Wal topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
kickshaw
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:56

Bericht door kickshaw »

Ik speel dan ook op een Wal maar ik ben zeker geen virtuoos, sterker nog ik ben zelfs weer met lessen
begonnen omdat ik vind dat mijn techniek soms te wensen overlaat. Het is voor iemand die linkshandig is meestal een kwestie van pakken wat je pakken kan en ik heb gewoon ongelovelijke mazzel gehad om tegen een Wal aan te lopen en dat ik toen geen dure vriendin had :-).
Maar in Schijndel mag iedereen er op spelen hoor,
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Wal zijn zelfs vrij logge bassen met een redelijk dikke nek!
Ik ben ook lang geen virtuoos, ik vind ook niet dat je die indruk wekt als je met een Wal het podium opstapt.
Wel zal men verwachten dat je een vette sound hebt! ;)
kickshaw
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:56

Bericht door kickshaw »

Dat klopt, maar het is gelukkig met een Wal niet moeiljk om een vette sound te krijgen. :D
Zelf ben ik erg fan van het Jonas Hellborg Wal geluid
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

En eerlijk gezegd : de meeste muzikanten waarmee ik speel hebben nog nooit van Wal gehoord dus het maakt géén indruk :wink:
"Euh, het is van Britse makelij, in de jaren 80 nogal populair geworden, ze bouwen ze niet meer......"
"Ah zo..." en dan gaan ze verder over een ander onderwerp.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Hellborg is inderdaad tof!
Mick Karn was voor mij ooit de reden om een fretloze Wal aan te schaffen..
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

wombatboter schreef:En eerlijk gezegd : de meeste muzikanten waarmee ik speel hebben nog nooit van Wal gehoord dus het maakt géén indruk :wink:
"Euh, het is van Britse makelij, in de jaren 80 nogal populair geworden, ze bouwen ze niet meer......"
"Ah zo..." en dan gaan ze verder over een ander onderwerp.
Ook dat komt inderdaad veel voor!
Alhoewel ik 2 weken geleden in de studio zat en de technicus was wel bekend met Wal (en enthousiast over de sound!) 8)
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ik hoopte ook verdere reacties daarop de kop in te drukken met de zin: totale lulkoek, het zou me niet weerhouden een dergelijke bas te kopen :mrgreen: ik kan het niet helpen dat ik ik n beetje dat gevoel dr bij krijg :P.

maarreuh stel ik wordt er door overdonderd op de meeting, wat zal een werkelijk onbedwingbare aanval van gas voor een wal me kosten? oftewel, wat zijn redelijke bedragen die een gemiddelde wal op moet brengen?

ow en kan iemand nog een beetje het verschil uitleggen in de verschillende versies? ik zie bv behoorlijke verschillen in lengtes van de hoorn?
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

overigens verschenen toch redelijk wat van mijn bashelden met een wal bas, jason newsted gebruikt(e) in metallica o.a. een wal (videoclip van one!), jeff ament van pearl jam en ik vind tool ook goeie muziek. ow en heeft flea ook niet vaker een wal gebruikt op de opnames? (o.a. op around the world meen ik)
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
kickshaw
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:56

Bericht door kickshaw »

Japan, fantastisch baswerk!
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

André_84 schreef:ik hoopte ook verdere reacties daarop de kop in te drukken met de zin: totale lulkoek, het zou me niet weerhouden een dergelijke bas te kopen :mrgreen: ik kan het niet helpen dat ik ik n beetje dat gevoel dr bij krijg :P.

maarreuh stel ik wordt er door overdonderd op de meeting, wat zal een werkelijk onbedwingbare aanval van gas voor een wal me kosten? oftewel, wat zijn redelijke bedragen die een gemiddelde wal op moet brengen?

ow en kan iemand nog een beetje het verschil uitleggen in de verschillende versies? ik zie bv behoorlijke verschillen in lengtes van de hoorn?
Tja wat is een redelijk bedrag, ik vindt de bedragen wat Wal's opbrengen op ebay de laatste jaren ronduit belachelijk.
Voor een MKI zou je toch tussen de €2000 en €3000 moeten neerleggen, MKII en MKIII pas vanaf €2500 afhankelijk van het aantal snaren..

Oude Pro's zijn vaak iets goedkoper, zo tegen de €2000, ook weer afkankelijk van type (ProI, ProIE, ProII, ProIIE)
I staat voor het aantal elementen, de E voor actieve electronica.

MKI is de klassieke Wal(21 frets), MKII is heeft een langere hoorn en is wat zwaarder (dus ook qua sound)heeft 24 frets en is ook in 5 snaar verkrijgbaar. MKIII is het meest "gestroomlijnde model"met een wat lichtere body als de MKII, 24 frets en ook verkrijgbaar in 5 en 6 snaar.
Check deze site maar eens:
https://www.trevorandthea.eclipse.co.uk/wal_history.htm
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

meer plaatjes
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

André_84 schreef:overigens verschenen toch redelijk wat van mijn bashelden met een wal bas, jason newsted gebruikt(e) in metallica o.a. een wal (videoclip van one!), jeff ament van pearl jam en ik vind tool ook goeie muziek. ow en heeft flea ook niet vaker een wal gebruikt op de opnames? (o.a. op around the world meen ik)
Klopt, op Blood Sugar Sex Magic in ieder geval.

Verdere Wal bassisten: Paul Mc Cartney, Colin Edwin (Porcupine Tree), Percy Jones, Justin Meldal Johnsen(Beck, NiN), John Giblin..
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ik vind van de plaatjes op de eerste pagina de eerste idd veruit de mooiste. Ben verder bang dat mijn budget niet toereikend zal zijn voor een dergelijke bas. Zou natuurlijk wel meteen een 5 snaar willen met 2 elementen, uit de mkIII serie. ben bang dat ik dat met een budget van +- max 2000 dus niet ga redden :P
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Binnenkort ga ik waarschijnlijk toch mijn Wal MKII 5 verkopen (ik speel echt te weinig 5 om het bezit te rechtvaardigen). Heb er zelf (inclusief dure verzendingskosten) bijna 3375 euro voor betaald...
Enkele maanden geleden had ik nog vijf Wal-bassen en nu nog drie...het zij zo, de midi was niet praktisch, de MKi had ik dubbel, dus...
Als ik nog een mooie gelijnde fretless met twee elementen zie wil ik wel nog eens in mijn beurs tasten...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

André_84 schreef:ik vind van de plaatjes op de eerste pagina de eerste idd veruit de mooiste. Ben verder bang dat mijn budget niet toereikend zal zijn voor een dergelijke bas. Zou natuurlijk wel meteen een 5 snaar willen met 2 elementen, uit de mkIII serie. ben bang dat ik dat met een budget van +- max 2000 dus niet ga redden :P
De MK's hebben altijd 2 elementen.
Deze 5 snaar heb ik destijds (98)nieuw gekocht voor 5000 Gulden!, veel geld destijds maar nog lang niet zo belachelijk veel als wat ze nu kosten...
Plaats reactie