Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Het P bas topic.

Bericht door Slashhead »

Zou kunnen, maar dat gaat me te ver om zelf te corrigeren en moet ik laten doen. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat het weer even kan gaan duren. De klantenservice van musicstore is niet echt snel. Sinds mijn aanmelding zitten we alweer op dag 3 en hebben ze 1 keer gereageerd met een vraag. Daarop heb ik weer gereageerd binnen 2 minuten maar dan krijg ik vandaag in de loop van de dag weer antwoord. Hopelijk niet weer een vraag...

Ik ben nog wat aan het stoeien met roundwound snaren voor mijn P.
Ik heb de originele Fenders er op gehad en eraf gedaan, de toon sprak me niet zo aan. Deze vervangen door Lo-riders nickels 045-125. Vond ik al een stuk beter maar vond de string tension voor een P bass te hoog. Doen het op mijn Jazz bassen prima. Op de P krijg je een soort van mid hollow achtige bijgeluiden, die ik wijt aan de te hoge tension. Deze na vier weken vervangen voor Thomastik Infeld Jazz Flats. Gewoon goed nu. Mooie ronde toon eigenlijk perfect voor country en aangezien ik dat vaak moet spelen is dat dus een blijvertje. Maar ik wil nog steeds een P met lekkere roundwounds waarop je flink 8/16 kan spelen. Vandaar dat ik een tweede P had gekocht. Ik heb nu Infeld IN345 in de kast liggen en wil ik gaan proberen. Mijn redenatie was; de TI flats hebben een iets lagere tension (t.o.v. Lo-riders) en dat klinkt gewoon heel goed maar zijn flats dus minder edge om maar zo te zeggen en die mis ik erg voor sommige nummers. De TI roundwound equivalent van deze flats hebben een superlage tension en daar ben ik wat huiverig voor. De Infeld IN345 hebben ongeveer dezelfde tension als de Jazz flats. Iemand nog suggesties?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Het P bas topic.

Bericht door blablas »

Afbeelding
Nieuw in dit theater, Sire Marcus Miller P7 5 snaar.
Het is echter wel de tweede die Thomann mij heeft moeten sturen want bij de eerste werkte de P pickup niet en kraakten de potmeters. Deze werkt probleemloos.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het P bas topic.

Bericht door Mach1 »

Mooi ding!!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Het P bas topic.

Bericht door Ken »

Prachtig apparaat Blablas!
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Re: Het P bas topic.

Bericht door johnbob »

Mijn Zwier bas is er eindelijk.
8)

Kleur komt niet tot z'n recht op de foto, hij is oud/antiek wit met een gelige verkleuring aan de randen...maar dat pikt mijn S7 niet op :facepalm:
Bijlagen
11.jpg
11.jpg (487.08 KiB) 1734 keer bekeken
20180317_110225.jpg
20180317_110225.jpg (1.26 MiB) 1734 keer bekeken
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door rensbass »

Cool, zelf laten maken bij Sjak?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het P bas topic.

Bericht door Mach1 »

Prachtig zeg!!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Re: Het P bas topic.

Bericht door johnbob »

rensbass schreef: 17 mar 2018, 12:07 Cool, zelf laten maken bij Sjak?
Yep, duurde een maandje of 7 maar die wachttijd was ik snel vergeten toen ik hem door m'n trees ellijot hoorde ronken en knorren.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Het P bas topic.

Bericht door zomnius »

wow mooi zeg
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Het P bas topic.

Bericht door tjoepatjoep »

johnbob schreef: 17 mar 2018, 11:52 Mijn Zwier bas is er eindelijk.
8)

Kleur komt niet tot z'n recht op de foto, hij is oud/antiek wit met een gelige verkleuring aan de randen...maar dat pikt mijn S7 niet op :facepalm:
Als Jack er nog was, had is je voor straf een opstel laten schrijven voor de presentie van die Jazz in dit topic... :lol:
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Re: Het P bas topic.

Bericht door Hendry »

Netjes mr Bob!
Ga ik in m’n achterhoofd houden. Wil in de toekomst een goede P kopen/laten maken, ben niet kapot van Fender....
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door rensbass »

Zwier is echt een baas. Kunstenaar wat zn vak betreft. Heeft bij mij destijds zn toverkunsten op mn ric-probleem losgelaten. Op en top vakman, enorm respect voor 'm.
...... wel nieuwsgierig uiteraard. Wat kost dat nou (ongeveer)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Re: Het P bas topic.

Bericht door johnbob »

Hoi rensbass

Deze koste 1700 euro.
Maar werkelijk alles is handwerk...zelfs de pickguard.
Sjak is een bouwer die zijn vak verstaat, ik heb bassen laten bouwen door Rob Green, John Diggins, Knooren etc. maar Sjaks evenaart deze bouwers.
Hoe hij dit doet is niet uit te leggen, je kunt een Jaydee of Status niet vergelijken (enkel op het aantal snaren na) met een PBass van Zwier.
Je moet hem oppakken en vasthouden, dit i.c.m. de eerste toon zegt meer dan alle woorden die ik hier neerzetten kan.

Maar er hangt een donkere wolk boven mijn bas carrière.
Ik hoopte dat Sjak iets kon maken waar mijn handen beter mee overweg zouden kunnen, maar de pijn blijft terugkomen.
Dit heeft te maken met een ongeluk dat ik tientallen jaren geleden gehad heb.
De bas speelt super licht en klinkt van knor tot lekker warm en diep en dat met een setje 35-90 en Bartolini's.
Een ander zou er een lekkere dikke set op leggen of zelfs flat wounds maar dit is niet eens nodig.
De hals veroorzaakt erg veel krampen ondanks het feit dat hij iets slanker is dan de normale pbass.

