Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Nou eh, dat is exemplarisch. :lol:
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7635
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Jumjum!
Vandaag in mijn kamertje heerlijk op mijn Jazz gespeeld, en toen weer omgeschakeld naar de P met de niet-standaard snaren.
Oeh, ik weet weer waarom ik mijn P zo heerlijk vind! :kwijl:
Het ding heeft geen drol gekost, en ik geloof meteen dat een Squier CV/VM er de vloer mee schoonveegt, maar toch, het blijft mijn eerste bas.. :)
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
Jurren
Berichten: 1438
Lid geworden op: 28 aug 2006, 19:48

Bericht door Jurren »

tjaila schreef:hey P-lovers,

kan er mij iemand in mensentaal uitleggen waar het prijsverschil tussen deze p-bassen eigenlijk zit...
ik lees en lees en lees, maar schijn het maar niet te snappen...


50's P voor 719€

70's P voor 1.099€

standard USA P voor 1.222€ ( 100€ korting actie !!)


betere materialen (alhoewel : maple is maple toch ? ) ? betere afwerking ? betere ...
iets moet toch beter zijn ?


alvast bedankt

T.
De profielen van de halzen zijn ook anders.
50's is plat en breed, de USA is "normaal" en misschien zit er op die 70's wel een Jazz-hals? (Of denk ik dat alleen door die lelijke blokinlays?)

Als ik uit deze drie zou moeten kiezen, zou ik voor de 50's gaan.
Niet blind kopen, wel even goed testen. Hoe goedkoper bij Fender, hoe groter de uitschieters (dus enkele goede, maar ook redelijk wat crap).

Maar als je een budget van meer dan 1000 hebt, zou ik ook zeker P uit de jaren 70 overwegen (dus geen reïssue). Maar dan moet je misschien wel wat meer ervaring hebben met bassen kopen.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

tjaila schreef:betere materialen (alhoewel : maple is maple toch ? ) ? betere afwerking ?
Tja...

Zelfs daar is verschil
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Je kan ook kijken voor een mooie tweedehands USA of zoals Jurren zegt een mooie Vintage. Als je een goedkope(re) en goede Precision wilt dan denk ik dat je met die classic '50 s meer dan save zit. :)
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

Jeroen.D schreef:Je kan ook kijken voor een mooie tweedehands USA of zoals Jurren zegt een mooie Vintage. Als je een goedkope(re) en goede Precision wilt dan denk ik dat je met die classic '50 s meer dan save zit. :)
En om het moeilijk te maken heb je ook nog de highway 1 ertussen zitten en ne gewone standard mexicaan.
Dus heb je (mss vergeet ik één):
MIM gewoon
MIM deluxe
MIM classic
MIJ
USA highway one
USA standard
USA custom shop

Dus door veel op het forum te lezen kom ik uiteindelijk bij de classic serie als de beste prijs kwaliteitsverhouding toch?
Correct me if I'm wrong?

@Jeroen: uw fout (door me op die mex te laten spelen) dat ik nu opzoek ben naar een P-bas :evil:
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

De Highway One reeks kan ik niet echt aanraden. Heb zelf een Jazz uit die reeks gehad en een paar P's getest in de winkels en iedere keer viel me hetzlefde op. Ze klinken iel en hebben haast geen sustain.
DFA 79 schreef:@Jeroen: uw fout (door me op die mex te laten spelen) dat ik nu opzoek ben naar een P-bas :evil:
Hehehehe :twisted: :dance: Ik heb je gewoon laten proeven van het beste type bas dat je maar kan vinden :mrgreen:
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

hey all!

even een vraagje, heb nu een '77 Fender P (S8 serie) in huis (black on black! :dance: )
en de bas heeft volgens mij een polymeer finish...is dit mogelijk of betreft het dan een refinish?
(dacht dat alle bassen uit die tijd met nitro finish werden geleverd?) de lak is wel mooi craquele :)

alvast bedankt! ben erg benieuwd naar het antwoord! :)
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

In 77 gebruikten ze al jaren geen nitro meer. Sanders kan het precieze jaar noemen...
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ja maar zwart was geen kleur van Fender, dus het is wel een refinish!
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

in 68 zijn ze overgeschakeld op polyesterfinish, en zwart was wel een kleur in 77 hoor ;)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

ah ok, te gek! bedankt! :) want er staat nu een '78er op marktplaats (sunburst) en die lijkt me wel nitro,
gezien de lakslijtage..zijn dat dan allemaal refinishes of is er wel nog een batch geweest die met nitro
werd geleverd?
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Damn, daar ben ik wel benieuwd naar!
Hoe klinkt die?
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Ga jij eens ff mee naar de meet :wink:
Plaats reactie