Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Het P bas topic.

Bericht door Muziekschuur »

Zijn er hier nog mensen met een Precision Elite (II).... met dubbele pickups?

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het P bas topic.

Bericht door Sanders »

basloze fret schreef:
Sanders schreef:Nate Mendell met een pickuptransplantatie :). Classic '50 P bass (of de roadworn variant) als je met een dikke maple hals overweg kunt. 2dehands American Vintage '62 P bass (of 57).
Je bedoelt de mexico versie 50's? https://www.bax-shop.nl/rechtshandige-b ... cificaties
ligt er ook aan hoe overdreven dik die hals is...
Yes, hals is 44.5mm breed aan de topkam, en toch een goede 25mm dik (voor- tot achterkant). Stevige boomstam, maar speelt wel vlot.

Heeft ook wel de reverse tuners (ik wil niets anders meer, omdat ze meedraaien met een tunerpedaal (righty tighty lefty loosy)).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Het P bas topic.

Bericht door Mach1 »

Begin jaren 70 met maple toets klinkt vaak niet steriel en erg levendig. Een Classic 50's vond ik juist wel karakterloos, ook ivt een AVRI. Maar de ene Fender is de andere niet...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Het P bas topic.

Bericht door basloze fret »

Het maakt het er allemaal niet makkelijker op. Een echte oude Fender wil ik niet meer. Is mij te veel gedoe met zoeken ivm fake spul of niet-orgineel etc. En ook te duur.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23316
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Het P bas topic.

Bericht door rich13 »

Geen Fender is altijd een optie.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Het P bas topic.

Bericht door Hagen »

Tijd over zonder ouwe Fender. Maar met mijn Chinray ben ik net zo'n dubber. :oops:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Het P bas topic.

Bericht door basloze fret »

Sanders schreef:Heeft ook wel de reverse tuners (ik wil niets anders meer, omdat ze meedraaien met een tunerpedaal (righty tighty lefty loosy)).
Goed zinnetje, al betwijfel ik zeer of dat de gedachtegang achter die reverse tuners was destijds, aangezien ze in '57 nog geen stemapparaten hadden denk ik....
Kent iemand het verhaal achter die reverse tuners? waarom bedacht? en wat zijn de voordelen (als die er zijn)?

Ik blijf ze onhandig vinden, aangezien mijn andere bassen en gitaren geen reverse tuners hebben. Je trapt er dan toch steeds weer in als je begint te draaien.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het P bas topic.

Bericht door Sanders »

Die stemsleutels komen eigenlijk van een contrabas, waar ze "achteruit" steken. En dan is de draairichting wel logisch.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Het P bas topic.

Bericht door basloze fret »

Sanders schreef:Die stemsleutels komen eigenlijk van een contrabas, waar ze "achteruit" steken. En dan is de draairichting wel logisch.
hmm..ik speel ook veel contrabas maar die logica zie ik niet. Op contrabas werken de stemknoppen gewoon als normale (niet reverse) stemknoppen.
Ja, de D en G snaar misschien. Maar die beschouw ik niet als reverse omdat ze aan de andere kant zitten van de kop op een contrabas.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het P bas topic.

Bericht door Erelid »

Slechts 1 van mijn 12 bassen heeft reverse tuners maar ik vind dat toch de meest logische draairichting; rechtsom is strakker draaien.
Gebruikersavatar
Aspiradora
Berichten: 278
Lid geworden op: 16 okt 2013, 09:49

Re: Het P bas topic.

Bericht door Aspiradora »

Ik heb nu anderhalve P bass (ik tel een mark hoppus als een have P). Ik heb sinds vandaag een fender roadworn P. Ik vind de snaren die er op liggen alleen drie keer niks. Volgens mij zijn het La Bella jamerson snaren. Nu twijfel ik welke snaren ik op die roadworn zal leggen. Ik twijfel om de dunlop flatwounds er op te leggen maar voel ook wel wat voor roundwounds gezien hoppus al voorzien is van thomastik flats :/

Iemand een perspectief te bieden? Ik zoek iets wat lekker aanvelt qua spanning in standaard stemming, maar wat ik ook naar drop C# kan stemmen zonder dat het modder wordt.
Bassist bij Californicated, flea fanboy
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het P bas topic.

Bericht door BassAgent »

Op mijn ex-Roadworn had ik Ernie Ball Hybrid Slinky zitten, en die konden naar drop C zonder problemen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
leo_tender
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Het P bas topic.

Bericht door leo_tender »

Vergelijkingsfilmpjes... altijd leuk... Ik hoor meestal geen (tot weinig) verschil, enkel bij het plectrumstukje...
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Re: Het P bas topic.

Bericht door Bornlivedie »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bidet as it may
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het P bas topic.

Bericht door basloze fret »

leo_tender schreef: 28 feb 2017, 22:43 Vergelijkingsfilmpjes... altijd leuk... Ik hoor meestal geen (tot weinig) verschil, enkel bij het plectrumstukje...
Inderdaad, een verwaarloosbaar verschil. Dus waar maken we ons druk om bij de eeuwige rosewood/maple discussie?
Ik vind de maple net wat beter klinken. Maar dat is echt miniem en het kan net zo goed aan andere factoren liggen zoals afstelling/actie of ander body hout, elektronica etc.
Plaats reactie