Het J-bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Het J-bas topic.

Bericht door PMJ »

Erelid schreef:Controlplate, paar pots met knoppen en een jack-ding zijn toch voor een paar euro overal nieuw te krijgen?
Misschien wel een optie, maar bij elkaar telt dat ook wel op...
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Het J-bas topic.

Bericht door gilles »

Ik heb laatst bij Zjon's Guitarstore een tijdje op een Fender Elite Jazzbas zitten te pielen. Wat een heerlijke bas vind ik dat! Maar ik vond hem zeer vergelijkbaar met de Deluxe serie, alleen een stukkie duurder :? Wat is het verschil tussen die twee?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Het J-bas topic.

Bericht door VanderVeen »

Het is de vervanger van de Deluxe serie. Met handigere trussrodmoer, nieuwe pre-amp, dat soort snufjes. Laatst eentje een paar weken thuis gehad, en inderdaad; superfijn!
Ipep
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2016, 14:48

Het J-bas topic.

Bericht door Ipep »

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een fender J-bass (mim). Fijn ding... maar ik ben toch van plan op deze bas wat te 'upgraden'. Voor het uiterlijk heb ik een nieuwe slagplaat besteld. Echter voor de elektronica en hardware zou ik graag jullie mening eens horen.

Met welke (kleine of grote) aanpassingen maak ik mijn j-bas nog vetter (knorriger)? Ik speel thuis overigens over een trace elliot 715x.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Het J-bas topic.

Bericht door Rolandboer »

Ik snap de vraag niet goed, je geeft namelijk 2 verschillende dingen aan. Een vetter geluid klinkt als een voller geluid en een knorriger geluid klinkt als een helderder geluid, maar juist niet zozeer een vol geluid.
Voor een vetter/dikker geluid kan ik de Seymour Duncan Quarterpounders aanraden, super dik geluid wat bijna op 2 humbuckers lijkt i.p.v. single coils.
Voor een knorriger/helderder/beter gearticuleerd geluid kan ik uit ervaring de Fender Custom shop 60's elementen aanraden, super all-round/gebalanceerd geluid. Deze elementen zitten ook in de huidige american standards.
Verder kan ik Nordstrand elementen ook erg aanraden, ik heb pas sinds kort een bas (PJ Config) met Nordstrands, maar dit zijn enorm gebalanceerde elementen. Wat mij erg opvalt is dat het geluid zich erg natuurlijk laat beïnvloeden door de manier en plek van aanslaan en EQ van versterkers.

Er zijn vast veel meer goede opties beschikbaar, maar dit zijn de enige elementen waar ik ervaring mee heb wat betreft Fenders.
Succes met de upgrade!
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Het J-bas topic.

Bericht door HNZ »

Ipep schreef:Hoi allemaal,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een fender J-bass (mim). Fijn ding... maar ik ben toch van plan op deze bas wat te 'upgraden'. Voor het uiterlijk heb ik een nieuwe slagplaat besteld. Echter voor de elektronica en hardware zou ik graag jullie mening eens horen.

Met welke (kleine of grote) aanpassingen maak ik mijn j-bas nog vetter (knorriger)? Ik speel thuis overigens over een trace elliot 715x.
Inderdaad, zoals Roland aangeeft, kun je je elementen vervangen voor SD, 'betere' Fenders of (mijn keuze) Nordstrands, maar ook een serie/parallel switch doet wonderen voor je j-bass geluid. Check op youtube, daar zijn zat voorbeelden te vinden. Succes!
Ipep
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2016, 14:48

Het J-bas topic.

Bericht door Ipep »

Bedankt voor de reacties tot dusver.... tja "vetter" is in deze een foute woordkeuze. Ik vind met name het knorren erg lekker. :)

Nog tips voor een mogelijk andere brug?
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Het J-bas topic.

Bericht door 4snaarinstrument »

Mjam: https://m.ebay.co.uk/itm/391272468234?rm ... noapp=true

Zwarte 66 jazz. Een van de laatste zonder binding.
Fender
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het J-bas topic.

Bericht door Sanders »

Altijd tof als je de Jerome Arnold van dienst bent in een Paul Butterfield Blues Band Tribute groep :mrgreen:

Afbeelding
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Het J-bas topic.

Bericht door 4snaarinstrument »

O. Haha. Ik moest het ff opzoeken. Een bluesje op zijn tijd is leuk. Vooral met zo'n bas. :jaaaaa:
Fender
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8337
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Het J-bas topic.

Bericht door Mach1 »

4snaarinstrument schreef:Mjam: https://m.ebay.co.uk/itm/391272468234?rm ... noapp=true

Zwarte 66 jazz. Een van de laatste zonder binding.

Prachtig gebruikt!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Maupy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:26

Het J-bas topic.

Bericht door Maupy »

Ik heb mijn Fender P bass roadworn 50's fiesta red geruild tegen een Fender jazz bass am standard.
De P bass was een erg goed exemplaar maar ik verloor snelheid op de hals dus ging opzoek naar wat anders.

Nu heb ik dus de jazz bass in olympic white uit 2012. Erg mooie bas welke al 2 tinten verkleurd is.
20161202_205546.jpg
Met wat verlichting erop...
20161202_211121.jpg
Nu nog naar wens afstellen want vond hem behoorlijk hoog staan..
Fender jazz bass olympic white
Fender Precision lake placid blue
Fender Precision Special olympic white
Hondo SG model shortscale (H620)
Boss GT-10B
Markbass F1 limited edition 450w + Marshall 2x15" 600w rms
Ibanez Soundwave 65w
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Het J-bas topic.

Bericht door Muziekschuur »

Fijn cabinet. Zo'n Marshall.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Maupy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:26

Het J-bas topic.

Bericht door Maupy »

Dat vind ik ook :)
Fender jazz bass olympic white
Fender Precision lake placid blue
Fender Precision Special olympic white
Hondo SG model shortscale (H620)
Boss GT-10B
Markbass F1 limited edition 450w + Marshall 2x15" 600w rms
Ibanez Soundwave 65w
Gebruikersavatar
B-52
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:41

Het J-bas topic.

Bericht door B-52 »

Ik heb een London City Butterscotch Blonde Jazz Bass B-52. Pickguard moet nog overgespoten worden in een metallic donkerrode kleur.
Tweedehands opgepikt voor €175,-. Hij heeft een mooie elzen body en esdoorn nek. De pickupjes ronken heerlijk :twisted: . De stemmechanieken zijn echt verassend goed voor zo'n goedkope gitaar. Speel woensdag altijd anderhalf uur met mijn band en de volgende dag bij mijn andere band en dan zijn de snaren soms nog steeds goed gestemd. Ik vraag me af waar ze nou op bezuinigd hebben...
(Maar ik heb dan ook nog nooit een echte Fender in handen gehad :oops: ) Zijn er nog meer mensen op dit forum die deze bas bezitten en er enthousiast (of niet enthousiast) over zijn?

https://www.londoncity-guitars.nl/?produ ... tch-blonde
London City B-52
Ibanez AEB8E

Ashdown ABM C210T-500 EVO II
Plaats reactie