Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Het P bas topic.

Bericht door PMJ »

Nee dan is het het nog net niet..
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het P bas topic.

Bericht door Erelid »

stevige platte schroevendraaier gebruiker die dan wel past, die ongeveer een halve sleuf vult in de kop (dan kun je 'm nog draaien). Kleine aanpassingen de ik zo zelfs zonder de slagplaat te verwijderen.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

Het afstellen is bij mij gelukkig nog niet nodig geweest.
Misschien komt dat door de Quartersawn Maple hals van de Pino? De vochtigheid in huis is tijdens de vorst gedaald tot 48%...en staat nu gek genoeg op 45%?! (ideaal schijnt tussen 50-60% te liggen)
In de semi-inpandige garage is het 60%,...maar daar wil ik mijn bas ivm de temp van ca 12ºC niet achterlaten..haha
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het P bas topic.

Bericht door Erelid »

Volgens mij kunnen die Pino's best een stootje hebben..
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

Dit krijg ik door als afstand van de snaar tot de pu's, van Fender:

It is going to be 3.18 mm on the Bass side and 2.38 mm on the Treble side
Lijkt mij wel wat

Update: zojuist de PU's als zodanig afgesteld. Ik denk dat je vingers bij intensief spelen wel de polepieces raken.....das ook niet echt fijn...!?
IMG_3970.JPG
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Het P bas topic.

Bericht door basloze fret »

Dat is dus de gedachte achter de 'raised pole pieces' bij de A snaar bij sommige P neem ik aan (zoals bij de Avri '57 bijvoorbeeld)? Dan hoef je je elementen niet zo schuin te zetten. Alleen snap ik dan niet dat de D snaar dat niet heeft (?).

Wat me bij veel P bassen trouwens opvalt is dat de E snaar snel tegen de pole pieces aankomt en dat je dan zo'n tik krijgt. Ik had daar zelf bij mijn P bassen ook altijd last van dat je de E snaar iets omlaag duwt met je duim tegen de pole pieces bijvoorbeeld. Maar met name ook bij het slappen. Bij het slappen kwam hij er niet echt tegenaan maar toch kreeg ik op de E snaar altijd een extra pop. Ik moest het element dan behoorlijk laag zetten om dat te voorkomen. Is dat een bekend fenomeen bij P bassen?
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

De picks hebben de hoogste polepieces onder de A en de G snaar zitten. Dan zou je denken dat het onderste PU met jou verklaring verkeerdom zit?
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Het P bas topic.

Bericht door Thunderstruck »

basloze fret schreef:Dat is dus de gedachte achter de 'raised pole pieces' bij de A snaar bij sommige P neem ik aan (zoals bij de Avri '57 bijvoorbeeld)? Dan hoef je je elementen niet zo schuin te zetten. Alleen snap ik dan niet dat de D snaar dat niet heeft (?).

Wat me bij veel P bassen trouwens opvalt is dat de E snaar snel tegen de pole pieces aankomt en dat je dan zo'n tik krijgt. Ik had daar zelf bij mijn P bassen ook altijd last van dat je de E snaar iets omlaag duwt met je duim tegen de pole pieces bijvoorbeeld. Maar met name ook bij het slappen. Bij het slappen kwam hij er niet echt tegenaan maar toch kreeg ik op de E snaar altijd een extra pop. Ik moest het element dan behoorlijk laag zetten om dat te voorkomen. Is dat een bekend fenomeen bij P bassen?

Die 'tik' inderdaad. Dat vind ik echt het aller naarste geluid dat er uit een Precision kan komen. Een lekker hoge actie is dus wel fijn als je hard aanslaat.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Het P bas topic.

Bericht door WahWow »

Thunderstruck schreef:Die 'tik' inderdaad. Dat vind ik echt het aller naarste geluid dat er uit een Precision kan komen.

Oh nee, vingerstijl met te lange nagels. Dat vind ik echt verschrikkelijk. In de categorie 'Nagels over het schoolbord'. :?
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Het P bas topic.

Bericht door 4snaarinstrument »

basloze fret schreef:Dat is dus de gedachte achter de 'raised pole pieces' bij de A snaar bij sommige P neem ik aan (zoals bij de Avri '57 bijvoorbeeld)? Dan hoef je je elementen niet zo schuin te zetten. Alleen snap ik dan niet dat de D snaar dat niet heeft (?).

