Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Het P bas topic.

Bericht door Muziekschuur »

Ik wil wel erop wijzen. Vlak voordat eindbuizen gaan... worden ze dun in het mid hoog.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Re: Het P bas topic.

Bericht door Droombolus »

Naar mijn ervaring is het soort snaren die je gebruikt bij een P ook heel belangrijk in hoe dragend je geluid is. Vooral als je de hoogte in gaat op de G snaar wil de bodem er nog wel eens uitvallen. Dussuhhhh, wat voor snaren gebruik je ?

Bij de weg: ik heb sinds '87 bijna uitsluitend in blues-rock bands gezeten en gebruikte m'n "gewone" P nauwelijks nog sinds ik ergens rond '93 een CS P-51 op de kop getikt had die kwa geluid ( en dus vooral die bodem ) veel beter geschikt was voor dat soort muziek. Daar moet ik dan voor de volledigheid bijzetten dat ik een round-wound junkie ben ............
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het P bas topic.

Bericht door wombatboter »

Heb me een gruv gear fump gekocht, zo'n mute balkje met stof dat je over je snaren schuift ..
In combinatie met de flatwounds die ik terug op mijn '71 P gezet heb moet ik zeggen dat ik nog nooit zo wollig geklonken heb in mijn leven :-)

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

Muziekschuur schreef: 27 dec 2018, 17:27 Ik wil wel erop wijzen. Vlak voordat eindbuizen gaan... worden ze dun in het mid hoog.
ook op mijn thuis biercombo hoor je de genoemde verschillen...
De Ampeg heb ik op 12uur dus zeker geen fuzzy sound..dan wordt het nix idd...
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

Droombolus schreef: 27 dec 2018, 18:25 Naar mijn ervaring is het soort snaren die je gebruikt bij een P ook heel belangrijk in hoe dragend je geluid is. Vooral als je de hoogte in gaat op de G snaar wil de bodem er nog wel eens uitvallen. Dussuhhhh, wat voor snaren gebruik je ?

Bij de weg: ik heb sinds '87 bijna uitsluitend in blues-rock bands gezeten en gebruikte m'n "gewone" P nauwelijks nog sinds ik ergens rond '93 een CS P-51 op de kop getikt had die kwa geluid ( en dus vooral die bodem ) veel beter geschikt was voor dat soort muziek. Daar moet ik dan voor de volledigheid bijzetten dat ik een round-wound junkie ben ............
Ik gebruik Labella flats, al jaren. Juist op de D en G snaar blijft de toon heel erg vet, dat is 1 van de redenen dat ik hier mee speel. Ik ben sowieso geen fan van veel treble op een P....
Stukken als b.v. Me And My Woman van Robben Ford of Life Is Hard van Johnny Winter klinken altijd perfect met toon dicht en hier en daar met duim aanslag! Vooral als je maar met z’n drieen bent Is dat ook een must. Superrrr vet en warm!!
Maar dat is niet aanwezig als ik de toon open zet...dus laat ik,hem lekker dicht :mrgreen:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het P bas topic.

Bericht door Hagen »

wombatboter schreef: 27 dec 2018, 18:47 Heb me een gruv gear fump gekocht, zo'n mute balkje met stof dat je over je snaren schuift ..
In combinatie met de flatwounds die ik terug op mijn '71 P gezet heb moet ik zeggen dat ik nog nooit zo wollig geklonken heb in mijn leven :-)

Ik zou het eerder droog dan wollig noemen. Wel lekker geluid met die korte noten.
Ik schuif bij mijn EUB en Semi- hollow met flats een doekje tussen snaren en kast, dat werkt hetzelfde.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Re: Het P bas topic.

Bericht door Droombolus »

Platjes en dan nog dempen ook ........... het moest niet maggen ! :oudezak: JAE draait zijn graf om ....... :wink:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het P bas topic.

Bericht door wombatboter »

Ben er eigenlijk ook niet zo dol op maar toch merk ik dat ik anders speel met zo'n gedoe en dat is toch even verfrissend.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Het P bas topic.

Bericht door JohnBoy »

Wel funky!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Het P bas topic.

Bericht door aap »

Ik krijg een Tokai VSB-60 aangeboden om te ruilen. Iemand bekend met dit type? Wat is de waarde van zo een Tokai? Ik weet dat de Hardpuncher wel rond de 600-800 waard zijn, maar dit is een limited edition ofzo, denk qwa waarde een stuk minder?
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Re: Het P bas topic.

Bericht door Drakeskullnl »

Tutu schreef: 27 dec 2018, 16:14 Hoe gebruiken jullie de hoog-af pot..?
En welke muziek style speel je?
100% = open
50% = half
0%. = dicht

Ikzelf heb in mijn blues (rock) bands de pot op 0 vanwege de mooie stuwing en rond ronkend laag, de definitie komt van een randje Ampeg V4B.
Als ik wat meer hoog bij draai vind ik het geluid toch echt te dun worden...

Wat zijn jullie bevindingen..?
Punk rock, vol open, 't is dat ik heel af en toe iets chills wil spelen dat ik nog een toon pot nodig heb, anders had ik 'm d'r tussenuit gelaten.
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8209
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het P bas topic.

Bericht door Mach1 »

Ik gebruik de tonepot live nooit; het wegdraaien van het hoog voegt voor mij lettelijk niks toe omdat het hoog in de mix toch grotendeels wegvalt. Of je moet op je amp hoog toevoegen, dan hoor je het wel in de mix, maar dat hoog vind ik niet mooi.
Wegdraaien van het hoog zorgt voor een soort laag-boost die ik niet wenselijk vind in het bandgeluid. Ik vind de bas dan niet meer duidelijk en erg dof klinken daar waar de rest vd instrumenten wel helder klinken. Ik vind mijn bas dan erg buiten de boot vallen.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het P bas topic.

Bericht door HNZ »

Juist!
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

Mach1 schreef: 31 dec 2018, 11:44 Ik gebruik de tonepot live nooit; het wegdraaien van het hoog voegt voor mij lettelijk niks toe omdat het hoog in de mix toch grotendeels wegvalt. Of je moet op je amp hoog toevoegen, dan hoor je het wel in de mix, maar dat hoog vind ik niet mooi.
Wegdraaien van het hoog zorgt voor een soort laag-boost die ik niet wenselijk vind in het bandgeluid. Ik vind de bas dan niet meer duidelijk en erg dof klinken daar waar de rest vd instrumenten wel helder klinken. Ik vind mijn bas dan erg buiten de boot vallen.
dus tone op 100%..open?
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8209
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het P bas topic.

Bericht door Mach1 »

Klopt.

Moet nog toevoegen dat ik thuis (als ik pal voor de combo zit) wel eens wat hoog afdraai op de bas en bass op de amp toevoeg, omdat de mancave veel bass opvreet. Het klinkt thuis vele malen helderder dan op het podium!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie