Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door rensbass »

Volgens mij heb ik zo'n zelfde maar dan met maple toets. (Serienummer E 319780) Met zo'n micro-tilt systeem in de neck? Ziet er origineel uit op de slagplaat na, die hoort volgens mij ook wit te zijn en mijn koffer is anders, maar kan zijn dat de mijne niet origineel is. Ik gok tussen de 1000 en de 1300 prima bas alleen erg zwaar.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Re: Het P bas topic.

Bericht door DFA 79 »

De mooiste combi voor een p bass 😮
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Het P bas topic.

Bericht door Sanders »

Is een mid jaren '80 "Standard USA" P-bass. Koffer is origineel, maar ik heb m'n twijfels over de slagplaat (hoort een single-ply witte te zijn, met ook schroefgaten in het midden van de slagplaat). Komt uit Fullerton, maar is nu niet echt bepaald een gewild of waardevol model (de Fullerton modellen van 1957/1962 instrumenten zijn zeer gegeerd, dit is een gewone "13 in een dozijn" P-bass). Fender USA Std was halverwege jaren '80 nu niet echt geroemd om zijn kwaliteit.

Waarde: "wat de gek ervoor geeft", maar ik zou ergens rond de 1000€ inzetten.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het P bas topic.

Bericht door Pedullist »

Japanners uit die tijd zijn erg goed, en toen ik hem kocht (in 1985, ja ik weet het zelfs nog want ik dacht echt dat ik een USA model moest hebben) raadden ze me zelfs aan geen USA model te kopen. Die gaan nu voor 500-550. Ik denk dat je niet verder komt dan 500 met deze.
Laatst gewijzigd door Pedullist op 06 jan 2018, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Het P bas topic.

Bericht door Herman »

Top, thanks!
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Re: Het P bas topic.

Bericht door PMJ »

Zelf heb ik een 82 precision special. Deze heb ik uitgebreid vergeleken met een 79 precision, en qua fit/finish was de 82 beduidend beter. Er is niets op aan te merken. Wat vooral opvallend is, is dat de contouring veel vloeiender is dan bij het late 70s exemplaar het geval was.

Uit die ervaring zou ik een jaren 80 usa fender niet zomaar afschrijven. Al heeft mijn broer dan weer een Fender lead ll gitaar uit 81 die niet bepaald strak is qua fit, maar wel geweldig klinkt. Dus ja, het zal wel weer individueel sterk kunnen verschillen ;)
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Het P bas topic.

Bericht door Herman »

Ik heb hem het verhaal van William doorgestuurd, dan moet ie maar kijken wat hij er mee doet. Ik heb er zelf geen belang bij, heb een japanse '62 P die mee heel goed bevalt.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door rensbass »

Das goed te horen (neem ik aan dat dat de mijne is/was)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Het P bas topic.

Bericht door Herman »

Dat klopt! Heb hem wel wat verbeterd hoor: slagplaat, pots, tuners.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door rensbass »

Hals en body nog wel gebruikt? De rest was niet goed of niet naar smaak?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Het P bas topic.

Bericht door Herman »

Er zaten verschillende potmeters in en een heel slecht passede slagplaat, dat was snel vervangen. De tuners, van die kleintjes, vind ik sowieso lelijk op zo'n bas, dus die vervangen voor de vintage reverse tuners. Ouwe flats er op en klaar is kees. Ik gebruik de bas tegenwoordig veel, heerlijk ding!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door rensbass »

Fijn. Jou FSR precision pak ik ook zeer regelmatig in de oefenruimte, lekker licht in t gewicht en met de jazzhals niet zover weg van mn jaguarbass.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Het P bas topic.

Bericht door Herman »

Cool! Fijn dat er van ruilen geen huilen is gekomen... :dance:
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Het P bas topic.

Bericht door Joey »

"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door Hans58 »

Hoeveel Adam Clayton signature bassen zijn er inmiddels al? Dan weer een Sherwood Green Jazz en nu weer een glitterpaarse P. Duidelijke eh, signatuur.. :roll:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie