan de enigzinds matte uitstraling), '70's style logo (generatie 2, generatie1 heeft een gewoon spaghetti-logo). Trussrodadjustment aan de kop. Fender-tuners, vintage style
Am. Standard.
PU laklaag (veel blinkender & plastiekerig), "spaghetti-logo), trussrodadjustment aan de hielzijde, moderne tuners.
Als je een fotootje zou kunnen posten
Ik heb de mijne zelf geupgrade met een setje fender CS 60's pups en klinkt echt fantastisch.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ik merkte het ook op de foto's, my bad! Bij de gitaren zit die aan de kopzijde. (wat me doet vermoeden dat ze voor de bashalzen "afgekeurde" halzen van de Am. Standard gebruiken)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Zucht... het serienummer geeft geen informatie, op foto's is het dus eigenlijk nergens aan te zien, en je bent geheel overgeleverd aan de informatie van de verkoper? Alleen bij vintage tuners moet je oppassen, en als er een 70's logo op staat?
Natuurlijk prettig om te horen dat yhcmarc heel tevreden is, maar het is toch wel fijn om van te voren zeker te weten welk type je in huis haalt.
Natuurlijk prettig om te horen dat yhcmarc heel tevreden is, maar het is toch wel fijn om van te voren zeker te weten welk type je in huis haalt.