Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Het P bas topic.

Bericht door padawatje »

Monkey schreef: 09 mar 2018, 17:14 8) Mijn CIJ 62 p?
Ja, Japanse 57 en 62 RI's hebben een hals die daar erg op lijkt.

Een alternatief is een Squier Classic Vibe 50s (met single coil) of 60s.

Voor beide reeksen geldt : 50's : esdoorn (maple) toets, 60's : rosewood toets
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Het P bas topic.

Bericht door Rolandboer »

Zijn de profielen van de Classic vibe 60's niet anders? Deze staan als Modern-C, terwijl de 70's een 'volle' C heeft. Het gaat mij met name om de volle hals, ik kan niet zo goed overweg met dat moderne-C profiel op 5 snarige bassen na.
Waar is het geluid van die japanners mee te vergelijken? Zijn die gemaakt voor een 50's/60's geluid of gaan die al meer richting de moderne precision?
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Het P bas topic.

Bericht door Herman »

Ik heb geen idee wat het verschil is, gewoon uitproberen zou ik zeggen. Ik weet wel dat de hals van mijn P vrij plat is, maar of dat nu een A, B of C profiel is weet ik niet. Daarnaast gaat het ook nog om elementen, snaar keuze en eventueel type consensator. Die van mij heeft ouwe chromes, een 0.1 condensator en fender vintage pickups. Kan lekker fel of lekker old school dof klinken. Fijn blues basje, en te koop! 8)
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Het P bas topic.

Bericht door Slashhead »

Gisteren een Fender P professional 5-snaar binnen van musicstore. Helaas een lemon. Nog niet eerder meegemaakt dat een bas zo slecht kan zijn. Had zelfs deadspots op flagionetten 5/12 posities! Waarbij op 12 de flageolet hard-zacht-hard gaat!! Baal hier van, kan ik na paar weken wachten de zooi inpakken en terugsturen. Ik weet ook nog niet of ik een vervanger ga bestellen. Ik heb al een goede P (Fender V AM std met flats) en die andere had ik in een opwelling en zonder teveel na te denken op de bestelknop gedrukt... Op mijn huidige P is veel aan te merken maar klinkt hartstikke goed en speelt lekker en had ik bij de TFOA met korting nieuw gekocht waarbij ik fysiek verscheen ;-) . De neck pocket kan ik mijn parkeergeld in bewaren :D
Ik heb inmiddels een viertal bassen online nieuw gekocht waarvan ik dus al 2x een miskleun heb gehad.. Ook een Music Man Stingray 5HH met een getordeerde nek.. Maar ja, er is denk ik altijd een bepaald risico als je een factory model besteld. Vorig jaar nog een Fender Jazz V Elite gekocht en dat was een pareltje, gewoon uit de catalogus bij TFOA.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Het P bas topic.

Bericht door Muziekschuur »

Is de nek goed aangetrokken? Want het is koud geweest. Als die bouten wat ruimte hebben is je sustain weg.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Het P bas topic.

Bericht door Niels »

Een bas kan geen deadspot hebben als je een flageolet speelt.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Het P bas topic.

Bericht door Slashhead »

Ok, zou het een kapotte snaar zijn? Ik heb nog vier weken. Ik kan even wat proberen natuurlijk. Die nek ga ik vanavond even onderzoeken
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het P bas topic.

Bericht door Pedullist »

Gebroken core kan wel rare dingen opleveren qua boventonen, weet ik uit ervaring.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Het P bas topic.

Bericht door dr. Bassvibes »

Slashhead schreef: 13 mar 2018, 11:15Op mijn huidige P is veel aan te merken maar klinkt hartstikke goed en speelt lekker
Wat is er dan nog op aan te merken? :D :wink:
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het P bas topic.

Bericht door Pedullist »

Het is een P
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Het P bas topic.

Bericht door zomnius »

Dat is juist yum, een p. Pedulla begint niet voor niets met een P.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Het P bas topic.

Bericht door Slashhead »

Nek gecontroleerd en aangedraaid. Alle schroeven konden ongeveer een kwartslag aangedraaid worden. Had geen resultaat. Een flageolet D-snaar op 12 gaat bij aanslag hard, neemt dan vrijwel meteen in volume af en wordt na 1 sec plots weer stuk harder... Een flageolet op 5 sterft te snel uit vergeleken de andere snaren.
Snaar vervangen ook geen effect. De afstelling van de nek is ook niet veel op aan te merken, is allemaal prima.
Laatst gewijzigd door Slashhead op 13 mar 2018, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Het P bas topic.

Bericht door Slashhead »

dr. Bassvibes schreef: 13 mar 2018, 17:58
Slashhead schreef: 13 mar 2018, 11:15Op mijn huidige P is veel aan te merken maar klinkt hartstikke goed en speelt lekker
Wat is er dan nog op aan te merken? :D :wink:
Ach ja, eigenlijk niet zo gek veel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Het P bas topic.

Bericht door Slashhead »

Bas wordt omgeruild. Dus weer een paar weken wachten.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Het P bas topic.

Bericht door butters »

de topkam misschien slecht ingevijld?
Plaats reactie