Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het P bas topic.

Bericht door Sanders »

Am.Std. heeft carbon verstevigingen in de hals, een zware string-through-body brug, moderne pickups,... en klinkt dus behoorlijk anders dan een jaren '70 bas. In 1972 werd de hals wat smaller, dus je hebt het interval tussen 1972 & 1980 om te kijken voor zo'n bas. Ze zijn minder frequent beschikbaar dan een Am.Std. maar ze komen wel regelmatig voorbij hoor.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Het P bas topic.

Bericht door PMJ »

Sanders schreef:Am.Std. heeft carbon verstevigingen in de hals, een zware string-through-body brug, moderne pickups,... en klinkt dus behoorlijk anders dan een jaren '70 bas. In 1972 werd de hals wat smaller, dus je hebt het interval tussen 1972 & 1980 om te kijken voor zo'n bas. Ze zijn minder frequent beschikbaar dan een Am.Std. maar ze komen wel regelmatig voorbij hoor.
Thanks voor de input. Ik kan me voorstellen dat het wat anders klinkt inderdaad. Al heb ik nog niet een specifieke P-sound waar ik me echt op richt. In eerste instantie is het de bespeelbaarheid die veel indruk maakte. Dan zou ik de eind 70ers in de gaten moeten houden die niet te achterlijk geprijsd zijn vanwege oud. Ik wil best wat neerleggen voor een goede bas (die ook netjes in elkaar zit zonder een cm ruimte aan weerszijde van de hals in de pocket), maar wat je soms aan prijzen ziet....
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het P bas topic.

Bericht door Sanders »

PMJ schreef:die ook netjes in elkaar zit zonder een cm ruimte aan weerszijde van de hals in de pocket
Dan moet je eind jaren '70 vermijden. Toen werden er reeds uitgelubberde mallen gebruikt, met als gevolg neckpockets die iets te ruim zijn, iets wat nog versterkt werd door de "mickey mouse" frezing die toestond om zowel halzen met een rechte als schuine hiel te gebruiken (pakweg vanaf 1978).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Het P bas topic.

Bericht door PMJ »

Oke, dan moeten we dus opletten en mazzel hebben :wink:. Of toch maar in een andere hoek gaan zoeken, als het te prijzig moet worden.

Deze aanbieder wil overigens een aai over de bol:

https://www.speurders.nl/overzicht/muzie ... =precision

Ben benieuwd waar zijn taxatierapport vandaan komt....Een moderne Fender met een marge van 600 in de taxatie, die overigens te dwaas is voor woorden, zo naar de 1.800 toe. Kennelijk bedoelt hij echt geen 800-1200..
Omdat de advertentie niks prijsgeeft heb ik wel geïnformeerd (fotos etc), en geeft de verkoper aan dat deze bas niet minder, maar alleen maar MEER waard wordt, met een verwijzing naar de Fenders uit de 60s. Ja heel vergelijkbaar...:facepalm:
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Het P bas topic.

Bericht door 4snaarinstrument »

Het valt toch allemaal wel mee. Er staat bieden vanaf 750.
Misschien moet je eerst een tijdje oriënteren voordat je iets koopt. Veel uitproberen en bespelen. Als je je wensen op een rijtje hebt dan kan je specifiek zoeken en dan ook nog naar het exemplaar dat jou ligt. Want binnen een serie zijn er ook nog verschillen.
Fender
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Het P bas topic.

Bericht door PMJ »

4snaarinstrument schreef:Het valt toch allemaal wel mee. Er staat bieden vanaf 750.
Misschien moet je eerst een tijdje oriënteren voordat je iets koopt. Veel uitproberen en bespelen. Als je je wensen op een rijtje hebt dan kan je specifiek zoeken en dan ook nog naar het exemplaar dat jouw ligt. Want binnen een serie zijn er ook nog verschillen.
Bieden vanaf 750,- inderdaad, maar zijn minimum is 950,- heb ik te horen gekregen.

Punt is dat er in de buurt zo weinig te proberen is....dat vind ik jammer.. Bij music all in bijvoorbeeld hangt een Am. std, een mex en wat Squiers, en dat is het dan wel. En dan heb je nog de 2e hands markt.....
Ik heb wel de neiging overhaast te gaan zoeken inderdaad, dus even de opties verzamelen is een goed plan. Wat ik wil weet ik wel ongeveer; niet te zwaar (zeg maar 4kg), redelijk slanke hals, rosewood toets...Qua sound zoek ik het diep en een beetje agressief. Niet te tam.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

RedNeckBBQ schreef:(Edit)

Na lang na gedacht te hebben, heb ik eindelijk mijn Precision een kleine facelift gegeven.

