Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Het P bas topic.

Bericht door Erelid »

Misschien ook de blinde test maar eens doen op een grote meet?
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Het P bas topic.

Bericht door sergio71 »

Erelid schreef: 12 mei 2017, 13:03 Misschien ook de blinde test maar eens doen op een grote meet?
Ik denk dat dat helemaal geen gek idee is en voegt ook wat leuks toe lijkt mij !
Vraagt wel om de nodige planning en arbeid want je zal dan verschillen moeten testen met modellen die door 1 en dezelfde tech worden afgesteld en allemaal worden voorzien van dezelfde nieuwe snaren. Zoiets zal al snel vragen om sponsoring.
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Het P bas topic.

Bericht door sergio71 »

Green Goblin schreef: 12 mei 2017, 11:35
Sanders schreef: 12 mei 2017, 10:37

Een vintage instrument is anders dan een modern instrument, het is alsof je een VW Kever zou gaan vergelijken met een VW New Beetle. Er zijn immers te veel veranderingen tussen beide modellen om ze als "hetzelfde" te beschouwen (zwaardere brug, through-body besnaring, carbon verstevingsstaven in de hals,...)
Dat vind ik toch vergezocht, de bouwwijze en onderdelen van bassen zijn aardig gelijk gebleven in de jaren. Tussen de Kevers zit wel wat meer verschil. Je kunt de rijervaring in een moderne auto niet vergelijken met die in een auto uit de jaren vijftig. Een bas klinkt misschien iets anders, maar niet opeens anderhalf keer zo hard.....en dan hebebn we het nog niet eens over stuur- en rembekrachtiging...of het feit dat de oude Kever een luchtgekoelde motor had die de achterwielen aandreef en de nieuwe (Golf eigenlijk) een watergekoeld blok voorin met voorwielaandrijving...

Misschien klopt dat van het hout, maar ook vroeger wilde meneer Fender al geld verdienen....en kocht hij waarschijnlijk hout dat gemakkelijk en goedkoop te krijgen was.
Mee eens .. Een kever van toen en nu zijn niet te vergelijken en verschillen op wel 10.000 punten. Denk dat je beter kan kijken wat ze beiden hetzelfde hebben en ik denk dat het nog niet 1 ding is, en nee zelfs de naam is anders.
Terwijl bij de gitaren de verschillen minimaal zijn, immers een AVRI is een (zo goed als) exacte kopie van het oude model.

Vwb het hout, ik denk ook dat Fender zich er idd makkelijk vanaf deed. De bas was destijds ook niet megaduur ofzo en kon dus ook niet beschikken over heel exclusief hout en inefficiente snedes.
Denk dat dit soort verhalen (net als het Japanse hout vanwege bomen die erg langzaam groeiden, etc etc.) meer door gebruikers verzonnen zijn dan berusten op echte bewezen feiten.

Artiesten van toen zeiden ook regelmatige dat de kwaliteit lang niet altijd goed was en veel kon wisselen maar er klonk niets zoals de Fender, en derhalve dus populair.

Grappig de vergelijking met auto's, daar heb je ook veel van die mythes over oudere motorblokken die anders gegoten werden en zelfs die buiten in de regen werden gelaten voor jaren zodat alle metaal stress eruit kon om vervolgens dan pas te gebruiken.
ik denk dat mensen van nature graag dingen willen horen die aansluiten bij de magie rondom hun trotse bezit.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Het P bas topic.

Bericht door Sanders »

Voor alle duidelijkheid, met mijn (overdreven) vergelijking tussen Kever & Beetle had ik het over de American Professional <-> een 1962 instrument. Niet de AVRI '63 tegenover een echte 1963.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Het P bas topic.

Bericht door Green Goblin »

Zelfs dan loopt de vergelijking spaak.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het P bas topic.

Bericht door BassAgent »

Hij is niet origineel maar dat was-ie al niet. Brugkap zojuist geïnstalleerd en ik ben er blij mee.
Afbeelding
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7178
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het P bas topic.

Bericht door HNZ »

Mooi!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het P bas topic.

Bericht door Mach1 »

Lekker hoor!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Re: Het P bas topic.

Bericht door PMJ »

'79 Fender P met rosewood toets in een van mijn favo kleurstellingen gekocht.

Afbeelding
Afbeelding

Hij klinkt ontzettend lekker vol, direct en evenwichtig, al heb ik hem nog niet eens fatsoenlijk afgesteld. De hals is absoluut bescheiden voor een P, en dat is wat ik prettig vindt. Sinds ik eenzelfde bas in mijn handen had gehad toen ik een cab bij iemand kocht, vond ik hem qua halsprofiel verrassend fijn in de hand liggen voor een P, en bovendien erg goed klinken. Sindsdien stond er zoiets sluimerend op mijn GAS-lijstje. Het was een beetje wachten op het juiste exemplaar aan de juiste prijs (en dan eerst nog even proberen uiteraard).

De P heeft wel in het verleden een slechte refret gehad, wat ik binnenkort laat verhelpen.

Een deel van de lak is overigens kraterig, wat te danken lijkt aan een chemische werking. Wellicht komt het doordat hij een eeuwigheid in een koffer heeft gelegen. Het stoort me niet echt, maar mocht dit het wel gaan doen dan is de prachtige essen body alvast een mooie basis voor een transparante (walnut) refinish :) .

Afbeelding

Ik denk dat het na een refret een erg fijne bas gaat zijn.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7178
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het P bas topic.

Bericht door HNZ »

Mooie kleur inderdaad, Patrick!
Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het P bas topic.

Bericht door Mach1 »

Prachtig!!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Re: Het P bas topic.

Bericht door PMJ »

Thanks guys :)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het P bas topic.

Bericht door BassAgent »

Tof! Mooie body idd.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Van Tango
Berichten: 3051
Lid geworden op: 16 mar 2007, 03:32

Re: Het P bas topic.

Bericht door Van Tango »

Gaaf! Naturel zou 'm ook goed staan.
What difference does it make?
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Re: Het P bas topic.

Bericht door Drakeskullnl »

Crosspost.
Heb een oud Samick lijkje opgeknapt.
Met pijn in m'n hart is deze nu uit huis vertrokken.
Bijlagen
IMG_20170520_1733254.jpg
IMG_20170520_1733254.jpg (505.19 KiB) 1696 keer bekeken
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Plaats reactie