Het J-bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
mysticred
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015, 19:47

Nieuwe bas

Bericht door mysticred »

Hallo,


Onlangs een nieuwe american standard jazz bas aangeschaft. Volgens het serienummer eentje uit 2009, maar is nog helemaal nieuw. Alle plastic zat er nog op en accessoires nog ingepakt. Nu werd deze geadverteerd met custom shop 60's pickups, maar voor zover ik dit terug kan vinden, zaten die er niet standaard op in 2009. Ik neem aan dat dit een copy/paste foutje is door de verkoper van hetzelfde huidige type, waar die wel standaard op zouden zitten.
Hoe kan ik zien welke pickups er nu in zitten? Ik heb al online via plaatjes geprobeerd verschil te zien, maar het is mij niet duidelijk.

Ook de snaren die erop zitten zijn nog de originele. Wel kreeg ik er een nieuw setje snaren bij. Is er iemand die mij wil helpen deze te monteren (en afstellen?). Ik woon in Hoorn, dus een beetje in de buurt zou mooi zijn, maar iets verder weg is ook geen probleem.


Groet Marc
PS ik ben complete beginner
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Ik denk dat de Fender CS60 pickups cloth-wire hebben, en de gewone Am.Std. elementen plastic-coated. Gemakkelijk te zien door de controlplate met de knoppen los te schroeven (3 schroefjes), en eens om te draaien om te zien welke draad er gebruikt is.

Hersnaren is an sich niet zo moeilijk. Het is een kwestie van weten hoe ver je de snaar moet afknippen. Ik vind dit persoonlijk een goede uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=G5zUc6S4QV8" onclick="window.open(this.href);return false;

Afstellen daarentegen is wel iets wat een beetje handigheid en "weten waaraan te draaien voor welk resultaat" vraagt.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Mooi ding zo'n american standard. wat Sanders ook al zei, opnieuw snaren erop zetten is niet zo lastig.
Als je de bas zelf een wilt afstellen raad ik je aan deze videos te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=te44eWXd9pc" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel erg duidelijk (wel in het engels).
Als je de bas zelf niet durft af te stellen raad ik je aan om naar een muziekzaak te gaan (Pauls bassmatters in Nijmegen is mijn favoriet).
Trouwens behalve dat er cloth (stof) wire wordt gebruikt voor die custom shop pickups, zit er meestal ook een extra goud plaatje onder de pickups om ze te aarden. zo niet en de kabels zijn omhuld met plastic dan zijn het doodnormale standaard amerikaanse pickups.

Succes en :jam:
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

dr. Bassvibes schreef:Mooie bas, versterking zou ik ook geen nee tegen zeggen trouwens.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kO2LRWtbmXM[/youtube]
Die zou ik ook niet uit mijn repetitiehok schoppen inderdaad...
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Schitterende jazz!
Fender
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Vorige week nieuw (uit opruming oude voorraad) gekocht:

Afbeelding
Afbeelding

Een Fender Highway van de tweede generatie. De kleur zou Crimson Red of Midnight Wine zijn.

Deze bas vervangt m'n Fender USA std die ik even terug heb verkocht. De USA std vond ik erg goed, maar ik besloot te ''downgraden'' naar wat goedkopers, zonder al te veel aan sound en kwaliteit in te boeten.

De Highway steekt netjes in elkaar zonder bv gleuven tussen hals en pocket, en ook de afwerking is prima. De hals is net als op de std erg fijn, en de actie kan lekker laag naar mijn zin. Inmiddels zitten er CS 60s pickups in. Deze had ik nog liggen en vind ik altijd erg prettig.

De matte nitro finish ziet er wel wat goedkoper uit, en de tuners zijn minder in kwaliteit. Maar goed, het zijn ook punten die hebben bijgedragen in het prijsverschil. Hoewel ik zuinig ben op mijn spullen, zal de kwetsbare nitro-lak wel een zekere relic krijgen in de komende jaren.

Al met al vind ik het een erg prettige bas, welke qua speelgevoel hetzelfde is als mijn ex- USA. De klank is ook erg goed, hij klinkt zoals een fijne jazz hoort te klinken.

Dit is overigens pas de 2e bas die ik ooit nieuw heb gekocht (en ik heb er echt al heel wat gehad), de andere was een Vintage stingray-kopie. Een bas nieuw kopen voelt toch wel heel anders dan wanneer iemand anders er al krassen op heeft gemaakt :wink:.
Gebruikersavatar
DFbass
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:55

Bericht door DFbass »

Dat is wel echt een lekkere kleur :kwijl: . Veel plezier ermee
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

DFbass schreef:Dat is wel echt een lekkere kleur :kwijl: . Veel plezier ermee
Tnx! Ik begin het matte ook al vlot mooier te vinden. :wink:
Gebruikersavatar
mysticred
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015, 19:47

Bericht door mysticred »

Mooie aankoop. Sorry dat ik je net voor was met zn mystic red am std broertje ;)
Die ging namelijk ook als oude nieuwe stock voor een heel zacht prijsje over de toonbank. Voor mij mn allereerste bas.
Ik vind die nitro overigens ook best mooi. In het echt is rood alleen vaak wel anders dan in het echt.
Veel plezier ermee in ieder geval, ik heb na anderhalve week blaren op mn vingertoppen.
Gebruikersavatar
mysticred
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015, 19:47

Bericht door mysticred »

Ow en sander en juless bedankt. Snaren zijn inmiddels vervangen. Was inderdaad niet moeilijk.
Binnenkort maar een keertje naar nijmegen om afstelling te laten bekijken.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5552
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Práchtig instrument! :worship:
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Monkey schreef:Práchtig instrument! :worship:
Tnx Herman!

En @ mysticred:

Hij is je van harte gegund hoor, je mooie std :) . Ik had hem ook wel zien staan voor de goeie prijs, maar hij was toch nog een flinke duit duurder dan de Highway. En anders had ik natuurlijk ook mijn std kunnen houden. Het idee was om toch een goede jazz te hebben, maar ernaast ook nog een paar knaken cash aan over te houden voor andere zaken.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Waar hadden ze 'm nog als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Julessss schreef:Waar hadden ze 'm nog als ik vragen mag?
We hebben 'm allebei bij Muziek Totaal Waalwijk vandaan. Ik geloof dat het echt laatste exemplaren waren.
Gebruikersavatar
mysticred
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015, 19:47

Bericht door mysticred »

Muziektotaal in waalwijk. Die is flink aan het opruimen (geweest, veel is al weg). Veel nieuwe oude stock voor net iets meer dan de helft van nieuwprijzen. Houd marktplaats maar in de gaten op hun advertenties, komen af en toe weer nieuwe producten bij. Ik denk wel dat hun voorraad fender en squier al flink uitgedund is ondertussen. Wel nog pedaaltjes ed hebben ze er op staan.
Plaats reactie