Van een gold anodized aluminium naar een zwarte Bakelieten pickguard.

Voor mensen die het willen weten:

Dit is een slagplaat die voor de ROAD WORN SERIES® 50’s PRECISION BASS® is bedoel die ik zonder de schroefgaten heb kunnen bestellen
zonde! Maar dat is mijn smaak :mrgreen:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

PMJ schreef:
4snaarinstrument schreef:Het valt toch allemaal wel mee. Er staat bieden vanaf 750.
Misschien moet je eerst een tijdje oriënteren voordat je iets koopt. Veel uitproberen en bespelen. Als je je wensen op een rijtje hebt dan kan je specifiek zoeken en dan ook nog naar het exemplaar dat jouw ligt. Want binnen een serie zijn er ook nog verschillen.
Bieden vanaf 750,- inderdaad, maar zijn minimum is 950,- heb ik te horen gekregen.

Punt is dat er in de buurt zo weinig te proberen is....dat vind ik jammer.. Bij music all in bijvoorbeeld hangt een Am. std, een mex en wat Squiers, en dat is het dan wel. En dan heb je nog de 2e hands markt.....
Ik heb wel de neiging overhaast te gaan zoeken inderdaad, dus even de opties verzamelen is een goed plan. Wat ik wil weet ik wel ongeveer; niet te zwaar (zeg maar 4kg), redelijk slanke hals, rosewood toets...Qua sound zoek ik het diep en een beetje agressief. Niet te tam.
De hals heb ik nog nooit een probleem mee gehad. Alles speelt altijd goed. De dikte of breedte maakt mij niets uit.

Deze lijken mij persoonlijk wel wat, afhankelijk van je budget van heel leuk naar minder leuk :dance:

Fender Custom Shop NOS 59 Precision Bass (MINT)
https://link.marktplaats.nl/m1116364583? ... ios_tablet
Ad

Fender American Vintage '63 Reissue Precision bass
https://link.marktplaats.nl/m1124476720? ... ios_tablet
Ad
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Het P bas topic.

Bericht door PMJ »

Ik heb die avri bekeken. Lijkt me inderdaad een gaaf ding, maar de topkam is 44.16mm breed, dat is voor mij te fors om comfortabel te zijn. Bovendien zou ik hem in sunburst mooier vinden :wink:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het P bas topic.

Bericht door Sanders »

Die hals is misschien wel breed, maar niet diep. Wat toch voor een erg comfortabele speelervaring zorgt.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

PMJ schreef:Ik heb die avri bekeken. Lijkt me inderdaad een gaaf ding, maar de topkam is 44.16mm breed, dat is voor mij te fors om comfortabel te zijn. Bovendien zou ik hem in sunburst mooier vinden :wink:
ik snap dat allemaal niet en ben echt geen superbassist. Dun, dik, smal, brede neck....gewoon gasgeven :jam:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het P bas topic.

Bericht door Erelid »

Volgens mij is het wel een verschil of je een AVRI beet hebt of bijvoorbeeld een Paladino.. Ik kon ook niks met die AVRI.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

Erelid schreef:Volgens mij is het wel een verschil of je een AVRI beet hebt of bijvoorbeeld een Paladino.. Ik kon ook niks met die AVRI.
jij hebt het allemaal al eens vergeleken toch?
ik heb persoonlijk meer hinder van het volgende:
Ik vind een gelakte achterzijde van de hals soms wel minder vlot spelen. Ik heb een waanzinnig klinkende Precision Select mogen bezitten waar zowel de hals áls de maple toets gelakt waren. Als je wat gaat zweten wordt het nog beroerder....jammer want het is een mooi in balans hangende lichte bas met een semi old skool sound!
Maar goed, dat is weer een ander hoofdstuk...

Ik speel zelf op een Pino,....glad als een aal, hals dikte,...tja?! Sound, top!
Wel wat neckdive door de zware tuners (zo is er altijd wel wat) maar gaat niet meer weg :oudezak:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het P bas topic.

Bericht door Erelid »

Ik heb het niet echt uitgezocht maar het er wel eens over gehad hier. Ik meen met Sanders. Die wist dat een Pino een stuk sneller speelt dan een AVRI en een Roadworn door het nekprofiel. Ik heb zelf nog nooit een Pino in mijn handen gehad helaas maar die moet echt een heerlijke nek hebben. Ik heb hier wel een American Standard 2010 en een Nate Mendel maar dat zijn gewoon smallere halzen.
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Het P bas topic.

Bericht door leo_tender »

Zou het ook te maken kunnen hebben met het feit dat de Pino gerelict is, en bijgevolg haast geen lak meer heeft op de achterzijde van de hals? De neck van een pino is toch ook op basis van een '63 p?
Plaats reactie