Wat me bij veel P bassen trouwens opvalt is dat de E snaar snel tegen de pole pieces aankomt en dat je dan zo'n tik krijgt. Ik had daar zelf bij mijn P bassen ook altijd last van dat je de E snaar iets omlaag duwt met je duim tegen de pole pieces bijvoorbeeld. Maar met name ook bij het slappen. Bij het slappen kwam hij er niet echt tegenaan maar toch kreeg ik op de E snaar altijd een extra pop. Ik moest het element dan behoorlijk laag zetten om dat te voorkomen. Is dat een bekend fenomeen bij P bassen?
De raised pole bij de A snaar was in 1957 een keuze van fender vanwege een issue met snaren die toen beschikbaar waren. In 1959 was de raised A pole al weer weg.
Fender
skwaajer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 apr 2011, 20:09

Het P bas topic.

Bericht door skwaajer »

Tutu schreef:Dit krijg ik door als afstand van de snaar tot de pu's, van Fender:

It is going to be 3.18 mm on the Bass side and 2.38 mm on the Treble side
Lijkt mij wel wat

Update: zojuist de PU's als zodanig afgesteld. Ik denk dat je vingers bij intensief spelen wel de polepieces raken.....das ook niet echt fijn...!?
Misschien sla ik de plank helemaal mis, maar misschien is dit wel de oplossing voor dit kleine mysterie :wink:
In de owners manual van mijn P staat dat de opgegeven waarden (afstanden) worden gemeten met een gefrette snaar, en wel bij de laatste fret op de hals (het kortst bij de pickup). Dit staat ook op de site van Fender zelf.
Aan de hand van je foto gok ik dat dat niet je meetmethode is geweest, want hij lijkt wel héél hoog te staan.
Sadowsky MV5
Don Grosh PJ4
Hevos 1000S
Hevos Superset 12/15
Glockenklang Soul 2
Glockenklang 2x Double 12
Fender Pro400 2x10 combo
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

skwaajer schreef:
Tutu schreef:Dit krijg ik door als afstand van de snaar tot de pu's, van Fender:

It is going to be 3.18 mm on the Bass side and 2.38 mm on the Treble side
Lijkt mij wel wat

Update: zojuist de PU's als zodanig afgesteld. Ik denk dat je vingers bij intensief spelen wel de polepieces raken.....das ook niet echt fijn...!?
Misschien sla ik de plank helemaal mis, maar misschien is dit wel de oplossing voor dit kleine mysterie :wink:
In de owners manual van mijn P staat dat de opgegeven waarden (afstanden) worden gemeten met een gefrette snaar, en wel bij de laatste fret op de hals (het kortst bij de pickup). Dit staat ook op de site van Fender zelf.
Aan de hand van je foto gok ik dat dat niet je meetmethode is geweest, want hij lijkt wel héél hoog te staan.
ik heb ook het idee dat dit niet de manier is want ik raak nu de magneten met mijn vingers...das niet fijn. Heb de vraag teruggekoppeld naar Fender...
Laatst gewijzigd door Tutu op 26 jan 2017, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Het P bas topic.

Bericht door Thunderstruck »

@Tutu: Zo te zien heb je er ook Thomastik's op liggen? Die zijn natuurlijk ook nog eens enorm slap en elastisch, dus die wapperen er duchtig op los. Misschien je bas eens lekker een afstelbeurtje cadeau doen. Ik laat het altijd door Bassmatters doen, erg fijn.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

Thunderstruck schreef:@Tutu: Zo te zien heb je er ook Thomastik's op liggen? Die zijn natuurlijk ook nog eens enorm slap en elastisch, dus die wapperen er duchtig op los. Misschien je bas eens lekker een afstelbeurtje cadeau doen. Ik laat het altijd door Bassmatters doen, erg fijn.
Paul heeft hem paar mnd geleden in handen gehad en er eigenlijk niets aan versteld?
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het P bas topic.

Bericht door Erelid »

Ik heb op 2 P's (een Mendel en een AMS) Thomastiks liggen (ik vind het topsnaren) en daar speelt het probleem ieg niet. De snaren kunnen wel de frets raken vanaf vingerzetting maar de pu komen ze niet in de buurt. Lijkt me ook een afsteldingetje. Of een hele harde aanslag..
De Pino wordt toch ook af fabriek met Thomatiks geleverd?
Plaats reactie