Het grote Sandberg topic (voorheen: Sandberg California)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Hans! Ik ben benieuwd hoe die Rick pup op die positie klonk.
Vind het een interessante compinatie.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Die Rick pu klonk behoorlijk fel, gedefinieerd en ronkend. Best wel lekker, dus :wink: Maar m'n andere toenmalige Sandberg was al lekker ingespeeld en klonk ook te gek.
Ik heb toen bij aanschaf van de tweede de 'fout' gemaakt om een soft aged uitvoering te kiezen, omdat ik niet van nieuwe instrumenten houd. Maar je krijgt dus gewoon een nieuw instrument dat er wat gebruikt uitziet… :roll:

@Barrybarian
Ter info: De 'verbouwing' van de oorspronkelijke uitvoering naar de tweede foto (Rick en 51-er pu + SD pre-amp + nieuwe slagplaat) is gedaan door DeGier uit Schiedam.
Ik heb overigens de punten van de Rick pu af laten halen - vond ik iets te veel van het 'goede'. Later heb ik zelf het split p element en de oorspronkelijke slagplaat terug gezet.
Ik vond de 51-er pu en de Rick pu geen goede combi. Uiteindelijk heb ik de bas geruild tegen een VanderEnd jazz bas met een jongen uit Nijmegen die graag een bas met iets meer 'mojo' wilde.
Gebruikersavatar
Barrybarian
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jan 2013, 09:57

Bericht door Barrybarian »

Thx voor de info. Mooi om te horen dat het professioneel is aangepast. Als iemand ook nog weet waar deze bas zijn groene kleurtje heeft opgelopen heb de historie compleet.
Het hoeft niet mooi... als het maar hard gaat
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Effe vloeken in de kerk...
Vandaag naar MusicStore met de band. Voor het eerst een Sandberg van dichtbij mogen aanschouwen.
Slecht afgewerkt zeg. Zal wellicht gevolg zijn van het 'handwerk' maar ik vond het niet acceptabel voor een bas van 1700 euro.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Bij een Masterpiece is de afwerking niet helemaal glad Bart. Maar dat hoort zo :oudezak:
Gebruikersavatar
D@ninja
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:10

Bericht door D@ninja »

Erelid schreef:Bij een Masterpiece is de afwerking niet helemaal glad Bart. Maar dat hoort zo :oudezak:
HCA bedoel je, Masterpiece zit boven de 2k
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Nee hoor... het ging om deze:
Afbeelding
Wat je ook al een béétje ziet op deze foto: bij de aansluiting van nek naar hals zie je dat de body zo'n 2 mm te groot is; de hals zit niet lekker in de pocket. Je ziet op die 2mm body die onder de hals uit piept ook een wit stukje grondverf [denk ik] en nog een klein stukje onbehandeld hout. [op de foto valt het nog enigszins mee; als je bas vast pakt zie het gelijk!]
Hetzelfde bij de jack-aansluiting: die ligt iets verdiept in de body en op deze plaats ontbrak ook deels de lak, idem wederom voor de ferules aan de achterkant. Ik vond het een slordig afgewerkt instrument. [ de gemiddelde -moderne- squier heeft de nek beter passend in de body zitten, en is strakker gelakt]
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Apart. Maandagmorgen exemplaar? Snap dan ook niet waarom MusicStore die niet gewoon retour heeft gestuurd toen 'ie binnenkwam.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Ik snap daar niks van. Dat moet toch wel exemplarisch zijn. Bij de mijne zit dat perfect in elkaar.
Daar staat Sandberg ook wel om bekend.
Maar als ik goed naar die foto kijk....
Gebruikersavatar
696Danny
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2014, 10:48

Bericht door 696Danny »

Persoonlijk flink staan kwijlen bij de Sandberg hoek in de MusicProductive. Ik vind ze juist altijd heel strak afgewerkt, prachtig klinken en fijn spelen. Bij mij staat hij juist hoog op mijn verlanglijstje. Ik hoop inderdaad dat dit een maandagochtend blunder is, en niet de nieuwe standaard...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

viersnaar schreef:Nee hoor... het ging om deze:
Afbeelding
Nou zo'n lelijk vies roze geval zou ik ook afraffelen :D

Weg ermee! De Sandberg bassen die ik in handen heb gehad waren zonder uitzondering perfect afgewerkt. Ze hadden imho alleen weinig tot geen 'karakter'.
Nou geldt dat wmb voor veel nieuwe instrumenten, maar de sound; Mwah. Ik zou wel eens zo'n Umbo willen proberen, maar niet echt GAS voor.

Wel voor zo'n Electra precision:
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Ik heb een zo'n Marlowe DK geval van Sandberg. Dat ding speelt als een droom en barst van karakter.
Maar ik heb ook een VM4 gehad die ook perfect in elkaar zat maar waar ik helemaal niks mee had. Geen millimeter karakter. Die was al heel snel weer weg.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik snap eerlijk gezegd niet dat er dan vaak niet even de moeite wordt genomen om eens een ander setje pickups uit te proberen. Er zitten nou eenmaal standaard zeer moderne, vrij vlakke pickups in (in die Marlowe DK zitten dan weer net andere).

Kennelijk is het makkelijker om de bas maar door te verkopen en een andere te ervoor in de plaats te laten komen?
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik vind het in de meeste gevallen maar weggegooide tijd en geld, pickups wisselen.
heb het een paar keer gedaan in mn carriere maar vrijwel nooit was het resultaat wat ik er van hoopte.

die bassen zijn ook zonder uitzondering weer vertrokken.

tegenwoordig zoek ik uitsluitend nog naar bassen die meteen die instant klik hebben, zowel qua sound als qua speelgemak.
een goede bas is namelijk meer dan de som der delen en als er iets niet helemaal lekker ad bas zit, dan los je dat vrijwel nooit helemaal op door één onderdeel te vervangen.

sowieso ben je objectief gezien natuurlijk niet helemaal goed bezig als je je een nieuwe bas haalt en na een maandje of twee je pups wilt gaan uitwisselen.
dan heb je toch echt meer geld dan geduld of verstand...een slechte combi als je gevoelig bent voor gas. ;)
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Erelid schreef:...
Maar ik heb ook een VM4 gehad die ook perfect in elkaar zat maar waar ik helemaal niks mee had. Geen millimeter karakter. Die was al heel snel weer weg.
Mijn ervaring ook, hoewel ik het toch nog eentijd geprobeerd heb met die bas.
Plaats reactie