De jazz die ik heb, dat gaat nog net...maar ook hier beginnen de problemen steeds vaker voor te komen.

Ik sta dus nu op een punt, stoppen en alles verkopen.
Of een operatie ondergaan en therapie met als gevolg dat het beter kan worden maar die kans is 50%
Nu moet ik erbij zeggen dat op het moment dat ik in augustus toen ik de bas bestelde een goede periode had met weinig problemen.
Sinds die tijd tot nu is het sterk achteruit gegaan.
Anders had ik nooit een dergelijke bas laten bouwen, ik zie nu in dat die periode dat het beter ging eerder het gevolg was van het feit dat ik minder actief speelde.

Kortom, ik weet even niet hoe de toekomst eruit gaat zien, moet ik mijn bas(sen) weg doen nu hij nog nieuw is?
Moet ik ze laten staan in de hoop dat het straks (na een ingreep) beter wordt?
Moeilijke vragen waar jullie waarschijnlijk ook geen passend antwoord op hebben ;-)

We zullen zien...
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Het P bas topic.

Bericht door Frederiek »

Hou hem nog een tijdje, en hou ook nog even hoop dat het beter wordt. Alles wegdoen kan altijd nog en als deze bas netjes blijft is hij nu niet (veel) meer waard dan over een paar jaar. Een randgedachte; ik heb veel meer moeite met hele dunne halsjes dan met iets dikkere, daar zit blijkbaar een optimum in en slanker is niet per sé beter ;) Ik kan zelf totaal niet overweg met een hogere actie en speel het lekkerst op de superdunne Elixirs. Staand hou ik het iets langer vol dan zittend en ik gebruik een extra brede strap met traagschuim vulling.

Ik ben zelf jaren geleden aangereden en dat heeft mijn linkerschouder zo beschadigd dat ik de helft van mijn kracht en coördinatie verloor in mijn hand en nooit meer pijnvrij kon spelen. Ik speelde viool en gitaar en heb alles, inclusief conservatorium, op moeten geven. Jarenlang intensieve therapie en een aantal operaties hebben wel geholpen maar niet voldoende. Ik bleef er maar mee aanmodderen en vond dat het tijd werd mijn zinnen te verzetten. Tot ik op een dag, een aantal jaren later, bedacht dat ik mijn bas wel weer eens kon pakken en ontdekte dat het zowaar ging. Kort, maar een kwartier langer dan niets.

Ik heb me heel lang verzet tegen de beslissing te stoppen met muziek maken. De grootste reden was dat ik niet aankon dat ik nooit meer op mijn oude niveau zou kunnen spelen, laat staan me nog te kunnen ontwikkelen, en dat zat me te erg dwars. Ik ging letterlijk van 10 uur naar 10 minuten per dag, met pijn. Ik zei altijd 'je gaat een marathonloper ook niet vertellen dat hij gelukkig nog lekker kan wandelen'. Maar blijkbaar komt wijsheid met de jaren en ik zie nu in dat er nog genoeg te leren valt, maar dat je je verwachtingen bij moet stellen en moet leren (te accepteren) te roeien met de riemen die je hebt. Ook nu zijn het pieken en dalen, want een week meer spelen betekent direct een week uitgeschakeld zijn, maar uiteindelijk hoop ik daar een balans in te vinden.

Nu ken ik jouw situatie niet, maar ik weet wel een klein beetje waar je het over hebt... Zonder iets van mogelijke risico's van de operatie af te weten zou ik zeggen ga ervoor. Word beter. 50% is niet zo slecht en je weet waar je het voor doet. Als je eruit komt pas je je wagenpark aan, aan je kunnen maar niet in de laatste plaats aan je sentiment.

Heel veel succes!
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Re: Het P bas topic.

Bericht door johnbob »

Mooie post Frederiek.

Ik herken het helemaal, ik ben per ongeluk met mijn handen onder een 75 tons pers gekomen rond mijn 20e jaar. Ben nu bijna 50 en weet inmiddels dat de tijden niet meer beter worden.
Met 50% slagingskans heb ik overigens de foute indruk gewekt, het is niet zo dat de kans bestaat dat het 50% beter wordt.
Er bestaat een 50% kans dat de ingreep mislukt waardoor het nog minder wordt.
Eerder wilde men al enkele vingers fixeren, dit zou geleid hebben tot minder pijn maar onmogelijk om mee te bassen.
Ik ben dus tijdelijk mijn middelvinger verloren vanaf het middelste kooitje, maar deze is er meteen weer aangezet.
Verder waren bijna alle vingers op elke mogelijke plek gebroken...je ziet er weinig meer van maar de pijnen zijn nooit minder geworden enkel meer met de jaren.

Je hebt wel gelijk, alles wegdoen zou ik waarschijnlijk niet over mijn hart verkrijgen.
Maar wel enkele bassen denk ik.
De dikkere hals is voor mij een gevecht dus ik ben bang dat ik op termijn toch moet denken aan een andere eigenaar voor deze PBass.
En dan ben ik ook het type dat zegt, we doen het nu en dan is het ook klaar dan dat ik ga wachten ;-)
Ik ben gelukkig niet iemand die aan spullen hecht, enkel mijn loyaliteit aan Trace....
Maar goed, ik vervuil een perfect PBass topic met persoonlijke perikelen hahahahaha
Plaats reactie